حضور ۲۰ درصدی فرش دستباف قم در سبد صادراتی فرش کشور نشان از اهمیت این حرفه در استان دارد ولی به نظر این هویت چند وقتی بوده که دستخوش ناملایمتی‌ها و سودجویی برخی افراد واقع شده است.
کد خبر: ۷۸۵۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۲ 07 October 2019

به گزارش تابناک قم، در خردادماه سال جاری رئیس‌جمهور در جریان حضور نخست‌وزیر ژاپن در ایران، یک ‌تخته قالی ابریشم نفیس که به دست هنرمندان قمی در ابعاد 205×205 سانتیمتر با بیش از 4 میلیون گره بافته شده بود به وی هدیه داده شد که این اهمیت قالی قم را نشان می‌دهد.

اما این روزها حال‌وروز فرش قم خوب نیست و مثل دیگر مواردی که در قم مظلوم واقع شده است، فرش قم نیز مورد سو استفاده افراد سودجو قرار گرفته است. فرش قم که حدود صد سال است با دست هنرمندان قمی به شکلی زیبا، دقیق و نفیس در عرض حداقل دو سال بافته می‌شود، که زحمت دستبافی آن قیمت و ارزش آن را تعیین می‌کند.

در اوایل مهرماه سال جاری نخستین کارگروه فرش قم با حضور استاندار قم، رئیس مرکز ملی فرش ایران و بخش خصوصی فعال در این عرصه برگزار شد؛ علاوه بر بسیاری از مشکلاتی که قالیبافان قم دچار شده‌اند یک مشکل بسیار عجیب و مورد تأمل در این جلسه مطرح شد که آن‌هم تولید فرش قلابی به اسم فرش قم بود.

فرش ماشینی قلابی را به اسم فرش قم در دبی می‌فروشند

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف قم در این جلسه با اشاره به جعلی و قلابی بودن برخی از فرش‌های صادراتی به اسم فرش قم، اظهار داشت: برخی از کارخانه‌های معروف فرش‌های دستباف را به شکل حرفه‌ای کپی می‌کنند و با دور باف دستباف به اسم فرش دستباف در دبی به فروش می‌رسانند.

ابوالفضل رجبیان با انتقاد از تولیدکنندگان فرش ماشینی در برخی از استان‌های کشور گفت: پنج کارخانه معروف فرش ماشینی رو به تولید فرش دستباف قلابی آورده‌اند که باید با آن‌ها برخورد قانونی شود تا اسم فرش قم را با این کارها خراب نکنند.

باید هویت فرش قم و فرش قلابی قابل‌تشخیص باشد

استاندار قم نیز با تأکید بر ارزشمند بودن فرش قم خاطرنشان کرد: برای عدم جعل فرش‌های ایرانی و به‌ویژه فرش قم لازم بوده که به‌علاوه نشان بافنده و بازرگان، نشان ثبتی فرش قم را در این فرش‌ها ثبت کنند.

بهرام سرمست با بیان اینکه قم جایگاه مهمی در صادرات و تولید فرش دستباف در کشور دارد، افزود: باید هویت فرش قم و فرش‌های قلابی قابل‌تشخیص برای عموم باشد و بتوان اصل بودن یا نبودن آن را تشخیص داد.

وی با تأکید بر لزوم ثبت نشان در فرش‌ها تصریح کرد: مرکز ملی فرش باید تولیدکنندگان فرش‌های قلابی را موظف به ثبت نشان فرش ماشینی کند تا فرش‌های ماشینی و قلابی به‌جای فرش دستباف فروخته نشود.

با تولیدکنندگان فرش قلابی دستباف جلسه می‌گزاریم!

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه زحمات زیادی برای ثبت جهانی فرش قم کشیده شده است، گفت: برای عدم جعل فرش‌های دیگر به‌عنوان فرش قم، تولیدکنندگان و بازرگانان این نوع فرش، نشان فرش قم را در فرش ثبت کنند.

فرشته دست‌پاک با اشاره به غیرقانونی بودن جعل فرش قم، افزود: برخی از تولیدکنندگان فرش‌هایی شبه دستباف تولید می‌کنند که مقررشده جلسه‌ای با آن‌ها برگزار شود تا برای تشخیص فرش دستباف قم، فرش شبه دستباف و ماشینی بودن فرش را بر روی فرش ثبت کنند.

به اذعان رئیس مرکز ملی فرش ایران 20درصد از فروش فرش دستباف ایران سهم فرش قم است؛ پس چگونه به تولیدکنندگان قانونی فرش قلابی و جعلی دستباف قم اجازه این کار داده می‌شود؟

بافت یک‌تخته فرش 12 متری دستباف ابریشم حداقل دو سال به طول می‌انجامد، اما تولیدکنندگان فرش‌های ماشینی، به‌راحتی و با خیال راحت اقدام به کپی فرش قم می‌کنند که برای جلوگیری از این کار نیاز بوده نمایندگان استان قم، استاندار قم و مراجع قضایی بدون تعارف وارد گود شوند و جلوگیری از این کلاه‌برداری کنند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار