حیطه شوراهای شهر امروز به حوزه شهرداری و سازمان‌های وابسته منحصر شده و بسیاری از اهدافی که در قانون اساسی از شوراها می‌رفته عملاً از بین رفته است، حوزه درآمدهای شهرداری‌ها نیز امروز به‌شدت به دلیل مشکلات اقتصادی و قطع کمک‌های دولتی کاهش پیداکرده است.
کد خبر: ۷۳۸۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۵ 26 April 2019

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم گفت: تلاش شورای شهر قم دررسیدن مناطق حاشیه‌ای شهر به حد متوسط و استاندارد از سرانه‌ها است.

روح‌الله امرالهی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک قم، اظهار داشت: شوراها نهادی بوده که برای مشارکت مردم در امر قانون‌گذاری و مدیریت شهری پیش‌بینی‌شده است.

وی افزود: هدف از تشکیل شوراها این بوده که مردم نظرات خود را در رابطه با مدیریت شهری را در منطقه زندگی خود به‌صورت مستقیم با مدیران در میان بگذارند، عمق دید و فهم شهروندان از مشکل منطقه بومی خود بسیار بیشتر از مسئولان استانی و یا کشوری خواهد بود.

عضو شورای شهر قم تأکید کرد: هر شهروند در انتقال مشکلات محله و منطقه زندگی خود کارکرد یک کارشناس خبره در مرکز را ایفا می‌کند، به دلیل عدم اعتماد دولت به شهرداری‌ها بخشی از رسالت‌های نهاد شهرداری به نهادهای دیگر چون آب، برق، گاز و مخابرات تفویض شده است.

امرالهی گفت: حقیقت این بوده که هنوز باور اینکه استان‌ها قدرت کارشناسی و مدیریت منطقه جغرافیایی خود رادارند، وجود ندارد و هنوز هم بسیاری از سیاست‌گذاری‌های استانی توسط مرکز ابلاغ می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل محدودیت‌های ایجادشده از مرکز در حوزه اختیارات شوراهای شهر، قدرت سیاست‌گذاری و اعمال‌نظر شوراها نیز کاسته شده است، شهروندان انتظارات و دغدغه‌های زیادی از شورا دارند اما متأسفانه آن‌قدر از اختیارات این نهاد کاسته شده که امکان رسیدگی به بسیاری از امور از بین رفته است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم ابراز کرد: حیطه شوراهای شهر امروز به حوزه شهرداری و سازمان‌های وابسته منحصر شده و بسیاری از اهدافی که در قانون اساسی از شوراها می‌رفته عملاً از بین رفته است، حوزه درآمدهای شهرداری‌ها نیز امروز به‌شدت به دلیل مشکلات اقتصادی و قطع کمک‌های دولتی کاهش پیداکرده است.

امرالهی گفت: بعدازآن که انتخاب شهردارها به شورا نهاده شده ثبات مدیریت در نهاد شهرداری پیاده‌سازی شده و خروجی فعالیت‌های شهری و زیرساختی نیز بیشتر شده است، با ثبات شدن شهرداری‌ها خروجی فعالیت‌های زیرساختی، افزایش سرانه‌های فرهنگی و سبز نسبت به گذشته کاملاً بیشتر شده است.

وی تأکید کرد: خروجی شهرداری‌ها از زمانی که انتخاب شهردار به شوراها سپرده‌شده به‌هیچ‌وجه قابل‌مقایسه با دورانی نیست که شهردارها توسط قائم‌مقام وزارت کشور انتخاب می‌شد، در حال حاضر شهرداری‌ها استقلال مالی نسبی پیداکرده و بودجه گیر دولت نیستند.

عضو شورای شهر قم عنوان کرد: اقداماتی که شهرداری در حوزه فرهنگی، ورزشی و آموزشی در قبال شهروندان انجام می‌دهند اصلاً قابل‌مقایسه با نهادهای مسئول و متولی نیست، حجم اراضی که شهرداری برای تأمین خدمات آموزشی و ورزشی و همچنین فرهنگی در سال‌های اخیر واگذار کرده‌اند بسیار بیشتر از واگذاری‌های دولتی بوده است.

امرالهی اضافه کرد: ازآنجایی‌که اعضای شورای شهر از نقاط مختلف شهری منتخب‌شده‌اند برای جلب رضایت شهروندان و توزیع عادلانه امکانات و سرانه‌ها تلاش می‌کنند، تلاش شورای شهر قم دررسیدن مناطق حاشیه‌ای شهر به حد متوسط و استاندارد از سرانه‌ها است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار