رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: مصرف آب در بخش کشاورزی قم با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در سطح باغ‌ها و مزارع بهینه شده و تا حد زیادی کاهش می‌یابد.
کد خبر: ۸۸۱۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵ 30 July 2020

به گزارش تابناک قم، عباس پورمیدانی بیان کرد: مهمترین عامل در حفظ و توسعه سطح زیر کشت محصولات کشاورزی قم، دسترسی به منابع آبی پایدار است و در همین راستا به دنبال استفاده بهینه از این منابع ارزشمند هستیم تا فعالیت‌های کشاورزی استان براساس راهبرد جهش تولید روز به روز افزایش یابد.

وی ادامه داد: اجرای طرح تغییر الگوی کشت که موجب افزایش کاشت گیاهان کم‌آبر و متناسب با شرایط آب و هوایی قم می‌شود، در کنار مجهز کردن باغ‌ها و مزارع استان به سامانه‌های نوین آبیاری که مصرف آب را تا حدود ۵۰ درصد کاهش می‌دهد،‌ از مهمترین برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی قم در این رابطه است.

وی افزود: با توجه به نقش تاثیرگذار اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در کاهش مصرف آب بخش کشاورزی،‌ دولت از کشاورزانی که مزارع‌ و باغ‌های خود را به این سامانه‌ها مجهز کنند حمایت می‌کند و بیشتر هزینه اجرای آن را برعهده می‌گیرد که این مساله امکان خوبی برای توسعه هرچه بیشتر این گونه روش‌های آبیاری در قم است.

پورمیدانی گفت: استان قم بیش از ۱۰۵ هزار هکتار زمین کشاورزی قابل‌کشت دارد که امکان به‌کارگیری سامانه‌های نوین آبیاری در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آن فراهم است و درهفت سال گذشته این سامانه‌ها در ۲۰ هزار هکتار از زمین‌های زراعی و باغی استان به کار گرفته شد.

وی بیان کرد: همچنین بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته در سال ۹۸، قم رتبه سوم توسعه سامانه‌های نوین آبیاری را در میان استان‌های کشور به دست آورد که دستاوردی بزرگ برای بخش کشاورزی استان است.

به طور میانگین سالانه بیش از چهار هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی قم به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز می‌شود و با ادامه این روند میزان مصرف آب در بخش کشاورزی قم با کاهش چشمگیر مواجه خواهد شد.

نزدیک به ۱۴ هزار تن در بخش کشاورزی قم مشغول فعالیت هستند؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار