در جلسه شورای اطلاع‌رسانی استان قم مطرح شد:
هیئت‌های مذهبی بزرگ در استان قم آمادگی خود را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام کردند و با بصیرت دینی و تکیه بر منویات رهبری همراهی خوبی در این ایام دارند. وضعیت قم از لحاظ ابتلای به بیماری کرونا همچنان قرمز است و این موضوع نیازمند اطلاع رسانی‌های بیشتر است که هجمه سفرها به سمت قم نیاید.
کد خبر: ۸۹۲۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۵ 26 August 2020

به گزارش تابناک قم، بیست و سومین جلسه شورای اطلاع‌رسانی و کمیته اطلاع‌رسانی و مدیریت جو روانی ستاد مبارزه با کرونا استان قم در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد.

در این جلسه بیژن سلیمان پور معاون استاندار قم، اظهار داشت: نمادهای ارزشمند و زیبایی در بزرگداشت ایام محرم وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم افزود: یکی از نگرانی‌های استان قم در مدیریت کرونا، آغاز مسافرت مردم است، اطلاع‌رسانی به گونه‌ای باشد که مردم حتی خواب مسافرت نبینند، از این رو اصحاب رسانه با اطلاع رسانی‌ها و اگاهی بخشی، نسبت به مسافرت مردم هشدار بدهند.

وی تصریح کرد: هیئت‌های مذهبی بزرگ در استان قم آمادگی خود را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام کردند و هیئت‌های مذهبی قم با بصیرت دینی و تکیه بر منویات رهبری همراهی خوبی در این ایام دارند.

سلیمان‌پور عنوان کرد: تمامی اقدامات و احصای آمار و ارقام باید سنجیده باشد تا ضمن رعایت پروتکل‌ها بتوانیم جامعه را نیز مدیریت کنیم، در حوزه پیشگیری و ارائه خدمات و تجهیزات نیاز به اطلاع رسانی به صورت تخصصی داریم.

وی بیان کرد: اطلاعات باید دقیق باشد تا بتوانیم براساس شاخص‌ها به برنامه‌ریزی بپردازیم، هر چند در اطلاع رسانی نباید موجب نگرانی مردم شویم ضمن اینکه توجه داشته باشیم برخی مناطق نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

معاون استاندار قم تصریح کرد: اگر در منطقه‌ای ابتلا به بیماری بیشتر دیده می‌شود نیاز به آسیب‌شناسی داریم همچنین باید وضعیت معیشت و بهداشت این مناطق نیز مورد توجه باشد اگر چه هیچ‌مولفه‌ای به تنهایی موجب ابتلا به کرونا نمی‌شود.

وی افزود: آگاهی رساندن به مردم نیاز به مشارکت نهادها و دستگاه‌ها دارد و می‌توان از ظرفیت پایگاه بسیج استفاده کرد، باید به سمتی حرکت کنیم که با تصمیمات اتخاذ شده بتوان این ایام را تا روز عاشورا مدیریت کرد.

سلیمان پور عنوان کرد: در بازدیدهای اخیر و ارزیابی وضعیت هیئت‌ها بسیار خوب بود با وجود دشواری‌های زیاد این پروتکل‌ها رعایت شد، مردم فرمایشات رهبری را فصل الخطاب دانستند. عزاداری باید باشد ولی برگزاری مراسم‌ها با رعایت شیوه‌نامه‌ها و به حداقل‌رساندن آسیب‌ها مورد تاکید است، البته نمی‌توان فقط از سازمان تبلیغات انتظار داشت که با گستردگی هیئت‌های مذهبی و بضاعت کم، نظارت مستمری داشته باشد و همراهی دیگر دستگاه‌ها مورد نیاز است و باید از روش های مختلفی استفاده کنیم.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم تصریح کرد: برای جلوگیری از ایجاد دسته‌جات و یا ایستگاه‌های صلواتی می‌توان از ظرفیت خود هیئت‌های مذهبی و به شکل دوستانه استفاده کرد و به‌جای برخورد، در قالب بچه هیئتی‌ها پیش برویم؛ کارهای نرم و از جنس فرهنگی نتیجه بیشتری می‌دهد. شورای آموزش و پرورش و کمیته نظارت جلسه‌ای برگزار کرد و قرار شد هزینه‌ای از هیئت های مذهبی گرفته نشود و هزینه‌ها پس داده شود، در این باره تعاملاتی انجام شد.

به قم سفر نکنید!

در ادامه مدیرکل ارشاد و فرهنگ اسلامی استان قم اظهار داشت: مناطق پرخطر قم بر اساس ابتلای به بیماری کرونا مشخص و قرار شده است که به تفکیک، بازرسی، نظارت‌ها و اطلاع رسانی‌های محیطی در این مناطق بیشتر شود.

سید موسی حسینی کاشانی در ادامه با اشاره به نزدیکی روزها تاسوعا و عاشورای حسینی افزود: وضعیت قم از لحاظ ابتلای به بیماری کرونا همچنان قرمز است و این موضوع نیازمند اطلاع رسانی‌های بیشتر است که هجمه سفرها به سمت قم نیاید و خواهش ما از مردم این است که به قم سفر نکنند.

وی ضمن تقدیر از پویش «هرخانه یک حسینیه»، هدف از این طرح را احیای روضه‌های خانگی و عوض شدن حال و هوای کوچه‌ها و خیابان‌ها در ایام عزاداری ماه محرم عنوان کرد و افزود: در این زمینه تعاملات مطلوبی بین شهرداری و سازمان تبلیغات اسلامی برای اجرای باشکوه این طرح صورت گرفته است.

مدیرکل ارشاد و فرهنگ اسلامی قم تصریح کرد: عملکرد شهرداری قم نسبت به سایر استانها مطلوب بوده و جا دارد از مجموعه شهرداری نیر به خاطر این فضا سازی‌ها تشکر بکنم.

وی همچنین با تاکید بر نقش مردم در نظارت بر هیئات مذهبی برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی خاطر نشان کرد: طبق مصوبات ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا و دستور دادستان کشور، اگر هیاتی دومرتبه به تذکرات بهداشتی و رعایت پروتکل‌ها بی‌توجه باشد در نوبت سوم می‌بایست تعطیل شود.

حسینی کاشانی گفت: با توجه به جمعیتی که در هیئت‌ها شرکت دارند؛ بحث نیاز به ماسک‌های بهداشتی احساس می‌شود و در این خصوص پویشی با همکاری شهرداری قم تحت عنوان «نذر ماسک» راه اندازی و جوایزی برای آن درنظر گرفته شده که شهروندان می‌توانند با مشارکت در این پویش و تولید و نذر ماسک خانگی، از زحمات‌شان عکس و فیلم تهیه کرده و برای ما ارسال کنند.

نصب ۳۰۰ هزار پرچم مشکی بر سردر منازل

مدیرکل ارتباطات و روابط بین الملل شهرداری قم هم در گزارشی اعلام کرد: هم اکنون روزانه ۵۰۰ پرچم مشکی با همکاری شهرداری قم بر سر در واحدهای مسکونی قم نصب می گردد.

کلانتزاده خاطرنشان کرد: تا اربعین حسینی ۳۰۰ هزار پرچم و بیرق مشکی با همکاری شهرداری قم بر سر در خانه های قم نصب می شود.

برپایی کاروان احلی من العسل با شیوه نوین

مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان قم نیز در سخنانی بیان داشت: ۱۰۰ واحد آموزشی در اختیار هیات های مذهبی قرار گرفته است و تمام هزینه های دریافت شده با موافقت دادستانی و استاندار قم به هیات های مذهبی بازپرداخت می شود.

غلامرضا رضایی ابراز داشت: در مجموع عملکرد هیات های مذهبی فعال در واحدهای آموزشی قم رضایت بخش است.

وی همچنین اظهار کرد: به دلیل ممنوعیت برپایی دسته جات عزاداری به دلیل شیوع کرونا، «کاروان احلی من العسل» با شیوه جدید و مطابق با پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

بی‌توجهی برخی به پروتکل‌های بهداشتی

رییس روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی قم نیز در بخشی از این جلسه، با تاکید بر ضرورت همکاری کامل هیات ها در اجرای پروتکل های کرونایی یادآور شد: تاکنون یک هزار و ۳۰۰ هیات مذهبی در سامانه بیرق برای ساماندهی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ثبت‌نام کرده‌اند.

حجت‌الاسلام حمیدرضا فتحی اضافه کرد: تعداد هیات های ویژه و بزرگ قم که نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجه هستند، ناچیز است.

کارشناس واحد بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در ادامه این جلسه، اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته و منتهی به سوم شهریورماه ۸۱ تَن با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی قم موردپذیرش قرار گرفتند.

محمدتقی سلطانی ۵۱ مورد بستری جدید در بخش‌های مختلف مراکز درمانی تحت اورژانس بیمارستان را مورداشاره قرارداد و گفت: از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری بودند، ۳۰ تَن ترخیص شدند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۳۸۳ تَن مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های قم بستری می‌باشند که حال ۶۶ تَن آن‌ها وخیم است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار