وقوع حریق‌های پی‌درپی در شهرک صنعتی شکوهیه قم، حاکی از نیاز جدی مدیریت و توجه مسئولانه به حوادثی است که بخش قبال توجهی از آن‌ها با رعایت الزامات قانونی و تدارک نیازهای ایمنی در شهرک، قبل از وقوع، قابل‌پیشگیری هستند.
کد خبر: ۷۶۹۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۵ 06 August 2019

به گزارش تابناک قم، اول بهمن 1395 کارخانه میعانات نفتی در شهرک صنعتی شکوهیه قم دچار آتش‌سوزی شد که در این سانحه براثر انفجار دو مخزن حاوی مواد گازی-نفتی و گستردگی آتش 6 نفر مجروح و به بیمارستان منتقل شدند و 7 نفر دیگر به‌صورت سرپایی درمان شدند. در این سانحه که به کارخانه‌های مجاور نیز سرایت کرد اطفاء حریق بیش از 5 ساعت به طول انجامید و 60 مأمور آتش‌نشانی به همراه 20 خودرو حضور داشتند.

28 آبان 1395 عصر پنجشنبه در کارخانه‌ای در شهرک شکوهیه قم سه نفر شدیداً دچار سوختگی شدید شدند که پس از انجام اقدامات اولیه و فوریتی به بیمارستان نکویی منتقل و تحت مراقبت قرار گرفتند. همچنین در این حادثه 5 نفر دیگر نیز به دلیل استنشاق گاز و دود ناشی از حریق در محل دچار اختلالات تنفسی شدند که چهار نفر از آن‌ها توسط پرسنل اورژانس به‌صورت سرپایی در محل درمان شدند و یک نفر نیز به علت شدت اختلالت تنفسی ناشی از مسمومیت با گاز و دود به مرکز درمانی جهت ادامه درمان منتقل شدند.

15 نفر در شهرک شکوهیه مصدوم شدند

یک ماه بعد در 28 دی 1395 آتش‌سوزی در یک واحد صنعتی در شهرک شکوهیه قم؛ منجر به مصدوم شدن 15 نفر شد که توسط پرسنل اورژانس به مراکز درمانی اعزام شدند.

آتش‌سوزی در یک واحد صنعتی در فاز دو شهرک شکوهیه قم از ساعت 07:15 صبحِ 24 تیر 96 حریق دیگری بود که علاوه بر ایستگاه آتش‌نشانی شهرک شکوهیه، 9 دستگاه ماشین سنگین آبپاش ایستگاه‌های داخل شهر به همراه تانکرهای حمل آب سپاه به محل حادثه اعزام شدند و در این سانحه یک کارخانه‌ براثر انفجار یکی از مخازن مواد نفتی در آتش سوخت.

اما داستان به همین‌جا ختم نشد و یکشنبه 8 مهر 97، آتش‌سوزی براثر ترکیدگی کوره ذوب دریکی از واحدهای تولیدی شهرک شکوهیه قم، 6 مصدوم بر جای گذاشت که حال یکی از مجروحان وخیم گزارش شد.

سه کارخانه به‌طور هم‌زمان در شهرک شکوهیه سوختند

بار دیگر 14 تیر 1398 آتش‌سوزی در یک واحد صنعتی در شهرک شکوهیه قم به دلیل انفجار دریکی از واحدهای تولیدی نهاده‌های دامی در این واحد و سوله‌های مجاور که انبار مواد ضایعاتی بوده موجب تخریب گسترده ‌شد که همچون دفعات گذشته،‌ 6 خودروی عملیاتی و آب‌رسان به همراه 20 آتش‌نشان از ایستگاه‌های شهر قم به‌منظور مهار به محل حادثه اعزام ‌شدند و 15 نفر مصدوم به مراکز درمانی اعزام شدند.

در تازه‌ترین مورد، شب گذشته دو کارخانه پتروشیمی به‌طور هم‌زمان دچار حریق و انفجار شدند که ابتدا آتش از کارخانه رنگ الیاف شروع و بعد به کارخانه مواد سوختنی و اتیلن و ایناس سرایت می‌کند که با تلاش 75 نیروی آتش‌نشان، عملیات اطفا این حریق، ساعت 5 بامداد با 7 مصدوم به پایان رسید.

استان قم دارای 7 شهرک صنعتی و 4 ناحیه صنعتی است که از این تعداد 4 شهرک صنعتی دارای ساختمان و تجهیزات آتش‌نشانی هستند.

یکی از الزامات واحدهایی صنعتی، رعایت ضوابط ساخت‌وساز و ایمنی است که می‌تواند علاوه بر جلوگیری از بروز حوادث برای رفع حادثه نیز در کمترین زمان کمک کند. شرکت شهرک‌های صنعتی و به‌طور خاص هیئت‌مدیره شهرک شکوهیه به‌عنوان متولیان و ناظران برساخت و سازها و رعایت ایمنی در حوادث و سایر موارد موظف به اجرای دقیق ضوابط هستند.

شهرک صنعتی شکوهیه به‌جای 9 خودروی آتش‌نشان، 3 خودرو دارد

کمبودها و نیازهای شهرک‌های صنعتی در بخش آتش‌نشانی که شهرک صنعتی شکوهیه در حال حاضر دارای 3 خودروی آتش‌نشان است اما بر اساس استاندارد بایستی 9 خودرو داشته باشد و تا به امروز عوامل آتش‌نشانی قم همواره پشتیبان و مددرسانی شده است، موضوعی تازه نیست و تاکنون خسارت فراوان مالی و جانی به استان قم وارد کرده است که قابل‌پیشگیری بوده و با توجه به درآمد هزینه بودن شرکت شهرک‌های صنعتی، باید از منابع داخلی نسبت به تأمین امکانات اقدام می‌گردید.

وقوع حریق‌های پی‌درپی در شهرک صنعتی شکوهیه قم که هرسال بیشتر و گسترده‌تر می‌شود حاکی از نیاز جدی مدیریت و توجه مسئولانه به حوادثی است که بخش قبال توجهی از آن‌ها با رعایت الزامات قانونی و تدارک نیازهای ایمنی در شهرک، قبل از وقوع، قابل‌پیشگیری هستند.

شکی نیست این‌گونه بی‌تدبیری‌ها در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان رونق تولید نام‌گذاری شده و سرمایه‌گذاران پس از طی مراحل سخت قانونی، اقدام به ایجاد اشتغال می‌کنند که امری حیاتی برای کشور در شرایط تحریمی محسوب می‌شود، موجب صدمه جدی به توسعه کشور و ایجاد واحدهای تولیدی جدید می‌شود که مهم‌ترین ابزار اقتصاد مقاومتی و در مقابله با دشمنان است. تردیدی نیست که هیئت‌مدیره شهرک شکوهیه و شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم بیش از همه باید نسبت به این امر حساس و پاسخگو باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار