مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري قم از آغاز مرمت تیمچه با اعتباری حدود 600 میلیون ریال از منابع ملی خبر داد.
کد خبر: ۷۵۲۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳ 09 June 2019

به گزارش تابناک قم، حمید یزدانی اظهار کرد: در بارندگی‌های فصل بهار یکی از از طاق‌های پوششی تیمچه بازار قم دچار آسیب شد که خسارت‌ها به این مکان تاریخی مورد بررسی قرار گرفت و درحال حاضر مرمت این اثر در حال انجام است.

وی افزود: این قسمت از سقف تیمچه حدود چهار سال پیش دچار تخریب شده که به صورت اضطراری با شمع‌های چوبی مهار شده بود ولی در بارندگی اخیر دچار تخریب شد که خوشبختانه به تزئینات مقرنس‌ها و رسمی بندی‌ها آسیبی وارد نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قم با تاکید بر لزوم همکاری مالکان راسته بازار، مخصوصاً مالکان محدوده تیمچه افزود: این استان دارای 380 اثر تاریخی است که به دلیل محدودیت نیروی انسانی امکان بازدید مستمر و روزانه از این آثار تاریخی وجود ندارد.

یزدانی با تاکید بر اینکه حفاظت از میراث فرهنگی در سایه مشارکت مردم امکان پذیر است افزود: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخریب آثار تاریخی مراتب را به معاونت میراث فرهنگی و یگان حفاظت میراث فرهنگی استان قم اطلاع دهند.

تیمچه بزرگ بازار قم یکی از بزرگترین سقف‌های ضربی ایران است و شاهکار معماری دوران قاجار در قم محسوب می‌شود که در سال 1376 به شماره 1902 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار