معاون پژوهش و فناوری دانشگاه قم گفت: انطباق میان پژوهش‌های علمی و نیازهای کشور، یکی از رویکردهای مهم دانشگاه قم است.
کد خبر: ۸۰۵۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰ 13 December 2019

حجت الاسلام سعيد فراهانی فرد در گفتگو با تابناک قم، با اشاره به برخی از فعالیت‌ها اظهار داشت:این دانشگاه در هفته پژوهش دبیر جشنواره استانی نیز هست،ضمن اینکه در دانشگاه قم فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه پژوهش صورت می‌گیرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه قم افزود:معاونت پژوهشی شامل مدیریت پژوهش،فناوری، ارتباط با صنعت، مرکز رشد،نشریات علمی، انتشارات و کتابخانه است و هر کدام ماموریت‌های خاصی را دنبال می‌کنند.

وی تصریح کرد: در مدیریت پژوهشی نیز در بحث مقالات، اساتید و دانشجویان و طرح‌های داخلی در حوزه ارتباط با صنعت و جامعه را ارائه می‌دهند،این حوزه زمینه ارتباط اساتید و هیات علمی با جامعه در سطح استان و ملی را شکل می‌دهد.

حجت الاسلام فراهانی فرد بیان کرد:در حوزه انتشارات و نشر مطالب و آثار هیات علمی و مجلات علمی و پژوهشی نیز فعالیت‌های گسترده‌ای ساماندهی می‌شود و در بخش کتابخانه نیز امانت کتاب برای اساتید و دانشجویان در دو بخش خواهران و برادران امکان‌پذیر است.

وی عنوان کرد:از نظر سخت افزاری امکانات خوبی در کتابخانه وجود دارد و از نظر نرم افزاری تلاش شد هر یک از دانشجویان و اساتید، یک کتاب خانه دیجیتالی و همراه داشته باشند که به زودی رونمایی از کتابخانه دیجیتالی دانشگاه در دستور کار است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه قم خاطرنشان کرد: مرکز رشد دانشگاه از شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کند و جوان‌هایی که دارای ایده هایی برای ظرفیت ملی و در شرایط تحریم هستند در مراکز رشد مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی گفت:دو رویکرد مهم در بخش های مختلف معاونت پژوهشی داریم که ارتقای رتبه دانشگاه است براساس فعالیتهای علمی یکی از برنامه‌هاست،در این باره بیشترین شاخص که در رتبه بندی دانشگاه نقش دارد، فعالیت پژوهشی دانشگاه است.

حجت الاسلام فراهانی فرد افزود:در واقع 80 درصد وزن رتبه بندی با پژوهش است در این راستا در مجموع 15 مرتبه و در فعالیت‌های پژوهشی 17 رتبه ارتقا داشته‌ایم که چشمگیر بود؛ این رتبه حاصل دو رویکرد مهم در فعالیت‌های تئوری و عملی است.

وی تصریح کرد:برخی اساتید علاقه مند به کارهای تئوری هستند و در مجلات داخلی و بین المللی مقالاتی می‌نویسند،در این باره دانشمندان نخبه‌ای در سطح ملی و جهانی داریم و بیشترین استنادها بر مقالات‌شان وجود دارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه قم عنوان کرد:اگر رتبه در مجموع با پژوهشی ارتقا پیدا کند،تشویق مقالات و تقویت روحیه پژوهش در دستور کار قرار دارد.
وی بیان کرد:رویکرد دیگر انجام کارهای تجربی و حل مسائل مهم در کشور است،برخی نخبگان واقعا جزء نوابغ بوده و اختراعات و نوآوری‌هایی دارند که مورد توجه دانشگاه در حمایت‌های ویژه قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام فراهانی فرد خاطرنشان کرد:جامعیت دانشگاه قم یکی از ظرفیت‌های مهم علمی و پژوهشی است و در قم در کنار حوزه‌های علمیه و مراکز پژوهشی، از ظرفیت خوبی در حوزه علوم انسانی برخوردار هستیم و قم جز دانشگاههای سرآمد ایران در حوزه علوم انسانی است.

وی اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های این دانشگاه بهره‌گیری از 4 دانشکده علوم انسانی و اسلامی است که هر یک قطب مهمی در تولید علم به شمار می‌رود و اساتید برجسته‌ای در آن به تدریس می‌پردازند ضمن اینکه دو دانشکده علوم پایه و فنی مهندسی نیز از دیگر ظرفیت‌های دانشگاه قم است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه قم گفت:این دانشگاه از آزمایشگاه بسیار مجهزی برخوردار است و اخیرا آزمایشگاه مرکزی با حضور معاون وزیر افتتاح شد که گام مهمی در رفع نیازهای استان در زمینه پژوهش است.

وی افزود:در طرح‌های پژوهشی به سمت رفع نیازهای استان به ویژه در حوزه تولید و صنعت حرکت کرده‌ایم و انطباق میان پژوهش‌های علمی و نیازهای کشور، یکی از رویکردهای مهم دانشگاه قم است.

حجت الاسلام فراهانی فرد خاطرنشان کرد:این دانشگاه آماده همکاری در عرصه حضور در صنعت است و در سطح استانداری از زمان حضور سرمست استاندار قم،نگاه خوبی به پژوهش و به خصوص دانشگاه قم وجود دارد.

وی تاکید کرد:اگر به جوانان اعتماد کنیم در بسیاری از عرصه‌های علمی و پژوهشی خود را به اثبات می‌رسانند و می‌توانیم در تولید داخل به خودکفایی برسیم،باید مسئولان نیز طرح ها و نیازهای کلان از ظرفیت داخل استان استفاده و زمینه را برای حضور اساتید و اعضای هیات علمی و نخبگان پژوهشی و علمی فراهم کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه قم بیان کرد:اگر در سطح استان و ملی از همه ظرفیت‌های داخلی استفاده شود به سرمنزل مقصود می‌رسیم،ممکن است اشکال از خود ما نیز باشد و به خوبی توانمندی‎ها را به اثبات نرسانده‌ایم،اما انتظار می رود خود سازمانهای دولتی و خصوصی از این ظرفیت‌ها استفاده کنند و به سراغ توانمندی‌ها بیایند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار