چه عاملی موجب شده که سازمان بهداشت جهانی به رغم تداوم شیوع ویروس کرونا در چین، در چند نوبت بر موثر بودن اقدامات این کشور در مقابله با ویروس جدید تاکید کند؟ این سوالی کلیدی است که تامل در آن بسیار ضروری‌تر از هر زمانی به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۸۲۴۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۱ 21 February 2020

به گزارش تابناک قم، از روز‌های ابتدایی شناسایی نسخه جدیدی از ویروس کرونا در چین، ابتدا انکار ماجرا و تلاش برای سرپوش گذاشتن بر واقعیت در دستور کار مقامات محلی قرار گرفت، اما خیلی زود این سیاست جایش را به شفاف سازی وسیع ماجرا و مقابله همه جانبه با شیوع ویروس، درمان بیماران و آگاهی بخشی در خصوص پیشگیری از ابتلا به آن شد.

تاکتیکی که آنقدر با قوت و قدرت پی گرفته شد که تقدیر سازمان بهداشت جهانی را هم به دنبال داشت. مجموعه‌ای که برای هشدار دادن به جهانیان در خصوص این ویروس، «وضعیت فوق العاده بین المللی» اعلام کرد، اما در همان اعلامیه هم بر تقدیر از چینی‌ها در مقابله با شیوع این بیماری تاکید کرد. تقدیری که پس از آن هم در واکنش‌های دیگر این سازمان جهانی به این رویداد تکرار شده است.

اقدام قابل تقدیر وزارت بهداشت کشورمان در بیان واقعیت و یک تامل

رویکردی که وزارت بهداشت کشورمان هم در دستور کار قرار داده و نتیجه آن، بیان کامل و صریح واقعیت درباره ابتلای دو شهروند قمی به ویروس کرونا و پشت بند آن، انتشار خبر جان باختن این دو فرد بر اثر ابتلای به بیماری کووید-۱۹، یعنی بیماری نشات گرفته از ابتلا به این ویروس است. خبری ناراحت کننده که کتمانش می‌توانست عواقب تلخی به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که انتشار این خبر با توجه به زمان کوتاه باقی مانده تا موعد رای گیری انتخابات مجلس شورای اسلامی در کشورمان، موجی از نگرانی به وجود آورده و واکنش‌های فراوانی به دنبال داشته است. واکنش‌های مختلفی که برخی از آن‌ها تفسیر‌های انتخاباتی یافته و بعضی شان سبب ساز شکل گیری شایعاتی هراس آور شده است.

نکته جالب توجه در این میان، بی توجهی برخی به رویکرد شجاعانه و مسئولانه متولیان بهداشت و درمان در کشورمان در این مقوله تخصصی و حرفه‌ای است که بستر داغ شدن برخی شایعات را فراهم آورده است. شایعاتی که گاه فرسنگ‌ها با اخبار رسمی منتشر شده توسط وزارت بهداشت کشورمان فاصله دارند و این سوال را به وجود می‌آورند که چگونه ممکن است وزارت بهداشت به این سرعت از مجموعه‌ای صادق به کتمان کننده واقعیت تغییر کند؟!

تغییری که ممکن نیست مگر زمانی که ما به شایعات اتکا کنیم و فراموش نماییم که این وزارت خانه به رغم همه مسائل و حتی انتقاداتی که ممکن است به عملکردش در گذشته وارد بدانیم، در این مورد به خصوص با قدرت و قوت پا به میدان گذاشته و نه تنها برای ایرانیان مقیم وطن، که انتقال دانشجویان ایرانی گرفتار شده در کانون شیوع این بیماری یعنی ووهانِ چین را هم تنها نگذاشته و برای بازگرداندن شان به وطن از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است.

وزارت خانه‌ای که به رغم اشکالاتی که داشته و دارد، جلوتر از همه مجموعه‌ها خواستار اتخاذ تدابیر ویژه برای ممانعت از ورود ویروس جدید به کشور شده و حالا که وجود رخنه در مراقبت‌ها به اثبات رسیده، از اقدامات مختلف برای کنترل شیوع ویروس، از جمله قرنطینه افراد مشکوک و نزدیکان ایشان و حتی اختصاص بیمارستان در قم و آماده باش و تجهیز بیمارستان در نقاط دیگر هم مضایقه نکرده است، اما برخی شایعات می‌کوشند عملکردش را زیر سوال ببرند.

نکته جالب توجه، تولید و تکثیر شایعاتی است که برخی شان آمار جان باختگان بیماری ناشی از این ویروس کرونا در کشور را در نیم روز اخیر به چند ده تن هم رسانده اند، اما حتی یک تصویر ساده در اثبات ماجرا ارائه نمی‌دهند و اساسا بدون سند هستند. شایعه‌هایی که اگر موفق به خدشه دار کردن جایگاه وزارت بهداشت در اعلام آمار واقعی و رسمی مبتلایان و جان باختگان ویروس شوند، التهابی فراگیر را به ایرانیان تحمیل خواهند کرد که کمترین آسیبش، افزایش احتمال ابتلا به ویروس خواهد بود.

این ادعا شاید عجیب به نظر برسد، اما اگر بدانیم نتیجه شدت گرفتن شایعات، ایجاد تب و تاب شدید برای مراقبت و بعد، گزارش نشدن مورد مثبت و سهل انگاری در مراقبت خواهد بود، اوضاع تغییر خواهد کرد. تغییری ترسناک که موجب می‌شود واقعیت‌ها هم جدی گرفته نشوند و زیر سایه شایعات له شوند. اتفاقی که چینی‌ها توانسته اند جلوی وقوعش را بگیرند و رقم زدنش در کشور ما نیز اتکا به مسئولان درمانی کشور است که واقعیت را به فاصله چند ساعت تا انتخابات بیان کرده اند و بی اعتمادی به دیگر سخنان و آمار‌های ایشان، بسیار عجیب و تامل برانگیز است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار