مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس قم:
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس قم با بیان اینکه سالانه در قم باید ۲۵ مدرسه ۱۲ کلاسه احداث شود، گفت: در منطقه پردیسان تا ۵ سال آینده به ۵۸۰ کلاس درس نیاز داریم.
کد خبر: ۸۰۱۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۴ 01 December 2019

به گزارش تابناک قم، محسن پورگلیان در هفتمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قم که در سالن امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد، اظهار داشت: ۵۰۷ مدرسه به لحاظ فیزیکی در قم فعال هستند و ۱۵۰ مدرسه هم در روستاها داریم که از ۶۵۷ فضای فیزیکی مدارس ما ۴۲ درصد مربوط به مقطع ابتدایی و ۳۴ درصد متوسط دوم و فنی حرفه‌ای است.

وی تصریح کرد: ۷۰ درصد مدارس استان به طور دو نوبتی اداره می‌شوند و در بحث سرانه آموزشی کشور در رتبه ۲۷ قرار داریم یعنی حدود یک متر مربع از سرانه میانگین کشوری پایین‌تر هستیم.

۲۰۸ متر مربع کسری سرانه آموزشی در استان

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس قم گفت: ما ۲۰۸ متر مربع کسری سرانه آموزشی در استان داریم و در یک افق ۵ ساله و برای جبران این کسری سالانه باید ۹۶ میلیارد تومان هزینه شود در واقع سالانه به اندازه یک شهرستان به تعداد دانش آموزان این استان اضافه می‌شود.

وی با اشاره به نرخ سالانه جمعیت استان قم بیان کرد: نرخ سالانه جمعیت در استان معادل ۳۳/۲ درصد است و متوسط سالانه زاد و ولد ۲۵ هزار نفر است و متوسط سالانه خروج از سیستم آموزشی در استان هم ۱۵ هزار نفر می‌باشد با این وجود در قم نیاز به سالانه ۲۵ مدرسه ۱۲ کلاسه داریم.

۱۸ درصد مدارس استان نیاز به تخریب و بازسازی دارد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت نوسازی و مقاوم‌سازی مدارس استان قم بیان کرد: ۵۰ درصد مدارس استان مستحکم هستند و ۱۸ درصد از آن‌ها نیاز به تخریب و بازسازی دارند و توانستیم بین استان‌های کشور اعتبارات مطلوبی در این ارتباط بگیریم ۲۴ درصد از مدارس استان مقاوم‌سازی شده و در این زمینه جزو استان‌های میانه کشور هستیم.

پورگلیان افزود: در زمینه استانداردسازی وسایل گرمایشی ۲۴ درصد مدارس استاندارد لازم را دارند و ۲۳ درصد از مدارس ما از بخاری گازی بهره‌مند هستند که باید تا افق ۱۴۰۳ به سرانه آموزشی مطلوبی برسیم.

وی با بیان اینکه در منطقه پردیسان قم تا ۵ سال آینده به ۵۸۰ کلاس درس نیاز داریم، گفت: استان قم در زمینه بازسازی مدارس در سال ۹۷ در رتبه ۲۴ کشور قرار گرفته است و با توجه به این که در زمینه دریافت سرانه آموزشی در انتهای جدول هستیم باید در زمینه ساخت مدارس شتاب داشته باشیم

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس قم گفت: از سال ۷۸ تاکنون ۱۷۶ پروژه از سوی خیرین مدرسه‌ساز به ارزش ۱۸۰ میلیارد تومان هزینه ساخته شده است.

قم جزو پنجمین استان در زمینه استانداردسازی کیفی مدارس

وی با بیان اینکه در زمینه تحویل مدارس رتبه ۲۶ کشور و تاکنون ۲۱ پروژه تحویل داده شده است، اظهار داشت: سالانه ۳۰ مدرسه به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان نیاز داریم تا از ردیف کشوری پایین‌تر نمانیم؛ در زمینه استانداردسازی کیفی جزو ۵ استان اول کشور هستیم.

پورگلیان در پایان یادآور شد: اگر تا افق ۵ ساله نتوان به سرانه آموزشی استان اضافه کرد این نگرانی وجود دارد که ۷۰ درصد مدارس دو شیفته به ۱۰۰ درصد افزایش یابد و نیاز ویژه داریم تا اعتباراتی از محل استانی و ملی برای این امر اختصاص یابد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار