در دیدار حجت الاسلام و المسلمین هاشمی شاهرودی با مراجع عظام تقلید عنوان شد
مراجع عظام قم از طرح و برنامه نوین و کاربردی بنیاد فقه و معارف اهل البیت(ع) در آموزش و تربیت طلاب مربی خانواده مبتنی بر سیره اهل البیت(ع) تمجید کردند.
کد خبر: ۷۲۶۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۲ 17 March 2019

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدباقر هاشمی شاهرودی مدیر بنیاد فقه و معارف اهل البیت(ع) با سفر به قم با مراجع عظام تقلید و علمای این شهر دیدار و گفتگو کرد و گزارشی از روند فعالیت های این بنیاد ارائه و در خصوص برگزاری اختتامیه نخستین دوره مهارت های کاربردی تبلیغ با رویکرد تربیتی مبلغین جهان اسلام و گام دوم انقلاب که قرار است روز یکشنبه (26 اسفند) در تالار قدس برگزار شود، توضیحاتی ارائه کرد.

برنامه های بنیاد فقه اطلاع رسانی شود

آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار با مدیر بنیاد فقه و معارف اهل بیت(ع) گفت: در ابتدا یاد و خاطره مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی را گرامی داشته و برای ایشان رحمت واسعه را خواستاریم.

بنیاد فقه ومعارف پرچمدار احیای سبک زندگی

وی عنوان داشت: مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی زحمات بسیار زیادی کشیدند که آثارش همچنان باقی بوده و ارزشمند است.

این مرجع تقلید با اشاره به برنامه های بنیاد فقه و معارف اهل بیت(ع) گفت: برنامه های این بنیاد نشان می دهد که در کنار کارهایی که مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی انجام می دادند، اقدامات خوب با سبک های جدیدی را نیز انجام داده که امیدواریم این اقدامات همواره ادامه داشته و این چراغ همواره روشن نگه داشته شود.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: اگر هر قدمی در این زمینه برداشته شود، قطعا حسنه ای در نامه اعمال آن مرحوم به همراه خواهد داشت.

وی افزود: مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی فرزندان صالح و فاضلی و همچنین مدیر و مدبری همچون شما داشتند که برکاتی برای آن مرحوم است و برای موفقیت شما دعا می کنم.

این مرجع تقلید با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بنیاد فقه و معارف اهل بیت(ع) گفت: امروز که گزارشی از وضعیت این بنیاد دریافت کردم به برنامه ها و ابتکارات ایشان بیشتر علاقه مند شدم که نشان از پویایی اقدامات بوده است.

آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت : اطلاع رسانی در مورد کارها و برنامه هایی که انجام می دهید ضروری است و از این رو پیشنهاد می کنم نشریه ای در این خصوص تدوین شده و به صورت فصلنامه و یا ماهنامه کارها و اقدامات ارزشمند خود را اطلاع رسانی کنید.

وی بیان داشت: گفتن این کارها و اقداماتی که انجام داده اید بسیار موثر است و موجب سرمشق گرفتن دیگران خواهد شد.

این مرجع تقلید ضمن ارج نهادن به مقام شامخ مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی عنوان داشت: الحمدالله بنیادی که ایشان از خود به یادگار گذاشته اند خدمات بسیار ارزشمندی را ارائه می دهد و همواره این بنیاد با برنامه های خود یاد آن مرحوم را زنده نگه داشته است.

افکار بلند مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی توسعه یابد

آیت الله حسین نوری همدانی نیز گفت: مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی از نظر علم فقاهت تعهد و جامعیت فرد ویژه ای بودند که خداوند ایشان را قرین رحمت قرار دهد.

بنیاد فقه ومعارف پرچمدار احیای سبک زندگی

وی عنوان داشت: ایشان یک عنصر با فضیلت بودند که همه خصوصیاتی که باید در یک عالم کامل وجود داشته باشد در ایشان جمع بود.

این مرجع تقلید گفت: فقدان مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی در جامعه اثر گذاشت و امیدواریم بتوانیم برنامه‌ها و اقداماتی که ایشان همواره دنبال می‌کردند را عملی ساخته و در گسترش افکار و ایده های ایشان بکوشیم.

آیت الله نوری همدانی به برنامه‌های بنیاد فقه و معارف اهل بیت اشاره کرد و افزود: این بنیاد باید برنامه ها و فعالیت ها را در راستای گسترش مباحث فرهنگی و سبک زندگی اسلامی گسترش دهد و برگزاری دوره های مختلف در این امر بسیار خوب و مورد قبول است.

وی با اشاره به توطئه های دشمنان گفت: آنها از روش های مختلف در حال ضربه زدن به ویژه در زمینه خانواده هستند و باید از تمام ظرفیت ها استفاده کرده و اجازه فعالیت به دشمن ندهیم.

بنیاد فقه و معارف اهل بیت(ع) به درستی هدف گذاری شده است

آیت الله سید محمدجواد علوی بروجردی هم در دیدار با مدیر بنیاد فقه و معارف اهل بیت(ع)، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: ایشان دارای شخصیت چند بعدی و جامع نگر بودند که خداوند ایشان را رحمت کند.

بنیاد فقه ومعارف پرچمدار احیای سبک زندگی

وی بیان داشت: جای خالی ایشان همواره احساس می شود و ما یکی از نیروهای مخلص و فداکاران نظام اسلامی را از دست دادیم که همگان از فوت ایشان ناراحت شدند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت فعالیت های تبلیغی گفت: یکی از موضوعاتی که باید همواره مد نظر باشد، سلیقه در ارائه کارهاست و از این رو پشتکار و خلوص نیت در کارها وجود دارد که باید ابزار سلیقه نیز در تبلیغ به آن افزوده شود.

آیت الله علوی بروجردی ضمن ابراز خرسندی از انجام برنامه های بنیاد فقه و معارف اهل بیت(ع) در امر خانواده گفت: توجه به این موضوع بسیار مهم است مقام معظم رهبری نیز بارها و بارها بر این امر تاکید داشته که اخیرا نیز در درس خود موضوع توجه به خانواده را بیان کردند.

وی گفت: در حوزه علمیه در زمینه تبلیغ و همچنین روش های تبلیغی خلا داشته ایم و آرزو داشتم که نهادی و یا بنیادی بتواند این خلا را پر کند، که خوشبختانه بنیاد فقه و معارف اهل بیت(ع) به این امر به خوبی پرداخته است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم تاکید کرد: تمامی گفتمان شیعه با منطق است و شکی نیست که اگر بتوانیم رسوخ کنیم، ما برنده خواهیم بود چرا که به جای پرداختن به تعصبات و یا هوچی گری ها بر اساس منطق صحبت می کنیم.

آیت الله علوی بروجردی افزود: دنیا در حال پیشرفت است و مردم همواره منطق را بر تعصبات ترجیح می دهند و از این رو باید کوشیده تا با رفتار درست در معرفی مذهب شیعه تلاش داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی تمامی ابعاد را در نظر می گرفتند گفت: در زمان بدی ایشان را از دست دادیم و از این رو شما وظیفه دارید که راه ایشان را ادامه داده تا رسالت مهمی که بر دوش ایشان بود بر زمین نماند.

آیت الله علوی بروجردی تاکید کرد: میراث ایشان را باید همواره نگه دارید از جمله میراث ایشان موضوع دایره المعارف ایشان است که این دایره المعارف همان مفتاح الکرامه ای بود که آیت الله بروجردی به دنبال آن بودند.

در گام دوم انقلاب باید قدم ها را بلندتر برداشت

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی هم گفت: در نیم قرن اخیر تحولاتی در حوزه های علمیه پیدا شده است که سابقا اصلا نبوده یا به طور ضعیف وجود داشته است.

بنیاد فقه ومعارف پرچمدار احیای سبک زندگی

وی افزود: اکنون بیش از 50سال است که در حوزه علمیه حرکاتی ایجاد شده است‌و هدف‌گذاری‌های درستی انجام شده است و باید این روند ادامه داشته باشد.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: در گذشته حوزه علمیه در بحث و تحقیق علوم دینی با رکود مواجه بود و کمتر به آن توجه می‌شد ولی اکنون این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: نمود تحولات در حوزه علمیه ابتدا در عراق شکل گرفت و اقدامات آیت الله صدر نقطه عطف این موضوع در عراق بود و همزمان در ایران نیز حرکت نهضت روحانیت توسط امام خمینی شروع شد و برکات زیادی از این طریق برای حوزه علمیه ایجاد شد.

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: امروز بزرگترین قدرت نظامی دنیا، ایران را رقیب خود می‌داند، در حالیکه قبل از انقلاب ایران به نوکر بی جیره و‌‌ مواجب آمریکا بدل شده بود؛ قدرت امروز کشور به دلیل مجاهدت‌ها و تلاش‌های امام خمینی است و اکنون به پیشرفت‌هایی دست یافته‌ایم که خیال آن را هم نمی‌کردیم.

وی گفت: در حوزه‌های علمیه فضلای جوانی رشد پیدا کردند که به یاری خداوند ایمان داشتند و کمترین بودجه و امکانات، اقدامات شایسته‌ای انجام دادند که اکنون شاهد برکات و اثرات آن هستیم.

این استاد برجسته حوزه اظهار کرد: بعضی‌ها به حفظ دستاوردهای انقلاب قانع هستند ولی در کنار حفظ این دستاوردها، باید قدم‌های بعدی را برداریم و به دنبال دستاوردهای بزرگتری باشیم.

وی خاطرنشان کرد: تفاوت استقبال از رییس جمهور آمریکا و رییس جمهور ایران در عراق کاملا مشهود است و این نشان از قدرت جمهوری اسلامی ایران و تاثیرگذاری آن است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دارای نکات بسیار مهمی است، عنوان کرد: در این40سال که از انقلاب گذشته است، بسیاری از مشکلات برای پیشرفت حل شد و موانع از سر راه کنار رفته است و اکنون باید گام دوم را بلندتر برداریم و به دنبال موفقیت‌های بیشتر در همه زمینه‌ها باشیم و این موضوع نیازمند یک طرح کلی است که بیانیه گام دوم همان طرح کلی است.

وی اضافه کرد: برای پیمودن مسیر در گام دوم باید نسبت به لوازم و مشکلات شناخت پیدا کنیم که بخشی از کمبودها در حوزه دینی وجود دارد و فضلا و نخبگان حوزوی باید برای حل این مشکلات اقدام کنند؛ باید مسائل فقهی با مسائل روز جامعه از جمله اقتصاد تطبیق داده شود و از این ظرفیت استفاده شود.

دیدار با آیت الله سبحانی

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد باقر هاشمی شاهرودی همچنین با حضور در دفتر آیت الله سبحانی با این مرجع تقلید دیدار و گفتگو کرد.

بنیاد فقه ومعارف پرچمدار احیای سبک زندگی

آیت الله سبحانی در این دیدار ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی بر ادامه راه آن مرحوم تاکید و برای فرزندان ایشان آرزوی موفقیت کرد.

آموزش 200طلبه مسلط به زبان‌های خارجی برای تبیین معارف اهل بیت در اربعین

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدباقر هاشمی شاهرودی مدیر بنیاد فقه و معارف اهل بیت(ع) نیز در این دیدارها گفت: در بنیاد فقه و معارف اهل بیت یک کار تحقیقاتی بسیار قوی در خصوص خانواده طلاب شروع شد و این اقدام بسیار تاثیرگذار بود و نتایج مهمی به دست آمد؛ در همین راستا 200طلبه آموزش دیدند و به طلاب و خانواده آن‌ها مشاوره ارائه می‌دهند.

بنیاد فقه ومعارف پرچمدار احیای سبک زندگی

مدیر بنیاد فقه و معارف اهل بیت بیان کرد: اربعین مهم ترین حرکت شیعی است و سال گذشته 4هزار طلبه آموزش دیدند تا پاسخگوی سوالات زائرین باشند و همچنین موضوعاتی را برای زائرین اربعین مطرح کنند تا این حرکت تاثیرگذاری‌بیشتری داشته باشد.

وی ادامه داد: یک دوره تربیتی برای 800نفر از طلاب غیر ایرانی جامعه المصطفی برگزار شد و یکشنبه 26اسفندماه مراسم اختتامیه این دوره برگزار می‌شود، این دوره برای طلاب خارجی بسیار اثر گذار و مفید بود.

حجت الاسلام و المسلمین هاشمی شاهرودی تصریح کرد: آموزش‌های تربیتی در حوزه بین الملل نیز انجام شده است و با هماهگی که با بعضی حرکت های مقاومت در عراق شکل گرفت، به خانواده رزمندگان و شهدای حشدالشعبی عراق، آموزش‌های تربیتی ارائه شد.

وی گفت: برای اربعین سال آینده نیز طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته، 200طلبه ایرانی و خارجی از ۱۰ زبان زنده دنیا داریم که آموزش دیده و مربی شده اند تا معارف اهل بیت را برای زائران اربعین تبیین کنند.

شایان ذکر است اختتامیه نخستین دوره مهارت های کاربردی تبلیغ با رویکرد تربیتی مبلغین جهان اسلام و گام دوم انقلاب فردا (یکشنبه ۲۶ اسفند) از ساعت ۱۳ در تالار قدس مدرسه امام خمینی(ره) با سخنرانی محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار