عضو هیات علمی دانشگاه علوم و معارف قرآنی و پژوهشگر برتر قرآنی:
یک پژوهشگر قرآنی گفت: با پژوهش‌های قرآنی باید به سراغ آسیب‌ها و دردهای جامعه برویم و پاسخگوی نیازها باشیم.
کد خبر: ۸۰۴۸۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۱ 11 December 2019

به گزارش تابناک قم، زهره اخوان مقدم، با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی خود اظهار داشت:کارهای پژوهشی مختلفی در قالب مقالات و کتاب ارائه داده‌ام و 11 جلد کتاب مجموعه در معرفی منابع دارم.

مسئول انجمن علمی دانشگاه علوم و معارف قرآنی افزود:در این مجموعه موضوعاتی انتخاب کردیم که بتوانیم منابع را برای آن معرفی کنیم تا اگر پژوهشگران بخواهند در زمینه‌های مختلف تحقیق کنند، این منابع را بدانند.

وی بیان کرد:هر کدام از این منابع در موضوعات مختلف در حد یک کتاب کامل است و می‌تواند پژوهشگران را در یافتن منابع یاری کند،برای نمونه در مورد سبک زندگی و مفاهیم قرآنی توانسته‌ایم منابع خوبی را معرفی کنیم.

اخوان مقدم عنوان کرد:بنده دو پایان نامه ارشد دارم که در ایران رتبه برتر دارد و پایان‌نامه دکترای من نیز به عنوان پژوهشهای برتر انتخاب شده است.

این پژوهشگر قرآنی در مورد اهمیت پژوهش‌های قرآنی گفت: با پژوهش‌های قرآنی باید به سراغ آسیب‌ها و دردهای جامعه برویم و پاسخگوی نیازها باشیم.

وی افزود: شهید صدر در جایی می‌گوید تفسیر قرآن به این شکل که مرسوم است،جوابگوی جامعه نیست و اگر از ابتدا تا آخر قرآن را صرفا تفسیر کنیم سودی برای جامعه ندارد و وقتی تاثیر می گذاردکه از جامعه به قرآن منتقل شویم.

مسئول انجمن علمی دانشگاه علوم و معارف قرآنی گفت: در واقع با پژوهش‌های قرآنی باید به سراغ آسیب‌ها و دردهای جامعه برویم و پاسخگوی نیازها باشیم.

وی تصریح کرد:در جامعه اگر مشکلات و دغدغه ها را می‌بینیم و این دغدغه ها را به سراغ قرآن ببریم و در آیات الهی پاسخ ها را جستجو کنیم،به گفته شهید صدر می‌توانیم دردها را درمان کنیم؛ایشان می‌گویند تفسیر موضوعی همین است یعنی موضوع را از جامعه برداریم و به سراغ قرآن برویم.

اخوان مقدم بیان کرد: با اینکه نظریه های متعددی در مورد تفسیر مطرح شده است اما به نظرم بهتر از این نظریه در درمان مشکلات جامعه نیامده اسنت،ما باید به سراغ قرآن برویم و ببینیم مشکلات جامعه را به چه صورتی می‌توان حل کرد.

وی عنوان کرد:به این صورت می توانیم پژوهش‌ها و تحقیقاتی به وجود بیاوریم که کاربردی و راهبردی است و قرآن به درد زندگی مان بخورد و این کتاب آسمانی تنها روی طاقچه‌ها و برای عقد و ختم نباشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم و معارف قرآنی در مورد برخی از مطالبات در حوزه پژوهش‌های قرآنی گفت:باید بهای بیشتری به پژوهش‌های قرآنی و کاربردی شدن آن بدهند،در وزارت علوم بخش قرآنی و پژوهشها داریم اما مانند سایر کارها که با تغییر مسئول،دچار تغییراتی می‌شود و گاهی نظارتی بر آن وجود ندارد،نمی‌تواند پاسخگوی دغدغه‌ها باشد.

وی عنوان کرد:گاهی بودجه‌ای بدون هدف مشخصی برای پژوهش‌های راهبردی می آید و می رود و ارزیابی بر آن وجود ندارد،از طرفی باید در بخش پژوهش از افرادی قرآنی صاحب نظر در این حوزه استفاده کرد،ضمن اینکه فعالیت‌ها به صورت انجمن باشد و تک نفر اداره نشود.

اخوان مقدم خاطرنشان کرد:نباید در ساماندهی پژوهش‌ها و تعریف بودجه سلیقه‌ای عمل شود،همچنین باید فعالیت‌ها در وزارت توسط همه اساتید نظارت شود و اساتید رشته علوم قرآنی در این مجموعه عضو باشند و نظارت کنند.

وی بیان کرد:حضور اساتید و صاحب‌نظران قرآنی در طرح‌ها و پژوهش‌ها در سطح کلان و وزارت‌خانه از تک‌روی‌ها و گم شدن هزینه ها جلوگیری می‌کند و به دلیل پاره‌ای از تغییرات در سیستم نمی‌توانیم مشکلات را پیگیری کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار