آیت الله اراکی:
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه مساله ولایت، اساسی ترین مسئله تمدنی معاصر است گفت: اساسی‌ترین رکن بهم ریختن نظام حاکم بر جهان این است که انسان پشت پا به نظام ولایتی می‌زند.
کد خبر: ۷۳۵۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸ 18 April 2019

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله محسن اراکی پیش از ظهر امروز در افتتاحیه پانزدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت که در سالن ‌همایش‌های مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با بیان اینکه بزرگترین حادثه‌ای که در آینده جهان قبل از روز قیامت رخ خواهد داد حادثه بزرگ قیام دولت مهدوی است اظهار کرد: این حادثه بزرگ و عظیم دگرگونی همه‌جانبه‌ای را در جامعه بشر به وجود خواهد آورد.

وی با تاکید بر اینکه تمدن کنونی غرب انسان را وارونه ساخته است تصریح کرد: انسان وارونه‌ای از سوی تمدن غرب روی کره زمین به وجود آمده و لذا بزرگترین چالش همه دولت‌های آینده این تمدن وارونه‌ساز انسان‌ها است.

اراکی گفت: کسانی که دغدغه یاری امام زمان را دارند در عرصه نظر باید به نقد ریشه‌ای و بنیادین این تمدن وارونه بپردازند و این تمدن را برای جامعه بشر تبیین کنند و آسیب‌های واردآمده از سوی آن به روابط بشر را معرفی کنند.

وی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین تفاوت‌های بین تمدن اسلامی و غربی را این دانست که تمدن غرب رابطه بین «انسان و طبیعت»، «انسان و انسان» و «انسان با خدا» را رابطه خصمانه تعریف می‌کند افزود: در نگاه اسلامی رابطه بین انسان و طبیعت رابطه هماهنگی است؛ ستیز بین انسان و انسان چگونه برخواست؟ اساسی‌ترین رکن بهم ریختن نظام حاکم بر جهان این است که انسان پشت پا به نظام ولایتی می‌زند. مساله ولایت، اساسی ترین مساله تمدنی معاصر ما است.

اراکی با بیان اینکه امام زمان حاکم بالفعل است گفت: ما جهان رها و بی حکومتی نداریم؛ امام صادق(ع) حاکم بالفعل بود، قاضی عزل و نصب می‌کرد، خمس دریافت می‌کرد و...؛ این تصور که برخی فکر می‌کنند ائمه در دوره‌هایی دست به سیاست نزدند تصور باطلی است؛ حال اینکه اکثریت بشر به حاکمیت ایشان تن ندادند دلیل بر این بی‌حکومت بودن نیست و گستره حاکمیت متفاوت بوده است.

وی با تاکید بر اینکه در فرهنگ اسلامی و دینی چیزی به عنوان غیبت امامت نداریم تصریح کرد: محال بودن غیبت امامت نشان از محال بودن نداشتن حکومت ولایت بر جهان است.

اراکی گفت: اینهمه دشمن جهان تشیع را با تمام قوا احاطه کرده و با همه ابزارها در حال حمله به تشیع هستند؛ مگر می‌توان گفت امام راحل بدون کمک و عنایت امام زمان به این پیروزی‌ها دست یافت یا رهبری در این 30 ساله رهبری‌اش در این تنگناهای حساس که با اقتدار توانست جامعه را هدایت و رهبری کند بدون عنایت حضرت ولیعصر بوده است.

وی با اشاره به جریان فتوای آیت‌الله سیستانی برای جهاد کفایی برای مقابله با داعشیان گفت: صدور این فتوا به نوعی عنایت و الهام امام زمان(عج) برای جلوگیری از از هم پاشیدن حکومت شیعی و اسلامی بود.

اراکی با تاکید بر اینکه حکومت الهی را باید برای جامعه اسلامی توجیه محسوس و عقلی کنیم افزود: مساله ولایت باید در جامعه جهانی تبیین شود و در حوزه‌های علمیه بحث امامت و ولایت به عنوان یک درس رسمی و اساسی مطرح شود.

وی اظهار کرد: ابتدا باید در حوزه علمیه مساله ولایت به خوبی جا بیفتد؛ اینکه حضرت علی(ع) درب خیبر را از جا کند قدرت جسمانی نبود، قدرتش این بود که رسول خدا گفتند برو و این کار را انجام بده و او هم رفت و این کار را با قدرت الهی انجام داد.

اراکی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین مقدمات ظهور جان انداختن ولایت حضرت ولیعصر در دنیا است افزود: این کار نیاز به رسانه و کار فرهنگی گسترده و حمایت اقتصادی دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار