در جمع خبرنگاران اعلام شد؛
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم گفت: برخی از شهروندان در اجرای پروژه‌های عمرانی با شهرداری همکاری نمی‌کنند که موجب چالشی و زمان‌بر شدن تملک پروژه‌ها می‌شود.
کد خبر: ۷۹۴۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۱ 04 November 2019

به گزارش تابناک قم، محسن محرری در نشست خبری که در تالار شورای اسلامی شهر قم برگزار شد، با ارائه موضوع گزارش عملکرد یک ساله کمیسیون شهرسازی و معماری، اظهار کرد: این کمیسیون یکی از ۶ کمیسیون تخصصی در شورای اسلامی شهر قم است که رسیدگی به لایحه‌های ارسالی توسط شهرداری مانند توافق‌نامه تفکیک املاک ماده ۱۰۱ و تملک‌های مسیر بیش از ۳ میلیارد تومان و مجوزهای ماده ۹ برای گشایش معابر از جمله مهم‌ترین وظایف این کمیسیون است.

وی با تبیین دیگر وظایف این کمیسیون گفت: بررسی اصلاحیه و تفریغ بودجه سالیانه و رسیدگی به شکایت‌ها و نامه‌های مردمی نیز از دیگر وظایف این کمیسیون است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اولویت‌های بیست گانه این کمیسیون بیان کرد: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این کمیسیون تملک املاک در طرح‌های عمرانی و گشایش معابر، نظارت بر مناطق هشت گانه و برنامه ۱۴۰۰ شهرداری قم است.

وی، مبلغ تخصیص یافته شهرداری برای اولویت‌های این کمیسیون گفت: مبلغ ۲۹۰ میلیارد تومان از بودجه شهرداری به تملک‌ها، آزادسازی و بازگشایی معابر اختصاص یافته است که از این میزان بودجه در هفت ماه گذشته حدود ۴۵ درصد آن محقق شده است.

محرری با تأکید بر اینکه عملیاتی شدن تملک‌ها در پیشبرد پروژه‌های عمرانی، بازگشایی معابر و تسهیل رفت‌وآمدهای عمومی بسیار مؤثر است، عنوان کرد: برای اجرای پروژه‌های عمرانی باید تملکات صورت بگیرد که در این راستا برای پیشگیری از ضرر و زیان شهروندان در واگذاری املاک؛ شهرداری تلاش می‌کند باقیمت کارشناسی روز و در برخی موارد بیش از قیمت تعیین شده به مالکان بپردازد تا بتواند ملک مورد نظر را تملیک کند.

وی با عنوان اینکه برخی از مالکان در اجرای پروژه‌ها با شهرداری همکاری ندارند، گفت: چنین مسائلی تملک مسیر اجرای پروژه‌ها را زمان‌بر، دشوار و چالشی می‌کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم، سیاست‌های مدیریت شهری را در این‌گونه مسائل مورد اشاره قرار داد و گفت: سیاست مدیریت شهری در این راستا بیشتر مصالحه است تا اینکه بخواهد از ابزارهای قضائی در تملک بهره ببرد که به همین دلیل در سال جاری کمتر از ۶ مورد در تملکات از ابزار قانونی استفاده شده است.

تملک ۲۰۰ پلاک برای اجرای پروژه فاز پنجم عمار یاسر

وی در بخش دیگری از سخنان خویش به اجرای پروژه فاز پنجم عمار یاسر اشاره و تصریح کرد: این طرح به طول یک هزار و ۵۰۰ متر از میدان معلم تا میدان سپاه ادامه دارد ۲۰۰ پلاک برای تملک تعیین شد که در طول سه سال قبل بیش از ۵۰ درصد از پلاک‌ها آزادسازی شده و ۱۰۰ پلاک دیگر نیز در دست اقدام قرار گرفته است تا با اتمام تملکات از سال آینده روند اجرایی پروژه، آغاز شود.

محرری ادامه داد: در روند تملک، پروژه‌هایی ازجمله فاز پنجم عمار یاسر، آزادسازی ادامه بلوار جمهوری، خیابان‌های شهیدان برقعی، باقیمانده بلوار شهید فهیمی، شهدای دروازه ری، میدان شهید امینی بیات، اطراف امامزاده موسی مبرقع(ع)، چهل اختران، میدان شهید مطهری، اطراف مسجد در خیابان چهار مردان در الویت است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای قم هم چنین به اجرای پروژه شهید مطهری که از سال ۷۵ آغازشده است اشاره و بیان کرد: اجرای این پروژه در سال جاری با توافق میان شهرداری و متولیان حرم حضرت معصومه(س)، تملک اطراف میدان مطهری دوباره آغاز شد و هفت پلاک تملک شد.

وی با بیان اینکه در روند آغاز اجرای ادامه بلوار جمهوری از میدان امام حسین(ع) تا میدان یادگار امام(ره) تعداد ۵۵ پلاک تعیین شده است، گفت: از این تعداد نیز ۲۳ پلاک تملک شده است.

محرری عنوان کرد: همچنین در پروژه شهیدان برقعی نیز تعداد از ۱۲۵ پلاک تعریف که از این میان تعداد ۹۳ پلاک تاکنون تملک شده است.

وی اظهار داشت: در اجرای پروژه شهدای دروازه ری نیز تملک ۲۰۰ پلاک تعریف شد که تملک ۵ پلاک از این طرح باقی‌مانده است که اگر به‌طور کامل عملیاتی شود، پارکینگ روباز اطراف امامزاده موسی مبرقع تا پایان سال احداث می‌شود.

تقاطع خیابان کیوانفر و امام خمینی(ره) به‌صورت زیرسطحی اجرا می‌شود

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای قم در مورد تقاطع خیابان کیوانفر و امام خمینی(ره) بیان کرد: این طرح روند قانونی خود را به‌طور کامل پیموده است، اما برخی مخالفت‌ها در مورد محدودیت بصری حرم حضرت معصومه(س) مطرح شد درحالی‌که پروژه به‌صورت زیرسطحی عملیاتی می‌شود و محدودیت بصری برای دیدن گنبد حرم حضرت معصومه(س) ایجاد نمی‌کند.

وی تأکید کرد: هیچ نوع نگاه سیاسی در اجرای پروژه وجود ندارد و بر اساس قانون باید این پروژه اجرایی شود و شورای اسلامی شهر قم، شهرداری را ملزم به تحقق پروژه تقاطع خیابان کیوانفر و امام خمینی(ره) کرده است.

محرری در مورد کمبود پارکینگ در قم نیز بیان کرد: این میزان پارکینگ با توجه به ترافیک قم، مطلوب نیست و شهرداری احداث پارکینگ‌های دائمی را با جانمایی‌های مناسب مدنظر دارد.

وی عنوان کرد: احداث پارکینگ‌های زیرسطحی یکی از اولویت‌های مهم مدیریت شهری است ولی تا شرایط کامل برای تحقق طرح فراهم شود، استفاده از پارکینگ‌های موقت و روباز در دستور کار قرار دارد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار