استاد حوزه علمیه با انتقاد از دهه‌سازی برای شخصیت‌های مختلف دینی، گفت: تجلیل و گرامیداشت بزرگان نیاز و ضروری است و ما می‌توانیم در منزل خود ۱۰ روز برای یک شخصیت مراسم برگزار کنیم اما تقویمی کردن آن و دهه‌سازی مقابل دهه اول محرم و دهه فاطمیه کار درستی نیست.
کد خبر: ۸۸۲۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۲۰ 31 July 2020

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلم ناصر رفیعی طی سخنانی در حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به فرا رسیدن شهادت مسلم بن عقیل(ع) و روز عرفه عنوان کرد: عبادت و اجابت دعا در این مناسبت بزرگ مورد تاکید قرار گرفته است و در این مکان مقدس دعا می‌کنیم که با عنایت الهی صحت و سلامت به مردم دنیا به ویژه ملت ایران برگردد.

وی با بیان آموزه‌های نهفته در آیه ۱۸۳ سوره بقره اضافه کرد: نوشتن وصیتنامه یکی از موضوعات مورد تاکید قرآن کریم است که در شرایط امروزه که مرگ در هر لحظه‌ای برای انسان قابل تصور است باید مورد توجه قرار گیرد.

سخنران حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها با تاکید بر اینکه دین مبین اسلام دین سخت‌گیری نیست و به شرایط پیروان خود توجه کرده است، خاطرنشان کرد: نماز تنها عبادتی است که ساقط نمی‌شود اما در مورد همین نیز اسلام انعطاف مطلوبی نشان داده است به‌عنوان نمونه فرد در صورت داشتن مشکل جسمی نشسته نیز می‌تواند نماز بخواند یا حتی خوابیده نیز می‌تواند اقامه نماز داشته باشد.

وی با اشاره به آیه ۱۸۵ سوره بقره خاطرنشان کرد: «یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ» برخی از افراد در مورد اسلام یک نگاه غیرمنعطف دارند درحالی‌که پیامبر اسلام(ص) خود فرموده‌اند برای مردم آسان بگیرید و به صورتی رفتار کنید که از دین دور نشوند.

رفیعی ادامه داد: البته نباید برداشت اشتباه کنیم و از فردا چوب حراج به همه آموزه‌های دین از جمله حجاب و عفاف بزنیم، مثلا نماز نخوانیم و به دیگر امور توجهی نداشته باشیم؛ اصل دستورات دینی به‌خوبی مشخص است و ما نمی‌توانیم آن‌ها را کم و زیاد کنیم اما می‌توانیم در اجرای آن‌ها منعطف عمل کنیم، همانطور که پیامبر فرمودند دین من دینی آسان است.

وی تصریح کرد: عبادات، مناسک و عزاداری‌ها فربه و چاق شده است به عنوان نمونه ما در گذشته اربعین، اعتکاف و دعای عرفه به این گستردگی نداشتیم هر چند این موضوع اشکالی ندارد و طبیعی است اما این‌ها نباید به صورتی باشد که فرد احساس کند که اگر به‌عنوان مثال اربعین کربلا نرود معصیت کرده یا اگر عرفه شرکت نکند گناهی مرتکب شده است.

رفیعی با بیان اینکه ما نباید برای مردم سخت‌گیری کنیم، تاکید کرد: نباید اینطور باشد که فرد احساس کند که اگر در شب‌هایی همانند شب شهادت عبدالعظیم حسنی مراسم جشن خود را برگزار کرد گناه کرده است، ما از زمان فوت یا شهادت بسیاری از امامزادگان و شخصیت‌های بزرگ دینی خبر نداریم.

وی با انتقاد از دهه‌سازی برای شخصیت‌های مختلف مطرح کرد: تجلیل و گرامیداشت بزرگان نیاز و ضروری است و ما می‌توانیم در منزل خود ۱۰ روز برای یک شخصیت مراسم برگزار کنیم اما تقویمی کردن آن و دهه‌سازی مقابل دهه اول محرم و دهه فاطمیه کار درستی نیست.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه دین نباید مردم را دچار دنیازدگی کند، عنوان کرد: باید به صورتی از دین حراست کنیم که برخی نتوانند هر چیزی را وارد دین کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار