جانشین فرمانده قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان قم گفت: ۱۳ روستا در حاشیه اتوبان قم ـ تهران داریم که بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی هنوز آب آشامیدنی ندارند.
کد خبر: ۸۰۰۶۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۷ 27 November 2019

به گزارش تابناک قم، محمود داوود آبادی در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع تشریح برنامه‌های قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه که در دفتر خبرگزاری تسنیم استان قم برگزار شد، با اشاره به چهلمین سالگرد تأسیس سازمان بسیج مستضعفین به دستور امام خمینی(ره) اظهار داشت: به‌منظور محرومیت‌زدایی از روستاهای کشور و در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری قرارگاه پیشرفت و آبادانی شکل‌گرفت.

جانشین فرمانده قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان قم افزود: 1598 دهستان محروم با 3850 روستا و جمعیتی قریب به یک‌میلیون نفر با ضریب محرومیت 6 تا 9 در کشور داریم، به همین دلیل فرمانده سپاه قرارگاه پیشرفت و آبادانی پیشنهاد رفع محرومیت از این روستاها بر اساس یک الگوی ایرانی- اسلامی را دادند.

وی حوزه‌های فعالیت قرارگاه پیشرفت و آبادانی را مورداشاره قرار داد و گفت:بخشهای اشتغال، فرهنگی، اجتماعی، تعلیم و تربیت، بهداشت و درمان(سلامت) و عمران حوزه‌های فعالیت این قرارگاه هستند.

داوود آبادی دو دهستان قنوات و قمرود را منطقه هدف قرارگاه پیشرفت و آبادانی قم عنوان کرد و ادامه داد: فعالیت خود را از اواخر سال 96 آغاز کردیم.

جانشین فرمانده قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان قم ابراز کرد: در این دو دهستان، تعدادی از طلبه‌های بسیجی به‌عنوان امام روستا داریم که در منطقه هدف قریب به دو و نیم سال است مستقرشده‌اند.

وی بیان کرد: قرارگاه پیشرفت و آبادانی سال نخست فعالیت خود را به مطالعه و شناخت کامل منطقه هدف در 5 حوزه فعالیت اختصاص داد، در این مرحله، مسائل و مشکلات روستاها را با کمک مردم و طلبه‌های جهادی در قالب هسته جهادی که شامل معتمدین دهیاران بودند، شناختیم.

داوود آبادی ادامه داد: بعد از شناخت وضع موجود و شناخت فرصت‌ها و تهدیدات کامل دهستان، پی به دغدغه‌های مردم برده و بر این اساس، متناسب با سبک زندگی ایرانی- اسلامی یک وضعیت مطلوب را تعریف کردیم.

جانشین فرمانده قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان قم کم شدن نسبت جمعیت روستا به شهر را مورداشاره قرار داد و گفت: این نسبت در استان قم 5 به 95 است که باید از سوی مسئولان موردتوجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: از سوی قرارگاه متناسب با هدف، حد مطلوب تعیین‌شده است و متناسب با توان، مثلثی به‌منظور رسیدگی به مشکلات مردم با مشارکت مسئولان ذی‌ربط، قرارگاه و مردم تعریف‌شده است.

داوود آبادی کاهش مضرات زیست‌محیطی دهستان قمرود را مورد تأکید قرار داد و گفت: 13 روستا حاشیه اتوبان قم- تهران داریم که بعد از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی هنوز آب آشامیدنی ندارند.

جانشین فرمانده قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان قم با تأکید بر اینکه پیشگیری از طریق اصلاح سبک زندگی اولویت قرارگاه است، عنوان کرد:80 هزار نفر را به‌عنوان سفیران سلامت انتخاب کردیم که با انجام این کار تا پایان سال 97، 60 الی 70 درصد مراجعات به پزشک در کشور کم شده است.

وی با اشاره به اینکه از بین 103 هزار و 229 روستا در کشور قریب به 40 هزار و 945 روستا خالی از سکنه است، ادامه داد: در سال 97، 2 هزار 116 پروژه قرارگاه پیشرفت و آبادانی در کشور اجراشده که 263 میلیارد تومان اعتبار آن تأمین‌شده است.

داوود آبادی با اشاره به اینکه مدارس ابتدایی روستاهای کشور هزار و 323 مدرسه است، خاطرنشان کرد: تعداد مدارس دوره متوسطه اول در روستاهای کشور 228 مدرسه و در دوره متوسطه دوم 110 مدرسه است.

جانشین فرمانده قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان قم با اشاره به اقدامات قرارگاه در حوزه فرهنگی گفت: در این حوزه با انتخاب 14 طلبه بسیجی در روستاهای قم کار را آغاز کردیم، اما در هر دهستان حداقل 15 طلبه نیاز داریم.

وی احیای وقف را یکی از طرح‌های قرارگاه پیشرفت و آبادانی عنوان و تصریح کرد: 6 قطعه زمین برای احداث خانه عالم و 3 زمین برای احداث مسجد وقف‌شده است، همچنین در حوزه عمران و زیرساخت بیش از 80 پروژه داشتیم که برای انجام پروژه‌ها اعتبارات لازم تأمین‌شده است.

جانشین فرمانده قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان قم پیگیری اشتغال پایدار روستایی را مورد تأکید قرار داد و گفت: برنامه قرارگاه در سال 98، اشتغال پایدار 200 نفر بوده است اما در این زمینه موفقیت چندانی به دست نیاورده‌ایم.

وی در پایان اقدامات قرارگاه پیشرفت و آبادانی در حوزه تعلیم و تربیت در قم را مورداشاره قرار داد و گفت: در این حوزه تمرکز ما بر اجرای طرح خانه رویش و ارتقای سطح دانش و مهارت بوده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار