فرهنگی اشتباه در پی بارش برف یا تغییر رویه شهرداری ها؟
نمک‌پاشی بیش از اندازه به دلیل اینکه در برف و آب حل شده و جذب می‌شود، می‌تواند به منابع آبی زیرزمینی لطمه وارد سازد. با هر بارش برف، شهروندان انتظار دارند که مأموران شهرداری از همان ابتدای برف، نمک‌پاشی و برف‌روبی را آغاز کنند و هر چند این درخواست اجرا می‌شود، فرهنگ اشتباهی در خصوص نمک‌پاشی متداول شده است.
کد خبر: ۸۱۳۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۴ 14 January 2020

به گزارش تابناک قم، همزمان با بارش برف، شهرداری‌های سراسر کشور، اقدام به شن ریزی و نمک پاشی می‌کنند؛ اقدامی که برای محیط زیست کشنده است.

در حال حاضر برای رفع مشکل یخبندان و جلوگیری از لغزندگی معابر در فصول سرد سال «استفاده از مخلوط نمک، شن و ماسه» ـ که یکی از روش‎های سنتی و بظاهر ساده است ـ در دستور کار قرار دارد؛ هرچند نمک پاشی، یکی از روش‌های موجود برای ایمن سازی مسیر هاست، این ایمن سازی به قیمت از دست رفتن محیط زندگی ماست.

استفاده بی‎رویه چنین ترکیباتی طی سال‎های گذشته در سطح شهر، سبب وارد شدن صدمات جدی و متعددی به محیط زیست شده و به تبع آن خسارات مالی جبران ناپذیری به ساختار شهری وارد کرده است. این آسیب‎ها شامل شور شدن آب‎های سطحی و زیرزمینی، آلودگی آب، آلودگی خاک، تخریب بافت خاک، پخش شدن ذرات ماسه در هوا، آلودگی هوا، نابودی فضای سبز، آسیب رساندن به درختان کنار معابر و پوشش چمن، تخریب روساز‌ها از جمله آسفالت، بتون، سنگ فرش‎ها، ابنیه تاریخی و … است.

تعویض خاک به دلیل بی تدبیری

احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در ۲۷ آبان ماه سال گذشته ضمن انتقاد از شهرداری گفت: در شورای شهر مصوبه‌ای مبنی بر استفاده نکردن از نمک برای مقابله با برف داریم که شهرداری تهران باید به این مصوبه پایبند باشد.

عضو شورای شهر ادامه داد: ما نباید برای مقابله با برف راه سریع و آسان را انتخاب کنیم، به هر حال برف معصومیتی دارد و چهره شهر را نیز معصومیت می‌بخشد. این در حالی است که به کارگیری بی‌قاعده نمک، موجب از بین رفتن خاک، درختان و فضای سبز می‌شود.

مسجد جامعی اظهار کرد: در دوره‌هایی اینقدر نمک به کار گرفته شده بود که مجبور به تعویض خاک در برخی بزرگراه‌ها شدند؛ بنابراین، در به‌کارگیری نمک این را تاکید می‌کنم ما مصوبه به کار نگرفتن یا قاعده‌مند شدن استفاده از نمک را داریم.

فرهنگی اشتباه در پی بارش برف یا تغییر رویه شهرداری ها؟

نمک‌پاشی بیش از اندازه به دلیل اینکه در برف و آب حل شده و جذب می‌شود، می‌تواند به منابع آبی زیرزمینی لطمه وارد سازد. با هر بارش برف شهروندان انتظار می‌رود که مأموران شهرداری از همانی ابتدای برف نمک‌پاشی و برف‌روبی را آغاز کنند و هر چند این درخواست اجرا می‌شود، فرهنگ اشتباهی در خصوص نمک‌پاشی متداول شده است.

برخی روش‌ها و محصولات دیگر در دنیا برای کاهش تخریب محیط زیست و مقابله با برف در دنیا موجود است که امروزه شهرداری‌ها به دلیل گران بودن آن قادر به استفاده نیستند که به نظر می‌رسد باید در بودجه سال آینده برای حفظ محیط زیست این بودجه دیده شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
حرف دل چندین ساله ما رو زدی.؟ سازمان محیط زیستمون که تعطیله ولی هیچ کدوم از این شهردارها عقلشون نمیرسه ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
با سلام
این یک عمل غیر علمی و خودسرانه است و البته ناشی از نبود عرق ملی است که مسلماً خسارات زیادی در کوتاه مدت و بلند مدت به منابع آب و مهمتر از آن به خاکهای کشور وارد میسازد.
عموماً خاکهای زراعی و غیر زراعی ما با افزایش شوری مواجه هستند و این به سبب پدیده های اقلیمی و تغییرات آب و هوایی به شدت تشدید شده است.
لذا نیاز است به افراد نا آگاهی که بدون علم کافی استخدام و یا بکار گرفته شده اند آموزش داده شود که به هیچ وجه از نمک نباید استفاده کرد. به جای آن میتوان از خاک اره و یا ماسه استفاده نمود.

همچنین تغییر در رویکردها و عادات مختلف زندگی روزمره ما (مانند عدم استفاده از نمک در حین خیساندن و تهیه برنج) میتواند تا حدود زیادی از ورود نمک به فاضلابها و شوری آب و خاک اجتناب کند.
سیاوش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
از زبان طبیعت بی زبان ایران:
توکه نوشم نه ای،نیشم چرایی؟!
نمک پاش دل ریشم چرایی؟!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار