معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه شبکه فاضلاب شهر صرفاً جهت جمع‌آوری فاضلاب خانگی طراحی شده است، گفت: جمع‌آوری آب‌های سطحی از وظایف شرکت آب و فاضلاب نیست.
کد خبر: ۸۳۳۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۷ 24 March 2020

به گزارش تابناک قم، مجتبی وزین افضل با بیان اینکه جمع‌آوری آب‌های سطحی جزو وظایف شرکت آب و فاضلاب نیست، اظهار داشت: نباید روان آب‌های سطحی از جمله آب باران به شبکه فاضلاب هدایت شود.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به پس‌زدگی فاضلاب در برخی از مناطق شهر در هنگام بارندگی‌های طولانی و شدید خاطرنشان کرد: علت اصلی آن هدایت آب‌های سطحی به منهول‌های فاضلاب به منظور کاهش آب گرفتگی معابر است.

وی تصریح کرد: در زیرگذر غدیر هم جمع‌شدن آب باران و عدم وجود تأسیسات لازم شهری برای تخلیه آن، منجر ورود این آب‌ها به شبکه فاضلاب شد و مشکلاتی را به وجود آورد.

اختلال در شبکه فاضلاب شهر با ورود آب‌های سطحی

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان نیز تاکید کرد: بر اساس مبانی و ضوابط طراحی شبکه های فاضلاب و آبهای سطحی و همچنین مبحث 16 مقررات ملی ساختمان، اولویت شبکه فاضلاب برای ایران شبکه مجزا است و شبکه فاضلاب شهر قم هم بر این مبنا طراحی و اجرا شده است.

مهندس مهدی نظرزاده خاطرنشان کرد: ورود هرگونه آب‌های سطحی باعث اختلال در کارکرد شبکه فاضلاب می‌شود و می‌تواند موجب پس‌زدگی و همچنین موجب ایجاد خسارت غیر قابل جبرانی به شبکه فاضلاب شهر و تاسیسات تصفیه خانه فاضلاب شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در بیش از 50 درصد شهر شبکه فاضلاب اجرا شده است، تصریح کرد: شبکه فاضلاب بر اساس استانداردهای معتبر ملی و بین المللی طراحی و اجرا شده است و در شرایط بهره برداری عادی هیچ مشکلی را ندارد.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان قم در پایان با اشاره به دستورالعمل نصب انشعابات فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان قم و مبحث ۱۶ نظام مهندسی ساختمان مبنی بر جداسازی آب باران از شبکه فاضلاب و حفر چاه جذبی برای آب باران گفت: باید در این زمینه برنامه ریزی لازم صورت گیرد و به ساختمان های جدید که فاقد چاه جذبی برای آب باران، پایان کار داده نشود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار