مدیرکل حفاظت محیط زیست قم:
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم گفت: تخصیص حقابه‌های زیست‌محیطی و جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب برای احیای تالاب‌ها و رودخانه‌های قم مشکلاتی نیست که با تعارف حل شود.
کد خبر: ۸۲۰۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۲ 04 February 2020

به گزارش تابناک قم، سید رضا موسوی مشکینی به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها در گفت و گویی اظهارداشت: تالاب‌ها دارای کارکردها و اهمیت فوق‌العاده اکولوژیکی برای چرخه حیات بر روی کره زمین و مقابله با آلودگی‌های زیست‌ محیطی می‌باشد.

وی با اشاره به وجود ۶ تالاب ارزشمند از جمله حوض سلطان، مره، بهشت معصومه، کوه نمک و دریاچه نمک در قم، این خطه را یکی از استان‌های تالابی کشور دانست و گفت: حدود ۱۰ درصد از وسعت استان را تالاب‌ها تشکیل می‌دهند، اما با وجود بارندگی‌های ۲ سال گذشته، این تالاب‌ها همچنان در معرض خشک‌سالی قرار دارند.

وی با اشاره به میزبانی تالاب‌های استان از هزاران قطعه پرنده مهاجر درسال، گفت: تالاب‌های قم به ویژه تالاب مره و دریاچه نمک، نقش بسیار مهمی در مساله گرد و غبار در مرکز کشور داشته و اگر بر اثر غفلت و بی‌توجهی به طور کامل خشک شوند، ۲۵ درصد از جمعیت کشور با بحران جدی مواجه خواهند شد.

موسوی بر ضرورت برنامه‌ریزی و اقدامات اساسی برای احیاء و بهبود وضعیت تالاب‌های استان قم تأکید کرد و افزود: همه دستگاه‌های اجرایی برای حل مشکلات زیست‌محیطی استان باید مشارکت و هماهنگی داشته باشند.

وی نسبت به آینده دریاچه نمک با وجود برخی طرح‌های صنعتی بدون کارشناسی و تعیین اثرات زیست‌محیطی اظهار نگرانی کرد و گفت: برای دستیابی به توسعه و پیشرفت پایدار دراستان باید توان اکولوژیکی این منطقه مورد توجه قرارگرفته و هرچه بیشتر بر روی صنعت گردشگری و صنایع سبز با فناوری‌های نوین سرمایه‌گذاری انجام شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار