به بهانه یادداشت دو پهلو و توهین آمیز روزنامه ۱۹ دی؛
سید محمد مهدی موسوی
کد خبر: ۸۱۶۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۷ 23 January 2020

نگارش یادداشتی با تیتر "دی را به خاطر داشته باشید" در روزنامه ای که عنوانش بیش از هر چیز یادآور قیام خونین مردم قم در واقعه ی ماندگار "۱۹ دی" است، در روزهای اخیر باعث واکنش های به حقی از سوی جمعی از رسانه های انقلابی و نیز طلاب و فضلای حوزه علمیه قم شده است.

گرچه به شخصه مخالف این هستم که در تفسیر انقلابی بودن افراد و طیف ها به گونه مضیق و بسیار محدود اعلام نظر کنیم که روز به روز بر جمع ضدانقلاب افزوده شود، اما به هر حال مطالعه آن نوشتار آن هم در شرایط فعلی، به هیچ وجه با معیارهای منصفانه وادی روزنامه نگاری نمی خواند چه برسد این که با محک و معیار انقلابی به سنجش آن بپردازیم!

به خصوص از روزنامه ای که مدعی اصولگرایی با تعریف اعتدالی خویش است و در این بین اکثرا در تیترهای اصلی اش، ارادتی به اردوگاه اصلاحات نشان می دهد، انتظار این بود که در انتشار سرمقاله که بر اساس اسلوب حرفه ای روزنامه نگاری در حکم اعلام موضع رسمی یک رسانه به شمار می رود، جانب اعتدال و البته انصاف را نگه می داشت و با طرح جملاتی کنایه آمیز و البته نیش دار به برخی از ارگان های نظام، مورد خشم مردم انقلابی قم قرار نمی گرفت.

در زمانه ای که گاه حتی یک ویرگول در یک تیتر خبری، معنی و مفهوم یک مطلب بلند و نیمه بلند را ۱۸۰ درجه تغییر می دهد، یک نویسنده و روزنامه نگار حق ندارد طوری قلم بزند که ذهن مخاطب را مشوش و نگران سازد، چه آن که او بیش از هر چیز می بایست خود را ملتزم به سه اصل صداقت، صراحت و در عین حال شفافیت بداند.

انتظار بیجایی نیست اگر بگوییم چنین روزنامه ای می بایست بیش از سایرین متلزم به انقلابی بودن و مردمی بودن باشد، خاصه در بزنگاه حساس پیچ تاریخی کشور که رهبر و مقتدایمان، بارها و بارها همگان را متوجه ضرورت انقلابی بودن و انقلابی ماندن می نمایند.

به ویژه در شرایطی که رسانه های بیگانه البته با غرض و مرض خاص خود به دنبال شبهه افکنی و دروغ بافی علیه انقلاب و مردان آن هستند، نباید رسانه های داخلی ولو ناخواسته آب در آسیاب دشمن بریزند و چنین غیرحرفه ای و غیرمسئولانه ، ادبیات "فضا"یی به خود بگیرند.

ای کاش مدیر مسئول این نشریه که می گوید سردار حاجی زاده افتخار ایرانیان است و نباید آن را از ملت گرفت، دست کم به سبک و سیاق ایشان عذرخواهی می کرد ، نه این که در یادداشت بعدی به به دنبال فرافکنی باشد.

حتی چنانچه فرضاً از فلان نماینده و فلان ارگان تخلفی هم صورت گرفته باشد و حتی اگر از فلان فرد و حزب و جریان ، بحث انزجار و تنفر شخصی در میان باشد، عقل سلیم مخالف مطرح کردن مطالبی غیر مرتبط در یادداشتی است که قرار است روشنگر یا به عبارتی تکمیل کننده یادداشت پیشین باشد.

البته شاید در پیش گرفتن چنین شگردی از علائم و شاخصه های حرفه ای گری پسامدرن در دنیای ژورنالیسم باشد که ما از آن بی خبریم!

بیان این چند جمله ی گلایه آمیز البته بدان معنا نیست که از خاطر ببریم جناب آقای داستانی به جهت پیشکسوتی و جریان سازی در تربیت ده ها خبرنگار، حق بزرگی بر گردن بسیاری از اهالی رسانه قم دارند، بلکه اتفاقاً لزوم حفظ حرمت ایشان بدان معناست که در مقام شاگردی، خطا را در حد فهم خود به ایشان متذکر شویم.

امید آن که همه ما در همه حال" خدا را به خاطر داشته باشیم" و گرنه دی ماه پرحادثه گذشت و ما چشم به راه" فجر بهمن" هستیم و البته از یاد نبریم که فتنه ها همچنان در پیش است و ما را گریزی از ابتلا و آزمایش بدان ها نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار