مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: بارش های اخیر با رطوبت بخشیدن به سطح خاک و رونق دادن به پوشش گیاهی کانون های گرد و غبار استان، خطر فعالیت آن ها در فصل گرما را تا حد زیادی کاهش داد.
کد خبر: ۷۳۴۴۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵ 14 April 2019

به گزارش تابناک قم، سید رضا موسوی مشکینی بیان کرد: این بارش ها موجب شد سطح دشت ها و مراتع استان جان تازه ای بگیرد و از بلند شدن توده های گرد و غبار از مناطق بیابانی و خشک قم جلوگیری شود.

وی با اشاره به این که بارش های گسترده موجب افزایش سطح آب های زیرزمینی استان خواهد شد، افزود: جاری شدن آب در رودخانه های فصلی، رونق یافتن تالاب ها و افزایش سطح حقابه زیست محیطی از دیگر مزایای بارش های اخیر است که می تواند منابع آبی مورد نیاز برای حیات وحش را تامین کند.

وی ادامه داد: اکنون در اثر بارش های بهاره، اکثر تالاب های استان حیاتی تازه یافته اند و آب های روان در رودخانه قمرود و سایر رودخانه های قم، دشت های استان را در مناطق مختلف تغذیه می کنند که این مساله موجب افزایش سطح پوشش گیاهی و نفوذ آب به داخل سفره های زیر زمینی شده است.

موسوی مشکینی گفت: در کنار این مزایا، بارش های اخیر با ایجاد سیلاب های شدید در بستر رودخانه ها، موجب تخریب حریم رودهای استان و تلفات آبزیان موجود در آن به دلیل افزایش کدورت و رسوبی شدن آب ها شده است.

وی افزود: همچنین این بارش ها، خسارت های قابل توجهی به اراضی زراعی و باغی استان و بخش هایی از محیط زیست قم وارد کرده است که در کنار همه فواید بارش های بهاره، باید در ارزیابی ها به این نکات نیز توجه شود.

وی ادامه داد: امید است با مدیریت صحیح روان آب های ایجاد شده پس از بارش های اخیر، شاهد طراوت هرچه بیشتر در سطح محیط زیست استان قم باشیم.

از ابتدای فروردین ماه سالجاری تاکنون بیش از 240 میلمیمتر باران دراستان قم باریده است.

حدود 35 درصد مساحت استان قم زیر نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست است، مناطق حفاظت شده 10 درصد، مناطق شکار ممنوع 15 درصد و تالاب های نیز 10 درصد مساحت استان را به خود اختصاص داده اند.

در استان قم بیش از 34 درصد پستانداران، 32 درصد پرندگان، 21 درصد خزندگان، 10 درصد دوزیستان، 9 درصد گیاهان و 6 درصد ماهیان آب شیرین، در مقایسه با کل کشور، وجود دارند و این استان یکی از مراکز مهم حیات وحش کشور به حساب می آید.

استان قم با مساحت حدود 11 هزار و 238 کیلومتر مربع در شمال غرب مرکز جغرافیایی کشور قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار