همزمان با برگزاری همایش بزرگ نقش علم اصول در تفسیر قرآن کریم و سی و هشتمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی با حضور آیت‌الله سبحانی مرجع تقلید شیعیان از کتاب "فهرست و چکیده مجموعه مقالات مسائل اصولی" رونمایی شد.
کد خبر: ۷۹۸۹۱۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۰ 21 November 2019

به گزارش تابناک قم، همایش بزرگ نقش علم اصول در تفسیر قرآن کریم و سی و هشتمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی شامگاه چهارشنبه در دارالقرآن این مفسر بزرگ قرآن کریم برگزار شد که در این مراسم از فهرست و چکیده مجموعه مقالات مسائل اصولی توسط انجمن اصول و فقه حوزه رونمایی شد.

آیت‌الله سبحانی مرجع تقلید شیعیان، آیت‌الله مقتدایی عضو شورای عالی حوزه های علمیه، آیت‌الله فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، آیت‌الله غرویان عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی،حجت‌الاسلام‌والمسلمین واعظ موسوی استاد حوزه علمیه و اساتید فقه اصول در این مراسم حضور داشتند.

مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی در این مراسم اظهار داشت: این دارالقرآن کتاب شرح کفایه الاصول علامه طباطبایی را در آینده مورد بازبینی قرار خواهد داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محققیان پژوهشگر حوزه علمیه قم نیز در این مراسم بیان کرد: قسمت اول علم اصول مباحث مربوط به الفاظ برای فهم مراد خدا از آیات قرآن است.

وی افزود: مباحثی مانند عام و خاص، مطلق و مقید، مفاهیم و غیره در علم اصول و تفسیر کاربرد دارد و حاشیه‌ای که مرحوم علامه بر کفایه الاصول نوشته‌اند، در تفسیر المیزان نیز استفاده‌شده است.

پژوهشگر حوزه علمیه قم گفت: مرحوم علامه طباطبایی در برابر اشاعره و معتزله و در مباحث مربوط به شفاعت و در برابر وهابیت بعضاً تکیه‌بر علم اصول کرده و آن‌ها را نفی کرده است.

محققیان بیان کرد: در بحث دفاع از حضرت زهرا(س) علامه به عمومات آیات ارث استدلال نموده و مباحثی مانند اصاله العموم و اطلاق و غیره را مطرح می‌کنند.

حجت‌الاسلام کوثری پژوهشگر حوزه علمیه نیز در این مراسم بیان کرد: هرکسی که می‌خواهد در قرآن ورود کند باید مسئله حجیت در ظواهر را با خود حل کرده باشد، علامه طباطبایی در المیزان می‌فرمایند که ما دلایل مختلفی برای بهره‌گیری از قرآن داریم.

وی بابیان اینکه علامه طباطبایی انواع اعجاز را برای قرآن مطرح می‌کنند،تصریح کرد: تحدی به فصاحت و بلاغت، تحدی بالعلم، تحدی به عدم اختلاف در قرآن از نمونه‌های این اعجاز به شمار می‌آید.

پژوهشگر حوزه علمیه خاطرنشان کرد: وقتی قرآن به عدم اختلاف تحدی می‌کند به این معناست که قابل‌فهم است، امام باقر(ع) در حدیثی فرمود هر کس خیال کند که کتاب خدا مبهم است، هلاک شده و دیگران را هلاک می‌کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار