کارشناس مرکز بهداشت قم به سالمندان توصیه کرد: در زمان شیوع بیماری کرونا با رعایت نکات تغذیه‌ای سالم و ورزش، سلامت جسمی و روحی خود را حفظ کنند و در موارد غیرضروری از منزل خارج نشوند.
کد خبر: ۸۸۷۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴ 13 August 2020

به گزارش تابناک قم، معصومه فرشید مقدم افزود: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی سن بالای ۶۰ سال را سالمند می‌نامند و با توجه به این‌که بسیاری از بیماری‌ها رابطه‌ای مستقیم با افزایش سن دارند، مهم است که سالمندان سلامت و پویا زندگی کنند.

وی با بیان این‌که دوران سالمندی موجب پیدایش تغییراتی در توانایی جسمی، روحی و اجتماعی می‌شود، اضافه کرد: بیماری‌هایی مانند دیابت، اختلال در فشارخون، بیماری‌های قلبی و ریوی در گروه سنی سالمندان شایع است و ۲ عامل سن و بیماری زمینه‌ای باعث می‌شود سالمندان نسبت به بقیه افراد جامعه در مقابل کرونا آسیب‌پذیر باشند.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از سالمندان در منزل تنها زندگی می‌کنند و برای انجام خرید و امور منزل نیازمند کمک و همدلی هستند؛ زیرا حضور آن‌ها در تجمعات بیرون منزل مانند صف نانوایی، صف خدمات بانک و صندوق سوپر مارکت باعث افزایش مواجهه آن‌ها با ویروس کرونا و بیماری آن‌ها می‌شود.

فرشید مقدم به سالمندان توصیه کرد: از روبوسی، دست دادن و در آغوش کشیدن فرزندان و دوستان حتی افرادی که به ظاهر سالم هستند خودداری و فاصله خود را با افراد و اعضای خانواده لااقل به میزان ۱.۵ متر رعایت کنند.

وی افزود: فقط از دستمال‌های یک‌بار مصرف برای تماس با چشم، بینی و دهان استفاده شود، پس از هر بار مصرف دستمال آن را در سطل زباله درب دار انداخته شود، دستان خود را مرتب با آب و صابون شست‌وشو دهید و دست‌ها را به ناحیه سر (چشم، گوش، بینی و دهان) نمالید.

وی با اشاره به این‌که باید از فروبردن اشیا در گوش خودداری کنید، خاطرنشان کرد: تسبیح مورد استفاده خود را مرتب ضدعفونی نمایید یا با صابون بشویید؛ تسبیح نباید با اشیا مختلف در ارتباط باشد.

کارشناس مرکز بهداشت قم بیان کرد: در هنگام خواندن نماز از یک سجاده، مهر، جانماز و چادر اختصاصی که تمیز هست استفاده نمایند و اجازه استفاده از لوازم شخصی خود را به دیگران ندهند.

وی تاکید کرد: سالمندان باید فقط در صورتی‌که کار بسیار ضروری مانند دریافت خدمات پزشکی دارید از منزل خارج شوند و از حضور در مساجد، مجالس، پارک‌ها و هرگونه مکان‌های تجمعی خودداری نمایند و لوازم خواب مانند پتو، بالش، تشک و ملحفه باید فقط به شما اختصاص داشته باشد.

وی گفت: داشتن استراحت کافی، پرهیز از این‌که در معرض تغییرات شدید دما و یا سرما قرار بگیرید، داشتن آرامش و پرهیز از هرگونه استرس، استفاده از مواد غذایی سالم و انواع میوه و سبزی‌ها مانند سیب، پرتقال، سبزی‌ها دارای برگ سبز، هویج و کدوحلوایی از جمله مواردی است که سطح ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

فرشید مقدم با بیان این‌که سالمندان باید از مصرف قند، خرما و هرگونه مواد غذایی فاقد بسته‌بندی در محیط خارج از منزل خودداری کنند، افزود: اگر سالمندان مشکل دندانی دارند سیب را رنده شده استفاده کنند و سبزی‌ها را با چاقو کاملا خرد کرده و استفاده نمایند.

وی افزود: داشتن تحرک بدنی مانند پیاده‌روی در محیط خانه به سلامت سالمندان کمک می‌نماید؛ در موقع پیاده‌روی روی فرش از کفش یا دمپایی روفرشی استفاده نمایید.

وی اضافه کرد: سالمندان باید مصرف مایعات ولرم حداقل روزی ۶ تا ۸ لیوان را در برنامه خود بگنجانند، این مایعات می‌تواند چای بسیار کم‌رنگ، شیر ولرم، آب جوشیده ولرم و جوشانده چوب دارچین باشد.

فرشید مقدم خطاب به سالمندان تاکید کرد: اگر بیماری خاصی دارید حتما داروهای خود را سر موقع و منظم استفاده نمایید و ویزیت پزشکتان را سر وقت انجام دهید.

وی خطاب به سالمندان تاکید کرد: در صورتی‌که علامت بیماری (تب، سرفه و یا تنگی نفس) در خود مشاهده نمودید به پزشک مرکز بهداشتی مراجعه فرمایید؛ اگر برایتان درمان سرپایی تجویز نمود مطابق دستور پزشک درمان را دریافت نمایید و اگر احساس کردید شرایط سلامتی شما رو به بهبود نرفته است مجددا به پزشکتان مراجعه نموده و اگر پزشک دستور بستری شدن در بیمارستان را صادر نمود تاخیر ننماید.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار