مردم قم به خاطر نحسی کرونا امسال ۱۳ را در خانه بدر کردند و سلامتی خودشان را به زلف این ویروس منحوس و مرگبار گره نزدند.
کد خبر: ۸۳۵۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۰ 02 April 2020

به گزارش تابناک قم، خانه‌نشینی بهترین انتخاب امسال روز طبیعت است و برای حفظ سلامتی جامعه و خلاص شدن از شر این ویروس کشنده باید در خانه بمانیم و اجازه ندهیم کووید ۱۹ زنجیره ابتلا و شیوع بی‌حدومرز خود را بیش از پاره کند و افسارگسیخته هرروز تعداد بیشتری را به کام مرگ بکشد.

نه نوروز امسال که سیزده‌بدر هم شباهتی به سال‌های دیگر ندارد، مهمان ناخوانده و ریزنقش این روزها، کووید ۱۹ همه مناسبت‌ها را دگرگون ساخته است. سری به چند بوستان زدیم که هرسال در این روز قبل از طلوع آفتاب مملو از جمعیت بود.

یک صحنه امسال در تمام بوستان‌های قم پررنگ از هر چیز دیگری است و آن صدای بلند و پرشور جیک‌جیک پرندگان در لابه‌لای شاخه‌های متراکم درختان است که هرازگاهی نسیمی دلنواز نیز آن‌ها را می‌نوازد. به عبارت بهتر باید گفت امسال به‌جز پرندگان چیز دیگری در آن‌ها پر نمی‌زند.

همه کارشناسان بر این مطلب اتفاق دارند که قطع زنجیره شیوع کووید ۱۹ فقط با خانه‌نشینی ممکن است و این مساله نیز نیازمند خرد جمعی در بین مردم است که نمونه‌ای از آن امسال در روز طبیعت به واقعیت پیوست و خانواده‌ها سیزده را در خانه‌های خود بدر کردند.

نفس عمیق طبیعت

بوستان‌های شهر به دلیل محدودیت‌های رفت‌وآمد و البته مهم‌تر از آن پایبندی و درک بالای مردم نسبت به خطر شیوع و همه‌گیری کووید ۱۹ خالی از جمعیت است و خوشبختانه این مراکز که می‌توانست به کانون واگیری این ویروس تبدیل شود با مدیریت به‌موقع ستاد ملی مبارزه با کرونا، کنترل‌شده است.

همچنین خبری از حضور مردم در بوستان‌های محلی و کوچک که محدودیت‌های قهری مانند بوستان‌ها و تفرجگاه‌های اصلی شهر بر آن‌ها اعمال نشده است هم وجود ندارد و اکثریت مردم با عمل به توصیه‌های پزشکی و پیشگیرانه از حضور در این مراکز خودداری کردند.

دشمن طبیعت نباشیم

باغبان یکی از بوستان‌های قم به خبرنگار ایرنا، گفت: نیامدن مردم به‌روز طبیعت سخت است اما سبب شد تا درختان، سبزه‌ها و گل‌ها نفس عمیقی بکشند؛ هرسال بلایی که پایان روز سیزده به در بر سر سبزه‌ها گل‌ها می‌آورد غمبار است.

وی ادامه داد: روز طبیعت در سنت ما ایرانی‌ها این چیزی نیست که در سال‌های اخیر رونق یافته است. هیچ انسان محترمی حاضر نمی‌شد به بهانه چند ساعت خوش گذارانی شاخه‌های درختان را بشکند و یا زباله‌های خود را در طبیعت رها کند.

وی بیان کرد: امیدوارم بعد از شکست کرونا، مردم وقتی به بوستان‌ها می‌آیند زیبایی‌های طبیعت که در روز سیزده‌بدر امسال نابود نشد را با دقت ببینند و سال‌های بعدی به احترام این‌همه زیبایی این روز را طبق سنت اصیل ایرانیان باستان انجام دهند و با طبیعت دوستی کنند.

مردم قم امسال در یک اقدام ملی و تاریخی روز طبیعت خود را به کرونا گره نزدند تا با عمل به شعار«در خانه می‌مانیم» و رعایت اصول پیشگیری، جشن شکست کامل این ویروس را با تمام مردم کشور و بلکه جهان تقسیم کنند.

مشاهده میدانی خبرنگار ایرنا، حاکی از این است که از ابتدای صبح امروز ورودی تمام بوستان‌های بزرگ شهری قم از چند صد متر قبل از محوطه اصلی آن‌ها کاملا مسدود شده و امکان تردد وسایل نقلیه در آن‌ها امکان‌پذیر نمی‌باشد.

بلوار شهید سردار سلیمانی که هرسال در روز طبیعت شاهد حضور پرشور مردم بود اما کاملا خالی از جمعیت است و حجم تردد نیز در این بلوار در مقایسه با روزهای دیگر به‌صورت ملموسی کاهش‌یافته است.

ورودی بلوار علوی و غدیر و همچنین محور کهک از سمت شهرک پردیسان با موانع فیزیکی و حضور عوامل انتظامی کاملا مسدود شده و ترددی در آن‌ها صورت نمی‌گیرد، همچنین بوستان جوان در منطقه نیروگاه نیز که هرسال شاهد خیل زیادی از جمعیت بود توسط خاک‌ریز و موانع فیزیکی مسدود است.

هر چند تدابیر مختلفی برای منع هر گونه تجمع سیزده بدری احتمالی در قم انجام شده است اما در درجه نخست این همیاری و آگاهی مردم بود که نتیجه آن به خالی و خلوت بودن اکثر خیابان ها و بوستان های شهر منجر شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار