مسئول انجمن اصول فقه حوزه علمیه گفت: امروز یکی دیگر از ابتکارات انجمن اصول فقه به حوزویان نمایان می‌شود و آن اعلام یک روز برای علم اصول فقه است، علم اصول به‌عنوان علمی در حوزه می‌تواند یک روز را به خود اختصاص دهد.
کد خبر: ۷۹۸۹۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۶ 21 November 2019

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید صادق محمدی در سی و هشتمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی و همایش بزرگ نقش علم اصول در تفسیر قرآن کریم که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد،اظهار داشت: برخی از مباحث اصولی در کتب اصول یا بحث نشده است و یا اینکه حق آن برآورده نشده است و در 20 مورد به این موضوع رسیدم.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که در اصول بحث نشده است مبحث سیاق است،تفسیر المیزان معروف به تفسیر آیه به آیه است که می‌تواند عنوان تفسیر سیاقی را به خود بگیرد.

مسئول انجمن اصول فقه حوزه علمیه تصریح کرد: اصولی‌ها نسبت به سیاق اهمیت نسبتاً زیادی قائل می‌شوند، در اصول موضوعاتی وجود دارد که باید وارد مباحث اصولی شده و موردبحث قرار بگیرد.

محمدی ادامه داد: اولین و دومین کرسی نظریه‌پردازی حوزه علمیه را انجمن فقه و اصول با تمام استانداردهای لازم برگزار کرد و یکی از فعالیت‌های انجمن فقه حوزه برگزاری مراسم نکوداشت علمی امام خمینی(ره) و نخستین کنگره علمی آیت‌الله بروجردی است.

وی بابیان اینکه 30 کارگاه علمی و کاربردی و نشست‌های کاربردی در قالب انجمن اصول فقه و حوزه برگزارشده است،افزود: 180 نشست علمی و تخصصی و میزگرد علمی در انجمن اصول فقه برگزارشده است،به‌صورت میانگین هر 14 روز یک‌بار یک نشست برگزارشده است.

مسئول انجمن اصول فقه حوزه علمیه عنوان کرد: توجه به علم اصول حوزه سبب ایجاد تعامل در دنیا و قدرت تشیع می‌شود و همچنین به این وسیله در عرصه‌های مختلف به موفقیت می‌رسیم.

محمدی با اشاره به ارزش و اهمیت علم اصول ادامه داد: امروز یکی دیگر از ابتکارات انجمن اصول فقه به حوزویان نمایان می‌شود و آن اعلام یک روز برای علم اصول است، علم اصول به‌عنوان علمی در حوزه می‌تواند یک روز را به خود اختصاص دهد.

وی افزود: تدوین اصول فقه برای علم سنتی بود اما ظرفیت آن فراتر از این مقدار بوده و بنده معتقدم علم اصول قوت تشیع را در میان اهل سنت نشان می‌دهد و باید از این علم فراتر از علوم سنتی بهره گرفته شود.

مسئول انجمن اصول فقه حوزه علمیه عنوان کرد: اینکه چه روزی برای علم اصول در نظر گرفته شود موردنقد و بررسی قرارگرفته است،25 جلد کتاب درزمینهٔ اصول چاپ می‌شود و اگر پژوهشگری نیازمند مقالات اصولی بود توسط انجمن اصول به وی تقدیم می‌شود.

محمدی با بیان اینکه برخی از مباحث اصولی در کتب علم اصول یا بحث نشده و یا حق آن ادانشده است،خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که در اصول بحث نشده مبحث سیاق بوده و تفسیر المیزان که معروف به تفسیر آیه به آیه است و می‌تواند عنوان تفسیر سیاقی را نیز به خود بگیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار