آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع عظام تقلید با صدور پیامی، ارتحال آیت الله یوسف صانعی را تسلیت گفت.
کد خبر: ۸۹۸۹۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۸ 13 September 2020

به گزارش تابناک قم، دراین پیام آمده‌است: ارتحال آیت اللّه آقای حاج شیخ یوسف صانعی رحمت اللّه علیه را که از شاگردان امام راحل و عظیم الشأن بوده و در دوران مبارزات آن رهبر فقید حضور داشته و سالیان متمادی در حوزه علمیه کرسی تدریس فقه و اصول داشته اند و شاگردانی تربیت کردن، به برادر گرامیشان و آقازادگان محترم و همه وابستگان و علاقه مندان تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند سبحان رحمت و مغفرت برای آن مرحوم مسئلت می نمایم.

مرحوم آیت الله یوسف صانعی در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی در خانواده روحانی در روستای نیک آباد اصفهان متولد شد و در سال ۱۳۲۵ وارد حوزه علمیه اصفهان شد و در سال ۱۳۳۰ برای ادامه تحصیل رهسپار قم شد.

وی علاوه بر سال ها تلمّذ در حوزه درس حضرت امام راحل، از محضر اساتید بزرگی چون آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله محقق داماد و آیت‌الله اراکی نیز بهره برده و از سال ۱۳۵۴، رسما تدریس خارج فقه را با کتاب زکات در مدرسه حقانی (شهیدین) شروع نمود که تقریرات آن درس به قلم دو تن از شاگردانشان، موجود است.

اغلب مبارزات سیاسی و فعالیت‌های انقلابی آیت‌الله صانعی در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، تلاش در ابعاد فرهنگی و تبلیغاتی بوده است. این تلاش‌های ظلم ستیزانه، از طریق تبلیغ، سخنرانی، حضور در تظاهرات و راهپیمایی‌ها و صدور اعلامیه و بیانیه‌های سیاسی انجام می‌گرفت.

آیت‌الله صانعی، در طول سالیان متمادی، علاوه بر فعالیت‌های متفاوت دیگر، اهتمام زیادی به تدریس در حوزه علمیه داشتند، به‌طوری‌که هم‌زمان با یک دوره ۱۸ ساله تبلیغ که هر هفته از قم به تهران مسافرت می‌کرد، روزانه، سه جلسه تدریس در قم داشت.

آشنایی آیت‌الله صانعی با مبانی اصولی و فقهی حضرت امام خمینی(ره) و اِشراف کامل بر آن‌ها به دلیل سالها تلمّذ و تمحّض در محضر آن بزرگوار، ویژگی خاصی به درس خارج ایشان در حوزه داده بود عضویت در شورای نگهبان ازسوی امام راحل ، نماینده حضرت امام خمینی(قدس سره) در شورای عالی بازسازی مناطق جنگی،عضویت دراولین دوره مجلس خبرگان رهبری به عنوان نماینده منتخب تهران از سمت های آن مرحوم بوده است.

آیت‌الله یوسف صانعی که دچار بیماری سیروز کبدی و نارسایی کلیوی بود روز پنج شنبه شب به دلیل شکستگی لگن و مچ دست در بیمارستان فرقانی قم بستری‌شده بود، شنبه (۲۲ شهریورماه) در سن ۸۳ سالگی در حین دیالیز درگذشت.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار