معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم گفت: مدرسه علمیه حجتیه در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) به‌عنوان یک اثر تاریخی، مرمت می‌شود.
کد خبر: ۸۵۹۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۱ 08 June 2020

به گزارش تابناک قم، محسن بهشتی امروز در جلسه ستاد بازآفرینی شهری در سالن کرامت استانداری اظهار داشت:پیشنهاد توسعه مدرسه حجتیه بسیار خوب است به‌ویژه اینکه این بنا به دست آیت‌الله حجت و با طراحی مرحوم علامه طباطبایی ساخته‌شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم افزود: با اجرای طرح بازآفرینی، مدرسه علمیه حجتیه در اطراف حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) به‌عنوان یک اثر تاریخی، مرمت می‌شود.

وی بیان کرد: زمین مجاور جایگاه مهمی در ورودی ضلع جنوبی به حرم دارد و چون قرار است به‌طورکلی تملک شود، مدرسه حجتیه می‌تواند از سمت پشت به سمت حرم مطهر توسعه یابد تا از سمت ورودی، راه گرفته نشود.

بهشتی خاطرنشان کرد: البته سازوکار مدرسه حجتیه با دیگر بناها نیز فرق دارد و باید طبق وقف نامه، توسعه یابد و الحاق زمین نیز باید با موافقت مدرسه صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: در ساماندهی 48 هکتاری پردیسان و ارزش‌افزوده آن، قرار است اطراف حرم مطهر توسعه یابد و تملکات نیز در جهت توسعه و بازآفرینی انجام شود.

2016 هکتار در قم سکونتگاه غیررسمی وجود دارد

غلامرضا جانقربان نیز در جلسه ستاد بازآفرینی شهری در سالن کرامت استانداری اظهار داشت:در قم 13 هکتار محدوده خدمات شهری وجود دارد که طبق مطالعات راه و شهرسازی 4 هزار هکتار آن بافت فرسوده است اما 1580 هکتار بافت فرسوده مصوب در قم داریم که 1300 هکتار بافت تاریخی است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم افزود: همچنین 2016 هکتار در قم سکونتگاه غیررسمی است، در این زمینه پروژه‌هایی در ستاد بازآفرینی تعریف‌شده که باید با مشارکت دستگاه‌های اجرایی، عملیاتی شود.

وی تصریح کرد: با توجه به مشکلاتی که در بازآفرینی داریم، بافت فرسوده در قم، حال خوبی ندارد، هرچند تجربیات ارزشمندی در احیای بافت‌های فرسوده داشتیم و در کشور مقام اول را در بازآفرینی کسب کرده‌ایم.

جانقربان بیان کرد: بضاعت ما در مدیریت شهری بیش از این است؛ اگر دولت اعتبارات لازم را به شهرهای مذهبی و زائرپذیر طبق تبصره 18 می‌داد تاکنون بخش زیادی از طرح انجام می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: ازنظر مطالعه هیچ مشکلی نداریم و شهرداری در چند سال قبل اعتبارات را به این سمت سوق داده است، دراین‌باره دستگاه‌ها تا حد زیادی مشارکت داشته‌اند اما شهرداری دارای اعتبارات سالانه محدودی است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: این اعتبارات در حد توان شهرداری به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در انجام طرح‌های بازآفرینی صرف می‌شد.

وی افزود: در ابتدای امر، بسیاری از شهروندان با اجرای طرح بازآفرینی، مقابله و مخالفت می‌کردند اما با انجام چند طرح مهم به‌ویژه بازگشایی چند محور به دلیل انجام تملکات، مورد استقبال مردم قرار گرفت.

جانقربان عنوان کرد: در اجرای طرح‌های بازآفرینی و اجرای 13 محور مهم در شهر، رضایتمندی خوبی میان شهروندان ایجاد شد و خواستار توسعه معابر و محورهای دیگری هستند.

وی تصریح کرد: مدیریت شهری امسال 200 میلیارد تومان به دلیل اهمیت بازآفرینی و توسعه محورها اختصاص داده است و در اجرای طرحی مانند محور عمار یاسر در سال قبل، 590 میلیارد تومان هزینه شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم خاطرنشان کرد: یکی از طرح‌های مهم، توسعه مساجد است و پروژه‌های فضای سبز در طرح تفضیلی در جوار این مساجد دیده‌شده است.

وی بیان کرد:قرار است در طرح بازآفرینی دو محور عمار یاسر و برقعی و بافت اطراف حرم عملیاتی شود و دراین‌باره اعتباراتی در نظر گرفته‌شده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار