آیت الله جوادی آملی گفت: اگر کسی در حوزه قم آیات قرآن را بخواند و قمی فکر کند، اندازه فکر او حرم تا جمکران است.
کد خبر: ۷۹۷۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۰ 14 November 2019

به گزارش تابناک قم، مرجع تقلید شیعیان در جلسه هجدهمین گردهمایی اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار داشت: قرآن کتابی جهانی بوده و بر تمام مکاتب جهانی حکومت دارد و مرجع تمام کتاب ها است.

ایشان افزود: ذات اقدس اله قرآن را را به واسطه رسول گرامی اسلام برجسته می کند، ما اگر جهانی حرف بزنیم و قمی، ایرانی و خاورمیانه ای فکر کنیم با آیات قرآن هماهنگ نیست.

آیت الله جوادی آملی گفت: اگر کسی در حوزه قم آیات قرآن را بخواند و قمی فکر کند، اندازه فکر او حرم تا جمکران است، سایر مکاتب باید کتاب درسی و رسمی ما باشد، نگاه قرآن جهانی بوده و ما باید در عرصه جهانی آن را به کار ببریم.

ایشان ادامه داد: گاهی دین می گوید مرکب یک عالم بالاتر از خون یک شهید است، گاهی هم می بینیم که پیامبر گرامی اسلام شمشیر امیرالمومنین را افضل می دانند چراکه بازوان پرتوان علوی نیاز بود تا فتح خیبر را انجام دهد، این فتح با برکت ترین اقدام مسلمین بود.

مرجع تقلید شیعیان مطرح کرد: بسیاری از افراد در میدان جهاد شهید می شوند، اما هر کسی که در این راه جان داد، مانند جعفر طیار نبوده و کسی مانند جعفر که به او بال داده می شود، در عرض جهت حرکت می کند، یک آخوند می تواند به اندازه فتح مکه در محضر امام زمان(عج) ارزش داشته باشد، جعفر طیار بیش از ده سال کار علمی و فرهنگی انجام داد.

ایشان ابراز کرد: اگر قرآن هیمنه دارد، مسلمانان نیز حاکم و ناظر به مکاتب هستند، به شرطی که عاقلانه سخن گفته شود.

آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: فقه بدون اصول قابل حل نبوده و تا علوم عقلی و کلام و فلسفه نباشد، بسیاری از مسائل قابل حل نیست، حتی در ادعیه نیز نیازمند فهم فلسفی هستیم.

ایشان گفت: در مناجات شعبانیه ابتدا به منادات می پردازیم، سپس به مناجات می پردازیم، انسان در مناجات ها در محضر خدا به ناز می پردازد و بیان می کند که اگر تو مرا عذاب کنی و نبخشی، من نیز تو را نمی بخشم، چرا که تو بزرگتر بودی چرا مرا نبخشیدی، به این عمل ناز می گوید.

مرجع تقلید شیعیان گفت: قرآن کریم زبان های محلی، منطقی و بین الملل دارد و زبان محلی برای اهل منطقه و زبان بین الملل زبان استدلال بوده و عالمان دین باید به این زبان مسلح باشند.

ایشان عنوان کرد: ما یک سلسله غده های بدخیم داریم و ناپاکی ها را آب باید پاک کند، اما استکبار را خون پاک می کند، در برابر استکبار و استثمار جهانی تنها با خون می توان مقابله کرد.

آیت الله جوادی آملی اضافه کرد: قرآن می گوید کشوری که پاک شد باید میوه پاک دهد و این وظیفه حوزویان است، کشوری که چند هزار خون داد، اینطور نیست که به صورت خود به خود استکبار را از بین ببرد.

ایشان گفت: ما باید حتما میوه ای داشته باشیم تا بتوانیم غرب را محکوم کنیم، تا فسلفه و عقل نباشد نمی توان اسلام را در غرب احیا کرد، رشته های عقلی باید در مراکز علمی احیا شود.

مرجع تقلید شیعیان عنوان کرد: سقراط، افلاطون و ارسطو انسان های بزرگی هستند، اما کوچک تر از آن هستند که مبداء فکری باشد، زمانی این ها تربیت شدند که افکار ابراهیمی به یونان منتقل شد.

ایشان اظهار داشت: یونان معبر فلسفه است نه مبداء فلسفه، مبداء فلسفه خلیل خداوند است، ابوریحان بیرونی می گوید من از علمای هند گله دارم، چرا که آنان اگر مانند مردم یونان بیدار می شدند، در آنجا گوساله پرستی و غیر خدا پرستی رواج پیدا نمی کرد.

آیت الله جوادی آملی عنوان کرد: وقتی کشوری خون داده و طیب و طاهر شد، باید جهانی فکر کند، ما نیز اگر جهانی حرف بزنیم و قمی فکر کنیم نه منتظر حضرت خواهیم بود و نه راه درست را می پیماییم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار