معاون وزیر راه:
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس تفاهم‌نامه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و همکاری شهردارها و شوراها با ستاد بازآفرینی، هزینه پروانه ساخت در بافت فرسوده رایگان شد.
کد خبر: ۸۵۹۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۴ 08 June 2020

به گزارش تابناک قم، مهدی عبوری در نشست ستاد بازآفرینی استان قم، افزود: پیش‌ازاین ساخت بنای مسکونی در بافت فرسوده شامل ۵۰ درصد تخفیف در هزینه پروانه ساخت بود که با این تفاهم‌نامه بخشودگی ۱۰۰ درصدی اعمال می‌شود.

وی هم‌چنین از بخشودگی ۵۰ درصدی هزینه معماری و نظام‌مهندسی در قالب تفاهم‌نامه سازمان نظام‌مهندسی و معاونت عمرانی وزارت کشور خرداد و هدف از این تخفیف‌ها را تشویق مالکان بافت فرسوده در نوسازی منازل بیان کرد.

وی اضافه کرد: برای انبوه‌سازان در کلان‌شهرها که دارای گواهی‌نامه مورد تایید هستند مبلغ ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برای هر واحد مسکونی بدون سپرده شامل ۵۰۰ میلیون ریال از محل تبصره ۹ درصد و یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال ۱۸ درصد و ۱۲۰ ماهه در نظر گرفته ‌شدهاست.

عبوری بیان کرد: همچنین برای افراد خودمالک در نوسازی، ۵۰۰ میلیون ریال ۹ درصد و ۵۰۰ میلیون ریال ۱۸درصد و ۴۰۰ میلیون ۴ درصد پرداخت می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی قم نیز در این جلسه گفت: به‌زودی بیش از ۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای انجام خدمات زیربنایی و روبنایی در بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهر قم واریز خواهد شد.

حسن صبوری افزود: از محل تبصره ۱۸ در سال ۹۷ در کشور، مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان تفاهم‌نامه برای نوسازی بافت‌های فرسوده از سوی وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه‌وبودجه کشور، ویژه خدمات زیربنایی و روبنایی بافت فرسوده برای کشور امضا شد که سهم قم ۳۵ میلیارد تومان بوده‌است.

وی اضافه کرد: در تخصیص مرحله اول، ۵۵ میلیارد ریال پرداخت شد و در مرحله دوم، اعتبار خدمات زیربنایی و روبنایی بافت فرسوده قم به مبلغ ۷۷ میلیارد ریال به‌زودی واریز می‌شود.

وی با اشاره به کسب رتبه الف ستاد بازآفرینی شهر قم در سال ۹۷، بیان کرد: با وجود برنامه جامع اقدام مشترک، در سال‌های گذشته اقدامات درخور و موثری در بافت‌های مختلف شهر انجام شد ولی در طول ۲ سال اخیر شاهد کاهش همکاری دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد در راستای برنامه بازآفرینی شهری قم هستیم.

صبوری تاکید کرد: بر اساس قانون، دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی شهری، باید ۳۰ درصد از منابع خود را در راستای سیاست‌های بازآفرینی شهری هزینه کنند که تا حدودی در این مساله همکاری لازم انجام نمی‌شود.

وی ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام‌شده در بافت‌های مختلف شهر قم، در خصوص ابعاد محرک توسعه این اقدامات، گفت: این اقدامات موجب بهبود جریان ترافیک، خوانایی و نظم فضایی، توالی منظر، امنیت پیاده، فضای امن محلی و پاتوق محلی، حس تعلق و انگیزه می‌شود.

وی در زمینه توسعه گردشگری با توجه به توانمندسازی بافت‌های مختلف شهر، پیشنهادهایی ارائه کرد و افزود: در محدوده بافت تاریخی، ساماندهی و بهسازی بازار نو و کهنه، گردشگری اقتصادی و اجرای مجموعه شهری پیرامون حرم امامزادگان چهل اختران، گردشگری اجتماعی را در پی دارد.

به گفته دبیر ستاد بازآفرینی شهری قم در محدوده پیرامون بافت اطراف حرم مطهر، بهسازی و جداره سازی خیابان چهار مردان، ساماندهی قبرستان نو، تملک کوچه ارگ در امتداد ضلع جنوبی حرم مطهر- خیابان ارم به ترتیب گردشگری تاریخی- فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را دنبال می‌کند.

صبوری با رویکرد آسیب‌شناسی به عدم تحقق برنامه بازآفرینی شهری و برنامه جامع اقدام مشترک اشاره کرد و خاطرنشان کرد: کاهش چشمگیر اعتبارات در نظر گرفته‌شده در موافقت‌نامه‌های ابلاغی و مبادله دیرهنگام این موافقت‌نامه‌ها، عدم تکافوی مبلغ وام در نظر گرفته‌شده برای نوسازی واحدهای فرسوده شهر و حذف ردیف برخی از طرح‌ها که در سال‌های گذشته مقدمات آن انجام‌شده است، از مهم‌ترین مسائل و مشکلات حوزه بازآفرینی شهری قم محسوب می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار