رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم گفت: تغییر نرخ ارز موجب شد بخش الکتریکال و مکانیکال و همچنین ناوگان مجموعه مترو تغییر نرخ شدید و حدودا سه برابری پیدا کند و بزرگترین ضربه را در بین تمام پروژه‌های شهری، به بخش مترو بزند.
کد خبر: ۷۹۶۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۵ 13 November 2019

به گزارش تابناک قم، روح‌الله امراللهی در نشست خبری که در سالن جلسات شهید باکری شورای اسلامی شهر قم برگزار شد، اظهار کرد: سازمان‌های حمل و نقل ترافیک، تاکسیرانی، اتوبوسرانی، پایانه‌ها، قطار شهری و توسعه و عمران شهرداری با کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم همکاری دارند و تحت نظر ما هستند.

وی با اشاره به فعالیت‌های حوزه عمرانی و پروژه‌هایی که طی سال‌های ۹۶ تا ۹۸ تکمیل شده‌اند، ابراز کرد: بزرگراه آیت‌الله بروجردی به مبلغ ۱۳۰ میلیارد تومان، رمپ و لوپ‌های پل ۹ دی به مبلغ ۱۴ میلیارد تومان، تقاطع شهید کریمی با پل‌های غیرهمسطح آن حدود ۴۰ میلیارد تومان(در سال‌های ۹۵ تا ۹۷)، رمپ تونل غدیر یک و نیم میلیارد تومان، احداث ادامه بلوار زائر به همراه بهسازی و ساماندهی منظر آن به مبلغ ۹ میلیارد تومان و ... انجام گرفته است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: در تقاطع غیرهمسطح میدان ولی‌عصر که هم‌اکنون در حال ساخت است، تا الان ۴۶ میلیارد تومان هزینه شده و تقریبا رو به اتمام است؛ ضمنا پیش‌بینی می‌کنیم طی ۶ ماه آینده این پروژه به طور کامل دراختیار مردم قرار بگیرد.

امراللهی یادآور شد: خیابان شهدای روحانیت به مبلغ ۱۷ میلیارد تومان و پروژه زیرگذر بلوار امام رضا تا خیابان علامه طباطبایی در منطقه دو، ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هزینه داشتند.

وی درمورد اجرای دیگر پروژه‌ها در منطقه یک اظهار کرد: خیابان شهید خسروبیگی در ادامه خیابان تعاون احداث شد که این خیابان، حدفاصل خیابان محتشم کاشانی تا بلوار روحانی است؛ البته خیابان روحانی به علت عدم انجام تملکات، هنوز احداث نشده که امیدوار هستیم پروژه اتصال خیابان روحانی تا کمربندی نیز طی یک سال انجام و تکمیل شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: در تقاطع غیر همسطح بلوار فرودسی با بلوار پیامبر اعظم، مبلغ مناقصه ۴۶ میلیادر تومان بوده که در حال اجرا است؛ با بهره‌برداری از بلوار فردوسی که هم‌اکنون در حال احداث است، رینگ دوم شهری ما در بخش شرقی شهر تا حدود زیادی تکمیل می‌شود.

امراللهی ابراز کرد: در تقاطع غیر همسطح شهرک قدس با آیت‌الله بروجردی که احداث شد و امسال به بهره‌برداری رسید، مبلغ ۳۰ میلیارد تومان هزینه شد و پروژه ادامه بلوار کارگر نیز مبلغ ۸ میلیارد تومان هزینه به همراه داشت.

وی عنوان کرد: در ورودی قم از جاده جعفریه، تقاطع غیر همسطح با کمربندی امام علی در حال احداث به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان است که در ادامه کار مجبور هستیم با مسیرهای انحرافی کمربندی را تغییر جهت‌هایی بدهیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: بلوار جمهوری از کمربندی امام علی و منطقه دو شروع می‌شود که به محور پردیسان متصل می‌شود؛ این محور بلندترین خیابان شهری آینده خواهد شد و از مناطق ۲ ، ۴ و ۸ عبور می‌کند.

امراللهی با اشاره به پروژه زیرگذر بلوار جمهوری گفت: برای احداث ادامه بلوار جمهوری از میدان امام حسین تا بلوار یادگار امام با بافت شهری برخورد کرده بودیم که در این پروژه دو راه پیش روی ما بود؛ تملک خانه‌های مردم زمان‌بر و هزینه‌بر می‌شد، اما راه دوم که دو سطحه کردن مسیر بود را انتخاب کردیم و با دو سطحه کردن خیابان، تقلیل عرض دادیم تا این خیابان را احداث و اجرای پروژه را تسریع کنیم که برآورد ما در این پروژه حدود ۹۰ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه هزینه تور پروژه باغ پرندگان در سال ۹۶ ، هشت میلیارد تومان بود، گفت: به دلیل افزایش سه برابری قیمت فولاد، مبلغ تور باغ پرندگان به ۲۴ میلیارد تومان افزایش یافت که به همین دلیل، نصب آن به فاز دوم بهره‌برداری و احداث باغ پرندگان موکول شد، وگرنه هدف اولیه پروژه این بود که در قسمت نهایی باغ پرندگان، تور گسترده‌ای داشته باشیم تا پرندگان آزادتر از سایر بخش‌ها باشند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: پروژه احداث تله سیژ بوستان علوی در حال اجرا است که پایه‌های آن زده شده و فکر می‌کنم تا بهار ۹۹ تکمیل شود ولی در این بوستان، پروژه تله کابین نداریم.

امراللهی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه شهربازی بوستان غدیر اذعان کرد: محوطه‌سازی و نصب وسایل بازی و سرگرمی این شهربازی در حال انجام است و امیدوار هستیم این شهربازی در بهار ۹۹ به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه اخیرا مجموعه‌های فرهنگی ورزشی شهرداری در مناطق یک و ۶ به بهره‌برداری رسید، عنوان کرد: احداث پنج مجموعه فرهنگی ورزشی دیگر را در برنامه قرار دادیم و مناقصه مجموعه ورزشی منطقه هفت در بوستان نجمه نیز انجام گرفته است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم اضافه کرد: طی سه سال اخیر، ۳۱ بوستان در محدوده منطقه پردیسان به بهره‌برداری رساندیم که رکورد جالبی است؛ در سال‌های ۹۶ تا ۹۸ اقدامات قابل توجهی در این منطقه انجام گرفته و الان بیش از ۳۵ بوستان در پردیسان وجود دارد که بیشترین سطح و سرانه فضای سبز را به خود اختصاص داده است.

امراللهی درمورد اقداماتی که در حوزه ترافیکی داشتند، ابراز کرد: در حوزه قطار شهری یا مترو سالانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه‌کرد داشتیم و از سال ۹۶ به بعد، بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه کردیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه تغییر نرخ ارز موجب شد بخش الکتریکال و مکانیکال و همچنین ناوگان مجموعه مترو که بخش زیادی از آن وارداتی و نیازمند ارز است، تغییر قیمت شدید و حدودا سه برابری پیدا کند و می‌توان گفت بزرگترین ضربه‌ای که شهر قم از افزایش نرخ ارز داشت، در پروژه مترو اتفاق افتاد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه در طرح بلوار پیامبر اعظم، احداث دور برگردان پیش‌بینی نشده است، گفت: تامین تمام دسترسی‌های بلوار پیامبر اعظم، در تقاطع‌های غیرهمسطح بلوارهای فردوسی و کریمی پیش‌بینی شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

امراللهی با تاکید بر اینکه رمپ و لوپ‌های این پروژه صرفا غیر همسطح است، عنوان کرد: دور برگردان‌ها در راستای پروژه بلوارهای فردوسی و کریمی است، نه در بلوار پیامبر اعظم چراکه برنامه‌ای برای ایجاد دوربرگردان در این بلوار نیست.

وی با اشاره به معضل ترافیک و وجود مکانیکی‌ها در اطراف میدان نماز(تقاطع بلوارهای جمهوری و فردوسی) گفت: این میدان در طرح اولیه دو خیابان شریانی درجه یک روی هم دارد که باید تقاطع غیرهمسطح برای آن ایجاد شود ولی بخاطر اینکه اولویت‌های شهر آنقدر افزایش یافته و همچنین تاکنون بلوار فردوسی کامل نشده است، احداث تقاطع غیرهمسطح در این مکان فعلا انجام نمی‌شود که اگر این کار صورت بگیرد، تا حدود زیادی معضلات ترافیکی این منطقه را برطرف می‌کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه معضل مکانیکی‌ها را در محدوده خیابان قم نو و بلوار امام موسی صدر داشتیم، گفت: باید با برخوردها و مدیریت‌های اداره تخلفات شهری فعالیت این صنف را در این مناطق ساماندهی کنیم؛ ضمن اینکه مکانیکی‌ها نیز باید در پارک خودروها ملاحظه شهروندان را داشته باشند.

امراللهی با تاکید بر اینکه نباید بعد از مصلی خط راه‌آهن داشته باشیم، اظهار کرد: این خط ریلی کارکردی نیست و بنده بارها در نطق‌های پیش از دستور جلسات شورا عنوان کردم که خط آهن از مصلی تا جمکران باید جمع‌آوری شود.

وی با اشاره به جانمایی ایستگاه قطار پُرسرعت قم گفت: بین بلوار خلیج فارس که خط مترو را داریم تا بلوار پیامبر اعظم، یک ایستگاه پیش‌بینی شده که این ایستگاه قطار، یک ایستگاه به مترو قم اضافه می‌کند و خط ریلی آن، همزمان از روی مترو و به صورت زیر سطحی عبور می‌کند که چنین طرحی پیشنهاد مشاوران چینی بوده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم یادآور شد: اجرای این طرح را همه مسؤولان استانی امضاء کردند ولی متاسفانه در مجموعه راه‌آهن کشوری به این جمع‌بندی نرسیدند و باز هم این پروژه متوقف شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار