از ابتدای سال ۹۸؛
از ابتدای امسال ۱۹ نفر به دلیل غرق شدگی در استان قم جان خود را از دست داده‌اند. همه موارد منجر به فوت غرق شدگی‌ها در سال جاری در فضاهای غیر مناسب برای شنا و یا در سدها، رودخانه‌ها و استخرهای خانگی و کشاورزی بوده‌اند.
کد خبر: ۷۶۶۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۴ 29 July 2019

به گزارش تابناک قم، محمد شهیدی رئیس اورژانس ۱۱۵ قم با اشاره حوادث غرق شدگی در قم گفت: همه موارد منجر به فوت غرق شدگی‌ها در سال جاری در فضاهای غیر مناسب برای شنا و یا در سدها، رودخانه‌ها و استخرهای خانگی و کشاورزی بوده‌اند.

وی با اشاره به افزایش آمار مأموریت‌های مرتبط با غرق شدگی نسبت به بازه زمانی در سال گذشته اعلام کرد: در پاره‌ای موارد افرادی برای کمک به فرد غرق شده خود را به آب می‌زنند که متأسفانه به دلیل عدم آشنایی به فنون نجات غریق خود نیز قربانی می‌شوند.

رئیس اورژانس ۱۱۵ قم بیان داشت: همچنین ۱۰ نفر از قربانیان حوادث پیرامون غرق شدگی را کودکان زیر ۱۰ سال به خود اختصاص داده‌اند و عمده حوادث در خارج از محدوده شهر بوده است.

وی ادامه داد: هر گاه افرادی که فنون نجات غریق را نمی‌دانند با صحنه غرق شدگی فرد دیگری مواجه شدند لازم است ضمن حفظ خونسردی و تماس فوری با ۱۱۵، ابتدا تلاش کنند تا با ابزاری همانند چوب، الوار، طناب یا حلقه نجات فرد غرق شده را از آب بیرون کشیده و به نزدیکترین فضای امن برای اقدامات نجات منتقل کنند.

شهیدی گفت: همچنین لازم است در این نقل و انتقال از آسیب بیشتر به بدن خصوصاً ستون فقرات خودداری کنند. اگر فرد غرق شده هوشیار نباشد و به محرک‌ها پاسخ ندهد بلافاصله باید اقدامات احیای پایه BLS شامل ماساژ قلبی سریع و عمیق و تنفس دهان به دهان به نسبت ۳۰ ماساژ و ۲ تنفس (در کودکان نسبت ۱۵ به ۲) آغاز گردد وتا رسیدن نیروهای فوریت پزشکی یا امدادی ادامه یابد.

وی افزود: هرگز نباید برای خارج کردن آب بلعیده شده از معده یا ریه‌ها تلاش کرد چون منجر به اتلاف وقت احیا می‌شود و سودی ندارد. نکته دیگر گرم کردن فرد غرق شده با پتو یا وسیله مشابه است زیرا افت دمای شدید بدن عواقب غرق شدگی را تشدید می‌کند.

رئیس اورژانس ۱۱۵ قم به شهروندان توصیه کرد از شنا کردن در محیط‌های نامطمئن همانند رودخانه‌ها و استخرهای با کاربری غیر ورزشی و اماکنی که تابلوی «شنا کردن ممنوع» در کنار آنان نصب شده جدا خودداری کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار