مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم، ذینفع اصلی و عمده در طرح انتقال آب شرب از سرشاخه‌های دز به سد کوچری را استان قم دانست و از احیای رودخانه قمرود پس از چند دهه، طی بارش‌های امسال خبر داد.
کد خبر: ۷۹۳۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۴ 02 November 2019

به گزارش تابناک قم، احمد حاج حسینی مسگر، با اشاره به طرح موضوع انتقال آب سدکوچری به شهر ساوه، اظهار داشت: از ابتدا که طرح انتقال آب سدکوچری تخصیص پیدا کرد، سه استان قم، اصفهان و مرکزی سهمیه داشتند و برای استان قم با 144 میلیون مترمکعب بیشترین سهم در نظر گرفته‌شده است.

وی با تصریح بر اینکه در استان مرکزی شهرهای خمین، دلیجان، محلات و ساوه سهمیه داشتند، افزود: تا الآن انشعابات خمین، دلیجان و محلات وصل شده و در حال استفاده بوده و تنها شهر استان مرکزی که باقی‌مانده و انشعابات وصل نشده، ساوه است.

حاج حسینی مسگر ادامه داد: به‌هرحال یک طرح ملی است که استان قم ذینفع اصلی و عمده است، اما استان مرکزی و اصفهان نیز حق آبه و درصد تخصیص از این آب دارند و با توجه به سهمیه‌ای که برای ساوه نیز پیش‌بینی‌شده، اگر انشعابات آن توسط استان مرکزی اجرا شود، سهمیه و حق‌آبه‌ای که از روز نخست برای آن‌ها دیده‌شده تخصیص پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم در پاسخ به این سؤال که برخی معتقد به استفاده شهر گلپایگان از آب سد کوچری در کشاورزی هستند، توضیح داد: خودمان هم‌اکنون آب را از لرستان تا قم انتقال می‌دهیم، تا جایی که اطلاع داریم نگذاشتیم از آب سرشاخه‌های دز که برای شرب استان است، به کشاورزی اختصاص پیدا کند و در این زمینه تلاش کردیم.

وی افزود: اما قطعاً مادامی‌که مدیریت سد کوچری در اختیارمان نباشد، این اتفاقات ممکن بوده رخ دهد؛ اما وزارت نیرو عزم جزم داشته که اجازه ندهد از این آب برای مصارف کشاورزی استفاده شود و در این ده سالی که بهره‌برداری کرده‌ایم این نظارت بوده که چنین اتفاقی نیفتد.

حاج‌حسینی مسگر با تأکید بر اینکه در حوزه قمرود، بارش‌های خوبی اتفاق افتاد و حق‌آبه‌هایی بود که باید همه ذینفعان در کل حوزه استفاده می‌کردند، خاطرنشان کرد: بالادستی‌ها بیشتر از پایین‌دستی‌ها از این آب بهره بردند اما به‌هرحال در حوزه قم نیز امسال 45 میلیون مترمکعب آب رهاسازی شد.

وی اضافه کرد: استان قم در طول 20 سال اخیر جزو معدود سال‌هایی بود که چنین آبی را دریافت کرده که هم‌ سفره‌های زیرزمینی تغذیه‌شده و هم بخش کشاورزی استفاده کرده و هم محیط‌زیست منتفع شده است و رودخانه قمرود بعد از سال‌ها احیا شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم با اشاره به اینکه حتی بعد از قطع رهاسازی آب از سد، شاهد جریان هرچند مقداری آب به‌طور دائم در رودخانه هستیم،‌ گفت: این نشان از زنده شدن و احیای رودخانه است که اگر امسال هم بارش‌ها خوب باشد، رهاسازی استمرار پیدا خواهد کرد و شرایط قمرود به دهه‌های قبل برمی‌گردد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار