مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم گفت: مشکلات مربوط به استخراج و بهره برداری از معادن طلا، مس و آهن قم برطرف شد.
کد خبر: ۸۱۰۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۴ 03 January 2020

به گزارش تابناک قم، سید محمد تقی سجادی در جلسه شورای معادن بیان کرد: استخراج ذخایر فلزی استان باید با رعایت پایداری اکوسیستم و منابع طبیعی انجام خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: ۱۷ محدوده معادن فلزی شناسایی شده قم در مناطق شرقی و غربی استان واقع شده از گونه گیاهی ویژه ای برخودار است.

وی گفت: ۴۸ هزار هکتار برای استخراج ذخایر فلزی استان طرح های مطالعاتی صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: بخشی از این اراضی ۴۸ هزار هکتاری در محدوده جنگلی و سیل خیز قرار داشته و باید نسبت به تخریب منابع طبیعی در حفظ این مسائل زیست محیطی توجه لازم صورت بگیرد.

سجادی تصریح کرد: برای استخراج معادن فلزی طلا، مس و آهن استان مشکلات قبلی برطرف شده و برای آغاز استخراج این منابع مانع قانونی وجود ندارد.

وی گفت: استخراج معادن فلزی استان در منطقه حفاظت شده پلنگ دره دارای محدودیت های قانونی بوده و موافقت استخراج از آن باید از سازمان محیط زیست گرفته شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم اضافه کرد: با ملاحضاتی که صورت گرفته امروز امکان استخراج از بیش از ۸۰ درصد از محدوده های فلزی استان ممکن شده است.

مدیرکل منابع طبیعی قم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ۹ عدد از واحدهای تولید معادن سولفات و سدیم استان در محدوده دشت مسیله در کانون تولید ریزگرد واقع شده است.

سجادی اظهار داشت: برای بهره برداری و احیای این معادن و مقابله با ریزگردها طرح آزمایشی کاشت گونه های گیاهی سازگار در این محدوده از استان انجام خواهد گرفت.

وی همچنین با اشاره به مبحث بهره برداری از منابع معدن شن و ماسه روستای وناژ عنوان کرد: احداث معادن در این محدوده به دلیل اینکه یک منطقه بکر دامپروری و چرای دام می باشد امکان پذیر نیست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز بیان کرد: از ۱۷ محدوده صنایع فلزی شناسایی شده در استان قم امکان استخراج از ۱۲ محدوده دارای ذخایر فلزی طلا، آهن و مس برطرف شده است.

وی اضافه کرد: در راستای استخراج از منابع فلزی استان ضرورت توجه به پایداری محیط زیست از اهمیت ویژه ای برخودار می باشد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار