معاون استاندارقم:
معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم با تاکید بر ضرورت ساماندهی هر چه سریع‌تر اطراف کوه خضر نبی(ع) گفت: یکی از مهمترین دلایل نابسامانی این مکان، نظارت چند دستگاه حاکمیتی بر آن است.
کد خبر: ۸۷۴۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۶ 13 July 2020

به گزارش تابناک قم، یونس عالی پور درجلسه ساماندهی اطراف کوه خضر نبی(ع) اظهار داشت: این کوه از جمله مکان‌های زیارتی و سیاحتی قم است که طبق اسناد تاریخی و اظهارات باستان‌شناسان قدمتی بالغ‌ بر سه هزار سال دارد و هرساله نیز میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان بسیاری از سراسر ایران است.

وی بیان کرد: زمانی طلبه‌ها و علمای بزرگی برای عبادت و چله‌نشینی به این مکان مقدس می‌رفتند و این مکان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

عالی پور با تاکید بر لزوم ساماندهی هر چه سریع‌تر این مکان گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل نابسامانی این مکان، نظارت چند دستگاه حاکمیتی همچون اوقاف و امور خیریه، بسیج، شهرداری، فرمانداری و استانداری بر آن است.

وی بابیان اینکه یک پتانسیل قوی اقتصادی در این مکان نهفته است، گفت: ساماندهی این مکان به پول نیاز ندارد بلکه باید این چند دستگاه و ارگان را دورهم جمع کرده و یک هیات امنا برایش تشکیل دهیم و این هیات امنا نیز ظرف حداکثر یک هفته آینده پیشنهادهای خود را برای ساماندهی اطراف کوه خضر نبی(ع) ارائه دهد.

عالی‌پور داشتن مدیریت واحد در این مکان را ضروری دانست و گفت: پیشنهاد می‌شود این مکان با رعایت همه ضوابط به بخش خصوصی دادهد شود.

معاون استانداری قم ادامه داد: عدم ساماندهی و کنترل این مکان سبب بروز برخی مشکل‌های اجتماعی و فرهنگی می‌شود و با ساماندهی آن میتوان به اشتغال و جلوگیری از بیکاری جوانان کمک کرد.

وی تصریح کرد: نابسامانی و عدم کنترل مکانی که مزار شهدای گمنام در آن قرار دارد و جایی برای عبادت عرفا و بزرگان دینی بوده دور از شان مسئولان استان بوده و باید هر چه سریع‌تر در خصوص ساماندهی آن اقدام کنیم.

عالی پور در پایان خاطرنشان کرد: مسئولان استان هر چه سریع‌تر برای ساماندهی اطراف کوه خضر نبی(ع) اقدام کرده و برای پیاده‌رو کردن آن اهتمام داشته باشند.

کوه خضر نبی در ۶ کیلومتری مرکزشهر قم به سمت جنوب و در جوار شهرک ایثار قرار دارد.

ارتفاع کوه حدود ۳۰۰ متر است و در نزدیکی کوه ۲ برادران در ادامه رشته کوه زاگرس قرار دارد و شهر قم را از فراز این کوه می‌توان دید.

بر قله این کوه در سه هزار سال پیش غاری بوده که امروز به مسجد کوچکی تبدیل شده و گفته می‌شود که محل زیارت خضر نبی و نیایش عارفان بوده‌است.

از سال ۱۳۸۱ و به دنبال خاکسپاری ۱۴ شهید گمنام در این مکان از آن به عنوان حرم شهدای گمنام یاد می‌شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار