نماینده ولی فقیه در استان قم با اشاره به برکات شب قدر گفت: اعتراف به گناهان یکی از وسایل تقرب به خدا در این شب است ولی مؤمن اجازه هتک آبروی خود برابر دیگران را ندارد و دیگران هم باید حریم خصوصی افراد را حفظ کرده و در امور دیگران تجسس نکنند.
کد خبر: ۸۵۰۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳ 15 May 2020

به گزارش تابناک قم، آیت الله سید محمد سعیدی در مراسم احیای شب ۲۱ رمضان که بدون حضور زائران و مجاوران در مسجد امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار شد، اظهار کرد: خداوند در این شب از بندگانش دعوت کرده و می‌فرماید از رحمت خدا مأیوس نباشید و وعده کرده که همه گناهان را ببخشد.

نماینده ولی فقیه در استان قم با اشاره به اینکه شب قدر فرصت بزرگ و مهمی برای زندگی انسان است و به خاطر همین مردم را به احیاء فراخوانده‌اند، گفت: شب قدر بهترین فرصت برای بازگشت و توبه است و خداوند در سوره مبارک قدر می‌فرماید شب قدر برابر با هزار ماه و از نظر ارزش و مؤثر بودن بر هزار ماه شرف دارد.

وی با بیان اینکه شب قدر شب ولایت، شب نزول قرآن، شب نزول ملائکه الله به محضر پیامبر(ص) و شب اهل بیت(ع) است، افزود: در این شب باید هر چه بیشتر دل‌ها را با ذکر الهی و اعمال صالح نورانی کنیم زیرا در این شب فرشتگان زمین را به آسمان متصل می‌کنند.

آیت‌الله سعیدی شب قدر را شب سلام و سلامتی و شفای بیماری‌های روحی‌، اخلاقی، جسمی، فردی و اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: معرفت و اخلاص دو شرط مهم شب قدر است و به طور کلی ماه مبارک رمضان ماه سوزاننده گناهان است.

وی مردم را نسبت به ماه رمضان و شب های قدر به چند دسته تقسیم کرد و گفت: عده‌ای فقط شب‌های احیا به فکر می‌افتند، برخی چند شب مانده به شب قدر به فکر می‌افتند، عده‌ای از اول ماه مبارک رمضان به فکر این ماه هستند، عده‌ای از ماه رجب و شعبان به فکر ماه رمضان هستند و عده‌ای هم در تمام طول سال به فکر شب قدر هستند و یاد شب قدر را گرامی می‌دارند.

تولیت آستان کریمه اهل بیت(س) افزود: افرادی که در طول سال به یاد شب قدر هستند دائما از خود برابر ارتکاب گناهان مراقبت می‌کنند و استعدادهای خود را برای وصول به شب قدر افزایش می‌دهند و اگر گناهی کردند قبل از رسیدن به شب قدر توبه می‌کنند و اگر حق الله و حق الناسی بر عهده‌شان است آن را ادا می کنند.

اعتراف به گناه وسیله تقرب به خدا است

وی با بیان اینکه در شب قدر باید به خطاها و گناهان در نزد خداوند اعتراف کرد، تصریح کرد: در کنار قرآن و اهل بیت(ع) اعتراف به گناه در نزد خداوند هم یکی از وسیله‌های تقرب به خداوند است و امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند من اعتراف به گناه را وسیله ای برای تقرب قرار داده‌ام.

آیت‌الله سعیدی به نکاتی پیرامون اعتراف به گناه اشاره کرد و افزود: نکته اول این که نباید گناه‌کاران گناه خود را برای دیگران تعریف کنند چراکه اگر موجب اشاعه گناه شود حرام است زیرا خدا به مؤمن اجازه نداده است که آبروی خود را ببرد و نکته دیگر این است که دیگران هم نباید درباره گناهان مردم تجسس کنند و دنبال عیب و ایراد دیگران باشند.

وی با بیان اینکه مردم حریم خصوصی دارند و نباید دیگران در این حریم وارد شوند، اظهار کرد: افرادی که با انگیزه‌های سیاسی حریم دیگران را مورد هتک قرار می‌دهند باید پاسخگو باشند و زیرا خداوند ستارالعیوب است و در روایتی پیامبر به افرادی که دنبال کشف اسرار مؤمنی می‌روند می‌فرماید شما به زبان ایمان آورده‌اید و ایمان در قلب شما رسوخ نکرده است.

نماینده ولی فقیه در استان قم اضافه کرد: در زمان ما فضای مجازی یکی از لجن‌زارهایی است که آبروی افراد را می‌برد و افرادی با اهداف و انگیزه‌های نادرست مطالب راست و دروغ را منتشر می‌کنند که اگر راست باشد آبروی افراد را می‌برند و اگر دروغ باشد تهمت به آنها می‌زنند.

تعهدات ما نسبت به خدا در شب قدر

وی با بیان اینکه ما باید در این شب تعهداتی را نسبت به خدا داشته باشیم، گفت: نمونه ای از تعهدات ما نسبت به خدا این است که گرد گناه نگردیم، از گناهان خود پشیمان باشیم، با آبرو و حیثیت مردم بازی نکنیم، قصد جبران خطاهای خود را داشته باشیم، گناهان خود را نقل نکنیم و اگر آبروی کسی را برده‌ایم جبران کنیم.

امام جمعه قم ادامه داد: امشب باید تعهد کنیم که رابطه خود را با قرآن محکم کنیم، قدر نظام، انقلاب و شهدا را بدانیم، از این پس خودمان را رصد و مراقبت کنیم، برای فرج و رفع مشکلات مردم دعا کنیم، سبک زندگی علوی را بیاموزیم و از افرادی که دشمن دین و انسانیت هستند برائت بجوییم زیرا برائت از شرایط ایمان است.

وی در پایان با بیان این که باید یاد شهدا از صدر اسلام تا کنون را گرامی بداریم، افزود: شهدایی که در طول تاریخ جان خود را برای اسلام فدا کردند بر گردن همه ما حق دارند و ما باید راه شهدا را حفظ و برای آنان دعا کنیم تا آنها هم برای ما دعا کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار