رئیس اداره بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: در نیمه نخست سال جاری حجم کالاهای صادرشده از گمرک این استان به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۸ درصد کاهش‌یافته است.
کد خبر: ۷۸۸۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۹ 15 October 2019

به گزارش تابناک قم، مجتبی فرهادی در پنجمین جلسه کارگروه توسعه صادرات قم در تالار امام جواد (ع) استانداری اظهار داشت: صادرات برخی از کالاهای استان از طریق گمرکات مرزی عمده‌ترین دلیل این کاهش می‌باشد.

وی بیان داشت: در همین مدت صادرات صورت گرفته در کل کشور ازنظر وزنی ۲۲.۵ درصد افزایش پیداکرده ولی ازنظر ارزش دلاری کاهش‌یافته که تعدیل نرخ پایه صادراتی دلیل اصلی آن است.

وی ارزش صادرات انجام‌شده از گمرکات قم در ۶ ماهه اول امسال را ۱۱۷ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: این رقم در مدت مشابه سال قبل ۱۵۱ میلیون دلار بوده که حاکی از کاهش چشمگیر صادرات در این استان است.

عضو هیات نمایندگی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم نیز در این جلسه میزان صادرات کفش از طریق گمرکات قم در سال ۹۷ را ۱۱۲ میلیون دلار ذکر کرد و افزود: در نیمه نخست سال قبل حدود ۶ میلیون و ۷۶۶ هزار دلار معادل ۹۷۶ تن کفش از گمرک استان صادرشده و این مبلغ در ۶ ماهه اول امسال با ۷۳ درصد کاهش به رقمی حدود یک‌میلیون و ۷۹۲ هزار و ۴۰۰ دلار رسیده است‌.

مصطفی کرمانی همچنین میزان صادرات کفش قم در ۶ ماهه اول امسال را ازنظر وزنی ۷۳۴ تن عنوان کرد و افزود: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۳ درصد کاهش‌یافته که تعهد سپاری و عدم صدور اظهارنامه صادراتی از گمرکات قم و دو برابر شدن هزینه مواد اولیه از دلایل اصلی آن به شمار می‌آید.

عضو دیگر هیات نمایندگی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم نیز در این جلسه با اشاره به کاهش بی‌سابقه صادرات فرش از گمرکات قم در ۶ ماهه نخست امسال، آن را تجربه تلخی برای این هنر صنعت بومی استان توصیف کرد و گفت: با توجه به آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان، عوامل متعددی در این زمینه نقش دارد که تعهد سپاری ازجمله آن است.

علیرضا راد بیان کرد: صادرات فرش از گمرکات قم صفر است و بیشتر صادرات این محصول از طریق گمرکات تهران، اصفهان و بندرعباس صورت می‌گیرد.

وی در پایان یادآور شد: از سال گذشته موضوع یارانه صادراتی در کشور احیاشده ولی برخی از صادرکنندگان قمی به‌رغم ارائه مدارک لازم هنوز آن را دریافت نکردند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار