از بین رفتن میلیاردها تومان پول بیت‌المال توسط شهرک‌ سازان
درحالی که «شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم» در حال توسعه و احداث «زون تخصصی كفش و دمپايی ماشينی» در اراضی موسوم به 96هکتاری است که این زمین‌ها پیش‌تر در مسیر طرح «کمربندی جدید قم» قرار داشته است.
کد خبر: ۸۱۶۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۴ 22 January 2020

به گزارش تابناک قم، اواخر خرداد ماه سال جاری بود که طرح توسعه شهرك صنعتی شكوهيه تحت عنوان «زون تخصصی كفش و دمپايی ماشينی» آغاز شد.

پروژه‌ای که با خرید و یا اختیار گرفتن بخشی از اراضی 96 هکتاری «شرکت شهرکهای صنعتی استان قم» و با تغییر کاربری فضای سبز به کاربری صنعتی و با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار قم کلنگ آن بر زمین زده شد و به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری قم، شهرک خصوصی کفش و دمپایی تعهد داده است که افتتاح فاز نخست این شهرک تا دهه فجر انجام شود.

اما بر اساس نقشه‌ها و شواهد موجود، فاز توسعه 96 هکتاری شهرک شکوهیه درست در محلی در حال احداث است که پیش‌تر بنا بوده کمربندی جدید قم از آن‌جا بگذرد.

توسعه شهرک شکوهیه در وسط کمربندی جدید قم

پس از سالها کار کارشناسی، مطالعات فنی توسط دستگاه‌های مربوطه ، مهر ماه امسال، معاون عمرانی استانداری قم و پس از وی استاندار قم ازکلنگ زنی کمربندی جدیدی در قم همزمان با دهه فجرخبر داد. «محسن بهشتی» معاون امور عمرانی استاندار قم با اشاره به نیاز جدی برای راه اندازی این کمربندی جدید، خاطرنشان کرد: "گسترش شبکه آزادراهی کشور، افزایش ضریب ایمنی در سفر و تسهیل در عبور و مرور در محورهای مواصلاتی استان از اهداف این پروژه است که امیدواریم با مشارکت و هماهنگی همه دستگاه‌های اجرایی، در کوتاه ترین زمان به بهره برداری برسد".

کمربندی جدید قم به طول 114 کیلومتر با هزینه بالغ بر 2هزار میلیارد تومان که 30درصد آن آورده دولت است، از دو بخش کمربندی غربی حدفاصل قم ـ سلفچگان ـ راهجرد به طول 74 کیلومتر و کمربندی جنوبی حدفاصل طرلاب تا آزادراه امیرکبیر به طول 40 کیلومتر تشکیل شده و نقطه اتصال آن با آزادراه قم ـ تهران کیلومتر 11 است و نقطه شروع و اتصال آن به جاده قدیم قم تهران و اتوبان در همین مسیر در حد فاصل کیلومتر 11 اتوبان قم-تهران و هم راستا با جاده قدیم اتوبان قم-تهران است.

توسعه شهرک شکوهیه در وسط کمربندی جدید قم

حالا بر اساس نقشه‌ها و شواهد موجود، بخشی از مسیر این پروژه ملی از بخشی از اراضی شهرک صنعتی شکوهیه متعلق به «شرکت شهرکهای صنعتی استان قم» عبور خواهد کرد و طبق لايحه قانوني نحوه خريد و تملك اراضی و املاك برای اجرای برنامه‌هاي عمومی، عمرانی و نظامی دولت که در 12 ماده قابل دسترس است؛ نهاد مذبور که در این پروژه اداره کل راه و شهرسازی است، می‌بایست به میزانی که در مسیر این پروژه است زمین های موجود را تملک کند.

به عنوان نمونه سند زیر نشان می‌دهد اداره راه‌ و شهرسازی استان قم در تاریخ 95/11/3 مطالعه طرح احداث کمربندی جدید قم را آغاز و طی نامه‌ای جهت دریافت مشاوره و استعلام در تاریخ 95/12/18 به همه ادارات مرتبط با این طرح رونوشت کرده و پس از کلی کش و قوس و نامه‌نگاری، نهایتا در شهریور سال 1397 در سازمان برنامه و بودجه کشور برای آن ردیف بودجه درنظر گرفته شد.

توسعه شهرک شکوهیه در وسط کمربندی جدید قم

بدیهی است این تعیین ردیف بودجه و تایید نهایی این پروژه، منوط به دریافت استعلام از تمامی دستگاهها و پایان مطالعات کارشناسی آن بوده است. پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) در تحقیقات خود به بخشی از این استعلام‌ها و پاسخ دستگاهها مربوط دسترسی پیدا کرده‌است. (سند شرکت گاز)

توسعه شهرک شکوهیه در وسط کمربندی جدید قم

در همین زمینه «عباس فراهانی» معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان قم در گفت‌‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) با تاکید بر این‌که هیچ مکاتبه‌ای از سوی «شرکت شهرک‌های صنعتی شکوهیه» در خصوص انجام فاز توسعه شهرک شکوهیه انجام نشده است؛ اظهار داشت: "در رابطه با این پروژه سه سال پیش از همه دستگا‌ه‌ها استعلام کردیم و حدود کمربندی نیز به همه ابلاغ شد؛ اما «شرکت شهرک‌های صنعتی شکوهیه» با وجود اطلاع از کم و کیف ماجرا از تمکین به این ابلاغیه‌ها استنکاف کرد".

توسعه شهرک شکوهیه در وسط کمربندی جدید قم

جالب اینجاست جناب سرمست که در مراسم کلنگ‌زنی طرح توسعه شهرک شکوهیه حاضر شده بود؛ روز گذشته 29دی از کلنگ‌زنی پروژه کمربند جدید قم در دهه فجر امسال خبر داده که این خود حکایت از عدم اشراف آقای استاندار به مسائل استان است.

هزینه ساخت این کمربندی بیش از دوهزارمیلیارد تومان برآورد شده، از طرفی برآورد خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) از هزینه‌های توسعه فاز جدید شهرک شکوهیه میلیاردها تومان است! حال جای سوال است که «شرکت شهرک‌های صنعتی شکوهیه» بر چه مبنایی اقدام به توسعه شهرک شکوهیه در مسیر این کمربندی کرده است!؟ آیا می‌توان گفت که این شرکت به عنوان متولی ساخت واحدهای صنعتی در شهرک شکوهیه از این همه نامه‌نگاری و کاغذبازی مطلع نبوده است!؟ در صورت خسارت به بیت المال چه کسی پاسخ‌گوی چنین اقدامات خودسرانه‌ای خواهد بود!؟

منبع: قم نا

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
شنیده ام فساد در این پروژه خیلی وسیع تر از این مطالبی است که منتشر شده ،
حالا چرا دستگاههای نظارتی سکوت کرده اند نمی دانیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
در این خبر رسمی هزینه این پروژه توسط شهرکهای صنعتی نوشته شده است.

http://qom.isipo.ir/index.jsp?fkeyid=&siteid=1&pageid=432&ostan=&code=18&newsview=6402
ناشناس
|
United States
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
جای سوال است که دستگاههای نظارتی چرا سکوت کرده اند.
مردم انتظاردارند سیاست های مبارزه با فساد ایت الله رئیسی را هم در دستگاههای قضایی قم مشاهده کنند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار