معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: برای ساماندهی میدان مطهری از مبحث سرمایه‌گذاری حمایت می‌شود اما سرمایه‌گذار فعلی این پروژه به‌شدت شکننده و کند پیش می‌رود.
کد خبر: ۷۶۹۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۵ 06 August 2019

 

به گزارش تابناک قم، حسن صبوری در جلسه بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر در سالن جلسات استانداری قم اظهار داشت: شهرداری باید در 4 ماه باقی‌مانده نسبت به ساماندهی و آماده‌سازی این اراضی اقدام کند.

وی بیان کرد: برای پیشبرد اهداف استان در رابطه با اطراف حرم مطهر و آماده‌سازی اراضی 48 هکتاری نباید مدیر اجرایی این پروژه هیچ‌گونه مسئولیتی در ارگان‌های دیگر داشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی قم ابراز کرد: در رابطه با آماده‌سازی اراضی 48 هکتاری پردیسان درصحنه عمل اقدام خاصی صورت نگرفته و صرفاً در حد و اندازه نامه‌نگاری باقی‌مانده است.

برای تکمیل فاز 5 عمار یاسر اوراق مشارکت فروخته می‌شود

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم نیز بیان کرد: برای ساماندهی میدان مطهری نیز از مبحث سرمایه‌گذاری حمایت می‌شود اما سرمایه‌گذار فعلی این پروژه به‌شدت شکننده و کند پیش می‌رود.

غلامرضا جانقربان اظهار داشت: طرح جامعی برای ساماندهی پارکینگ شرقی حرم مطهر تهیه‌شده و در صورت تکمیل تملکات، برنامه‌ریزی‌های لازم اجرایی می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم تصریح داد: استفاده از اوراق مشارکت برای ساماندهی فاز 5 عمار یاسر و پارکینگ شرقی حرم مطهر از اولویت‌های اصلی شهرداری قم است.

جان قربان خاطرنشان کرد: در رابطه با ساماندهی میدان مطهری 18 عنصر و عامل مؤثر شناسایی‌شده است، این 18 عنصر مؤثر در لب طرح جامع در حال تدوین است.

وی اضافه کرد: اکثر پروژه‌های شهری و عمرانی پیمانکار مذکور در سطح شهر به‌صورت نیمه‌کاره رهاشده و انتخاب این سرمایه‌گذار روند پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها را به‌شدت شکننده می‌کند.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی حرم مطهر نیز بیان کرد: بودجه مصوب سازمان در سال 97، در نهایت بالغ‌بر 9 میلیارد تومان بود که 45 درصد از این اعتبار با مشارکت با سایر دستگاه‌ها تأمین‌ شده است.

علیرضا خاکی تأکید کرد: کف سازی و جداره سازی مهم‌ترین اقداماتی بوده که در محلات هدف بازآفرینی شهری انجام می‌گیرد.

وی عنوان کرد: حفظ فضاهای هویت‌بخش شهری در فعالیت‌های مربوط به بازآفرینی شهری دنبال شده و از تخریب آثار هویت‌بخش خودداری می‌شود.

خاکی بیان کرد: در ساماندهی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری به احداث مراکز محلات توجه ویژه‌ای شده و در تمامی محورهایی که امکانات لازم موجود باشد نسبت به احداث این قبیل مراکز اقدام می‌شود.

ساماندهی میدان مطهری قم روند نامطلوبی دارد

محسن بهشتی در این جلسه اظهار داشت: دغدغه پیمانکار و سرمایه‌گذار در رابطه با ساماندهی این میدان، تهیه یک طرح یکپارچه برای سرمایه‌گذاری است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به معضلات بازار شمسه گفت: نبود امکانات لازم برای تردد افراد معلول و سالمندان از دغدغه‌های مهم شهروندان و زائران است.

وی اضافه کرد: باید آسانسوری مجزا برای استفاده افراد سالمند و معلول و عدم اجبار برای عبور از مساحت بزرگ این بازار احداث شود.

بهشتی ادامه داد: میدان مطهری از ابعاد ترافیکی، معماری و شهرسازی مبدأ بسیاری از جریان‌های جاری شهر است که در این‌ بین مسئله ترافیکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی تأکید کرد: حذف تردد خودرو از این میدان و عبور ترافیک از زیر سطح با هزینه‌های سنگین اعتباری نیاز داشته و طرح‌های پیچیده‌ای را می‌خواهد.

بهشتی عنوان کرد: با توجه به عناصر مختلف در این میدان عبور ترافیک از سطح امر اجتناب‌ناپذیری است و باید طراحی دقیقی برای آن اندیشیده شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم بیان کرد: تعیین تکلیف جداره و کف سازی و نوع تراکم میدان مطهری و تدوین طرح یکپارچه بر ای آن مسئله‌ای بوده که باید در 2 ماه آینده آماده شود.

وی ادامه داد: این سرمایه‌گذار از سه ضلع میدان مطهری تاکنون ضلع جنوبی آن را به‌صورت کامل تملک کرده و درصورتی‌که طرح شهرداری در این رابطه تکمیل شود روند ساماندهی آن آغاز می‌شود.

بهشتی با اشاره به روند ساماندهی میدان مطهری خاطرنشان کرد: این سرمایه‌گذار 2 هزار و 500 مترمربع از اطراف این میدان را تملک کرده است.

قائم‌مقام شهردار قم نیز بیان کرد: برای ساماندهی میدان مطهری عناصر پیچیده‌ای وجود دارد که سبب شده تا روند ساماندهی این میدان با کندی و رکود مواجه شود.

سید ابراهیم معتمدی گفت: مشکل اصلی بازار شمسه، در طراحی است، پارکینگ‌های این بازار در شرایط حاضر گنجایش این حجم از خودرو را ندارد.

وی ادامه داد: برای دسترسی زائران و شهروندان از طبقات منهای 5 و 4 به همکف 16 آسانسور تعبیه‌شده که جوابگوی نیازهای روزافزون نیست.

معتمدی خاطرنشان کرد: بیش از 130 میلیارد تومان پله‌برقی در طبقات مختلف بازار شمسه جانمایی شده و اقدامات لازم برای جانمایی یک پله‌برقی دیگر با قیمت 30 میلیارد تومان نیز در دستور کار شهرداری قرار دارد.

معتمدی بیان کرد: رونق تجاری‌های بازار شمسه از اهداف اصلی شهرداری و سرمایه‌گذاران از جانمایی آسانسورهای پارکینگ زائر به طبقه همکف بازار شمسه بوده است.

وی اظهار داشت: 900 باب مغازه این بازار شمسه در وضعیت فعلی با مدیریت شهرداری قم اداره شده و برنامه خاصی برای واگذاری تمام آن‌ها به یک هیئت‌مدیره منسجم در دستور کار است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار