رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: سیل در فروردین ماه امسال در قم ۶۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت زد.
کد خبر: ۷۹۴۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۳ 05 November 2019

به گزارش تابناک قم، عباس پورمیدانی در نخستین جلسه ستاد پیشگیری و فرماندهی عملیات بحران که در سالن جلسات استانداری برگزار شد اظهار داشت: سیل در فروردین‌ماه امسال در قم ،63 میلیارد تومان به بخش کشاورزی ازجمله مزارع و اراضی و کانال‌های انتقال آب خسارت زد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود:اعتبارات دریافتی مربوط به کمک‌های بلاعوض 23 میلیارد تومان و اعتبارات تخصیص‌یافته 11 میلیارد تومان است که در این میان دو میلیارد تومان کمک بلاعوض به خسارت دیدگان تخصیص‌یافته است.

وی خاطرنشان کرد:درمجموع اعتبار ابلاغی و تخصیص‌یافته در بخش تسهیلات قرض‌الحسنه برای افراد خسارت‌دیده در سیل،مبلغ 22 میلیارد تومان است و در استان نیز مبلغ یک میلیارد و 525 میلیون تومان به 347 نفر پرداخت‌شده است.

در این جلسه محسن بهشتی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم نیز در رابطه با مدیریت بارش‌ها بیان کرد:قرارگاه بازسازی و توسعه آب منطقه‌ای پیشنهاد‌هایی داد تا برخی از موانع در مسیر رودخانه حذف شود، درحالی‌که برخی از سازه‌ها امکان حذف ندارد.

وی اظهار داشت:دراین‌باره سازه‌هایی که کمترین هزینه دارد و حذف این سازه‌ها بار اجتماعی نداشته باشد،قابلیت حذف دارد تا بتوان در مواقع بحران،سیلاب را هدایت کرد،اگر سیلابی در اواخر سال و یا سال آینده داشته باشیم باید بتوانیم تا حدی ظرفیت را در پذیرش آب، افزایش دهیم.

بهشتی گفت:یکی از طرح‌های مصوب در قم زدن احداث تونل در خیابان اراک است تا ظرفیت انتقال آب از سرریز رودخانه را داشته باشد و ظرفیت را تا 500 مترمکعب افزایش دهد،این طرح جز اولویت‌های حمل‌ونقل و ترافیک و مدیریت سیلاب است.

وی عنوان کرد: رودخانه قم رود در خط رأس قرار دارد و امکان جابه‌جایی رودخانه در مسیر را نداریم زیرا اراضی کشاورزی و انهار اطراف را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در ادامه نیز امیر سامع معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم خاطرنشان کرد:مدل بارندگی عوض‌شده است و با 40 میلی‌متر بارش، آب‌های سطحی زیادی در سطح شهر جمع می‌شود، ازاین‌رو باید در مدیریت شهری بازنگری کنیم و این امر هزینه‌های زیادی به دنبال دارد.

وی عنوان کرد: شهرداری در اجرای طرح‌ها در مقابله با سیلاب و بحران‌های احتمالی به‌تنهایی از پس هزینه‌ها برنمی‌آید و باید همه امکانات در جهت کنترل سیل در شهر بسیج شود به‌ویژه اینکه شهرداری در اجرای برخی از مصوبات اختیار لازم را ندارد.

 

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار