در جلسه ظهر چهارشنبه عنوان شد؛
استاندار قم با تشریح آخرین تصمیمات ستاد بحران استان، گفت: تصمیم نهایی استان بر برگزاری مراسم‌های محرم در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.
کد خبر: ۸۸۱۶۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۴ 30 July 2020

به گزارش تابناک قم، در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی پاسخ به عملیات بحران استان که ظهر چهارشنبه به ریاست استاندار و با حضور دستگاه‌های عضو در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد، کاهش ساعات ادارات دولتی برای کاهش شیوع بیماری کرونا و هم‌چنین مدیریت مصرف برق و تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جریان برگزاری مراسم ماه محرم بررسی شد.

در این جلسه استاندار قم گفت: مراسم ماه محرم و آئین‌های عزاداری تا جایی که امکان دارد باید در فضاهای باز و غیرمسقف برگزار و از برپایی در مکان‌های سرپوشیده جلوگیری شود. اصل و تصمیم نهایی استان بر برگزاری آئین‌های عزاداری ماه محرم در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از شیوع بیش‌ازحد کرونا است.

بهرام سرمست افزود: در برگزاری مراسم دعای عرفه رعایت پروتکل‌های بهداشتی یک اصل مهم و اساسی برای استان است.

استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کاهش ساعات فعالیت ادارات بیان کرد: از امروز تا پایان هفته آینده ساعت اداری دستگاه‌های استان از ۷:۳۰ تا ۱۳ خواهد بود و بلافاصله بعدازآن باید تمام سیستم‌های سرمایشی و برق مصرفی ادارات خاموش شود.

به گفته وی بهبود وضعیت مراکز درمانی برای افزایش ولتاژ برق از مهم‌ترین عوامل کاهش ساعت کاری ادارات قم است.

سرمست به مطب‌های شلوغ برخی متخصصان در قم اشاره و عنوان کرد: در این شرایط دیگر نوبت‌دهی حضوری بی‌معناست و باید با اجرای روند نوبت‌دهی الکترونیک از حضور خطرآفرین بیماران در مطب، داروخانه‌ها و مراکز درمانی جلوگیری کنیم.

محرومیت قم از سهمیه ماسک وزارت بهداشت

استاندار قم در این جلسه با انتقاد از نحوه توزیع ماسک در استان گفت: هنوز قم از سهمیه ۱۷ هزار ماسکی که باید هرروز از طریق وزارت بهداشت به این استان اختصاص پیدا کند بهره‌مند نشده است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در فصل پاییز شاهد جولان همزمان کرونا و آنفلوانزا باشیم بنابراین باید نسبت به سرمایه‌گذاری و افزایش ظرفیت‌های تولید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده برنامه‌ریزی شود.

سرمست گفت: دستگاه‌های فرهنگی نسبت به اصل فرهنگ‌سازی نسبت به توزیع ماسک و برپایی کارگاه‌های خانگی تولید ماسک توسط هیأت‌های مذهبی برنامه‌ریزی کنند.

وی اظهار کرد: پیشنهاد شرکت توزیع برق قم در کاهش نیروهای اداری قم تا دوسوم اثر چندانی در کاهش مصرف برق نداشته و نمی‌تواند تصمیم مؤثری باشد.

کاهش فعالیت ادارات دولتی با توجه به وضعیت نارنجی قم

استاندار از تجمع و شلوغی در سطح شهر و خیابان‌های قم انتقاد و نسبت به ساماندهی کارگران ساختمانی از سوی دستگاه‌های اجرایی هشدار داد و از شورای اطلاع رسانی استان هم خواست نسبت به فرهنگ سازی درباره استفاده از ماسک نوآوری و ابتکار عمل داشته باشد.

قرار است ساعات کار ادارات کاهش یافته تا هم از شیوع بیماری و هم در مصرف برق مدیریت شود این تصمیم به درخواست شرکت برق استان و پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی استان قم در جلسه امروز چهارشنبه ستاد مدیریت بحران قم به ریاست استاندار گرفته شد.

به دلیل قرار گرفتن استان در سطح هشدار و نارنجی کرونا و درخواست شرکت برق استان به جهت کاهش ولتاژ برق ساعات کار ادارات و دستگاه‌های اجرایی از امروز به مدت یک هفته از ۷/۳۰ تا ۱۳ تعیین شد.

چالش هیئت‌های مذهبی با تأمین ماسک در ایام محرم

در ادامه این جلسه مدیرکل تبلیغات اسلامی قم با توجه به نزدیک شدن مراسم و آئین‌های عزاداری ماه محرم از مشکل تأمین ماسک برای هیئت‌های مذهبی با توجه به وضعیت بحران کرونا هشدار داد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی قم گفت: پروتکل اولیه برگزاری جلسات هیأت‌های مذهبی در ماه محرم و صفر در حال آماده‌سازی است این پروتکل تکمیل‌کننده پروتکلی است که در ماه رمضان به هیأت‌های مذهبی و مساجد ابلاغ شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا عزت زمانی بیان کرد: بیش از ۱۰ جلسه هماهنگی برای تصمیم‌گیری نسبت به شیوه عمل هیأت‌های مذهبی و نحوه فعالیت آن‌ها در ماه محرم و صفر برگزارشد.

آئین‌های متفاوت سوگواری با وجود بحران کرونا در قم

در ادامه این جلسه معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم گفت: مراسم سوگواری و عزاداری تنها در فضاهای روباز مجاز است و این مراسم نباید بیش از ۲ ساعت زمان ببرند.

یونس عالی پور افزود: همه اجتماعات این ماه باید با رعایت فاصله گذاری و ویژگی خاص استان برگزار شود. پذیرایی هم به شیوه‌ای که در گذشته بود انجام نخواهد گرفت و سفره پذیرایی در محل هیئت‌های مذهبی انداخته نمی‌شود.

به گفته وی، اولویت نهایی استان در رابطه با مراسم‌های عزاداری ماه محرم برگزاری در فضاهای باز و غیرمسقف است، پارک‌ها و فضاهای سازمان‌های دولتی در اختیار هیأت‌های مذهبی قرار بگیرد.

وی بیان کرد: دانشگاه مفید، آموزش‌وپرورش، مسجد مقدس جمکران به خاطر داشتن فضای باز کافی می‌توانند محور برگزاری مراسم هیأت‌های مذهبی باشند.

گفتنی است؛ استان قم با توجه به آمار بالای بستری‌ها در بیمارستان‌ها و هم‌چنین تعداد بیماران وخیم از وضعیت زرد اکنون به وضعیت هشدار و نارنجی تغییر یافته است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار