استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر عموم مردم جلو فساد را بگیرند هیچ وقت فساد رشد نمی‌کند، گفت: امروزه همه ما عافیت طلب شده‌ایم و سرمان به کار خودمان بند است و مشکلات دیگران را می‌بینیم ولی بی‌تفاوت هستیم و به نماز و روزه خودمان سرگرم هستیم.
کد خبر: ۸۹۹۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳ 15 September 2020

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا صادقی واعظ دوشنبه شب طی سخنانی در مراسم شام شهادت امام سجاد(ع) در حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) با بیان اینکه اگر به رساله حقوق امام سجاد(ع) عمل می‌کردیم تا این حد مشکلات خانوادگی و طلاق در زندگی‌ها نبود، اظهار کرد: رساله حقوق امام سجاد(ع) برای ما مهجور است و آن حضرت در روایتی فرمودند کسی که با زبان دم از پیروی از ما می‌زند و در عمل به دستورات ما عمل نمی‌کند شیعه ما نیست.

وی با بیان اینکه دومین یادگار امام سجاد(ع) صحیفه سجادیه است، گفت: صحیفه در ظاهر یک کتاب دعا است که ۵۴ دعا دارد اما با توجه به شرایط حاکم در دوران امامت حضرت سجاد(ع)، ایشان روش انتقال تعالیم اهل‌بیت(ع) را دعا و زیارت تشخیص می‌دهند و به همین خاطر بیشترین دعا و زیارت را از امام سجاد(ع) داریم.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه باطن دعا مضامینی است که امام در قالب دعا به شیعیان منتقل کردند، افزود: در زیارت امین الله ما ۱۳ درخواست از خداوند می کنیم؛ ۱۳ حاجتی که دنیوی نیست بلکه ۱۳ صفت و ویژگی شیعیان امیرالمؤمنین(ع) است.

وی دعای ۲۴ صحیفه سجادیه را بیان وظیفه ما نسبت به والدین دانست و گفت: دعای ۲۵ صحیفه توصیه هایی برای تربیت فرزندان صالح است و دعای هشتم صحیفه با استعاذه شروع می‌شود در ادامه حضرت ۴۴ صفت و رذیله اخلاقی را معرفی می‌کند که هر یک از این آفت‌ها می‌تواند عامل تباهی انسان باشد.

صادقی واعظ ادامه داد: در دعای بیستم صحیفه سجادیه که معروف به مکارم الاخلاق است حضرت آداب زندگی اجتماعی را در قالب دعا به ما یاد می‌دهد؛ بنابراین صحیفه اگر چه یک کتاب دعاست اما در واقع صحیفه زندگی است و روش صحیح زندگی کردن و رسیدن به موفقیت را به ما یاد می‌دهد.

وی سومین کاری که امام در دوران امامت انجام داده‌اند را رهبری نهضت و قیام امام حسین(ع) دانست و گفت: نهضت عاشورا از دو بخش مهم تشکیل شده که یک بخش آن آمدن امام حسین(ع) به کربلا و ایستادگی در برابر ظلم و ریخته شدن خونشان به پای شجره اسلام است و با غروب خورشید عاشورا بخش دوم این نهضت با امامت علی بن الحسین(ع) و سخنگویی زینب کبری(س) شروع می‌شود.

سخنران حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) افزود: در طول مسیر کوفه تا شام هرجا اهل‌بیت(ع) وارد شدند جسارت و اهانت بوده ولی با خطبه‌هایی که خوانده و ارشاداتی که انجام شد خروج از آن شهر و دیار توأم با اشک ندامت و هدایت بوده است.

وی با بیان این که در شام هم از اهل‌بیت(ع) با جشن و پایکوبی و هلهله استقبال کردند، گفت: در همان شام حضرت سجاد(ع) هدایت‌گری را آغاز کردند و اثر این هدایت‌گری این شد که در یک شب هفتاد نفر از بزرگان و مشایخ شام خدمت حضرت سجاد(ع) رسیدند و از یزید اعلام برائت کردند و پیرو اهل‌بیت(ع) شدند.

صادقی واعظ اضافه کرد: خطبه‌ای که امام سجاد(ع) درمسجد جامع دمشق خوانده است چه از نظر زمانی که غرور تمام وجود یزید را گرفته بود و خود را پیروز واقعه کربلا می‌دانست و چه از نظر مکانی که مرکز قدرت بنی امیه است و مردم از اهل‌بیت(ع) دور بودند و اهل‌بیت را نمی‌شناختند بسیار با اهمیت بود.

وی با بیان اینکه حضرت سجاد(ع) از خطیب شامی درخواست کردند تا اجازه دهد ایشان سخنرانی کنند، افزود: یزید با این درخواست امام مخالفت کرد ولی عموم مردم خواستار شنیدن سخنان ایشان بودند و همه مسجد خواستند که امام بالای منبر بروند و سخن بگویند و یزید هم مجبور شد اجازه دهد امام سخنرانی کنند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه اگر عموم مردم جلو فساد را بگیرند هیچ وقت فساد رشد نمی‌کند، گفت: امروزه همه ما عافیت طلب شده‌ایم و سرمان به کار خودمان بند است و مشکلات دیگران را می‌بینیم ولی بی‌تفاوت هستیم و به نماز و روزه خودمان سرگرم هستیم.

وی با بیان اینکه ما نسبت به همدیگر وظیفه داریم و باید آبروی خود را برای ارشاد دیگران خرج کنیم، گفت: امر به معروف و نهی از منکر نباید در جامعه ما کم‌رنگ شود و اگر فهمیدیم کسی از نظر اعتقادی و اخلاقی انحراف دارد وظیفه داریم برای او کاری انجام دهیم.

صادقی واعظ با بیان اینکه حضرت سجاد(ع) در سخنرانی مسجد جامع دمشق برای ایجاد شناخت، هدایت و مقابله با دشمنان فضیلت‌های خود را نسبت به یزید برشمردند، افزود: حضرت فرمود خدا به ما هفت فضیلت و ۶ عطیه داده است که یکی از آن 6 عطیه، این است که خدا محبت ما را در قلوب مؤمنین قرار داده و سپس فرمودند من فرزند کسی هستم که فرشتگان خدا در آسمان برایش گریه کردند و جنیان روی زمین و پرندگان در آسمان برایش ناله زدند. من فرزند کسی هستم که مظلومانه به شهادتش رساندند و من فرزند کسی هستم که از قفا و با لب تشنه سر از تنش جدا کردند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار