در گفتگو با دکتر حسین فاکر، فوق تخصص روانپزشک مطرح شد؛
متاسفانه برخی از مردم ترس و واهمه ای از مراجعه به روانپزشک دارند، هر چند که در سال های اخیر این فضا تا حدود زیادی تعدیل شده و شهروندان به اهمیت مقوله روانپزشکی و درمانگری از طریق رجوع به متخصصین امر، آگاهی پیدا کرده اند.
کد خبر: ۸۱۶۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۳ 22 January 2020

فوق تخصص روانپزشک کودک و نوجوان تصریح کرد: خوشبختانه بسیاری از بیماری های رفتاری و روانی کودکان با دارو و مراجعه به روانپزشک قابل درمان است.

دکتر حسین فاکر در گفتگو با خبرنگار تابناک قم با بیان این که بسیاری از مشکلات و بیماری های دوران بزرگسالی ریشه در دوران کودکی دارد، اظهار کرد: برخی از کودکان که دچار بیماری بیش فعالی یا افسردگی هستند، اگر در این مقطع سنی درمان نشوند در دوران بزرگسالی با مشکل جدی روبرو می شوند و احتمال ترک تحصیل یا اُفت تحصیلی در آن ها بسیار زیاد است و چه بسا حتی به سراغ استعمال سیگار و مواد مخدر بروند که خود این گرفتاری نیز بی شک تبعات و لطمات به مراتب نامناسب تری به همراه دارد.

عدم آگاهی مردم از بیماری های رفتاری و روانی، ریشه بسیاری از مشکلات و ناهنجاری ها

وی افزود: بخش اصلی این بیماری ها با دارو و از طریق روانپزشکی قابل درمان است و به طور خاص نیز اهمیت کار روان پزشک کودک به این است که با روش های علمی و دارویی سر و کار دارد.

وی همچنین با بیان این که "بیش فعالی"، "افسردگی" و "دوقطبی" از جمله مهم ترین بیماری های مرتبط با مشکلات رفتاری و روانی کودکان است، گفت: بیش فعالی یک بیماری با درون مایه ژنتیکی و بیولوژیکی است و حال آن که افسردگی علاوه بر آن که ریشه بیولوژیکی دارد اما از محیط نیز تأثیر می پذیرد و این بیماری امروزه هم در بین کودکان و نوجوانان و هم بزرگسالان، قابل توجه و مشهود است.

فاکر افزود: بیش فعالی ارتباط با مغز انسان دارد و فی نفسه ارتباط چندانی با محیط ندارد، البته وقتی محیط مشکل زا می شود، بیش فعالی ، اثرات خود را بیشتر نشان می دهد، ضمن آن که گاه افسردگی و اضطراب نیز به آن افزوده می شود.

روانپزشک کودک و نوجوان یادآور شد: همان طور که گفته شد، افسردگی هم ریشه بیولوژیکی دارد و هم زمینه محیطی که باعث تشدید آن می شود، چه آن که مشکلاتی مثل فوت اطرافیان، مهاجرت و طلاق و دعوای والدین، حتی تولد یک بچه دیگر در خانواده موجب شعله ورتر شدن افسردگی در کودکان می شود.

وی همچنین اضافه کرد: بیماری قابل توجه دیگر در رابطه با کودکان، بیماری دوقطبی است که البته شباهت هایی هم به بیش فعالی دارد، اما شدت آن بیشتر است و لذا با داروهای بیش فعالی جواب نمی دهد، ضمن آن که پرخاشگری و بی خوابی، پرحرفی و جنب و جوش های زیاد و گاه خطرناک در آن بیشتر به چشم می آید.

وی بیان داشت: در واقع این یک بیماری است که یک قطب آن افسردگی و قطب دیگرش شیدایی است و فرد بیمار یا این سوی قطب قرار دارد یا آن سوی قطب و حال آن که اگر ما بین این ها باشد، دارای وضعیت نرمالی است.

این فوق تخصص روانپزشک همچنین گفت: در حال حاضر بخش قابل توجهی از مشکلات دختران فراری به جهت بیماری افسردگی و یا دوقطبی است که در دوران کودکی و نوجوانی داشته اند و این بیماری ها در آن زمان درمان نشده و لذا این مسأله باعث کاهش اعتماد به نفس آن ها شده و به تدریج آنان را از مدرسه و تحصیلات و خانواده دور کرده و در عوض گرفتار معضلات و آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد به سیگار یا مواد مخدر و احیاناً مصرف مشروبات الکلی کرده است.

وی افزود: آن چه حقیقتاً حائز اهمیت است این که پیش از هر چیز، خانواده ها باید این بیماری ها را بشناسند و باور و اعتقاد به این موضوع داشته باشند که این ها درمان پذیر است و عمدتاً از طریق دارو و شیوه های مرتبط با حوزه ی روان پزشکی علاج می شوند.

فاکر ادامه داد: گاهی مردم یک مسیر درمانی را می روند و چون به نتیجه مطلوب نمی رسند، لذا بی خیال ادامه درمان می شوند و حال آن که باید از شیوه های دیگر اقدام کنند، چرا که یک نسخه ممکن است درباره یک بیمار جواب بدهد و در مورد بیمار دیگر نیاز به راه های متفاوت تری باشد.

وی همچنین با بیان این که آگاهی دادن به مردم در خصوص سبک زندگی و اشراف به بیماری ها و مشکلاتشان به خصوص در زمانه ی کنونی، دارای اهمیت فوق العاده ای است، ابراز کرد: متاسفانه برخی از مردم یا اطلاعی از نوع بیماری ها و مشکلات و آسیب های ناشی از آن ها ندارند و یا این که با وجود علم و آگاهی به این مساله، ترس و واهمه ای از مراجعه به روانپزشک دارند، هر چند که در سال های اخیر این فضا تا حدود زیادی تعدیل شده و شهروندان به اهمیت مقوله روانپزشکی و درمانگری از طریق رجوع به متخصصین امر، آگاهی پیدا کرده اند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار