در جلسه شورای آموزش‌وپرورش نسبت به وضعیت نامطلوب پیش‌دبستانی قم انتقاد و از تعطیلی زودهنگام آن‌ها در صورت عدم دریافت مجوزهای لازم خبر داده شد.
کد خبر: ۷۲۱۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۲ 04 March 2019

به گزارش تابناک قم، جلسه شورای آموزش و پرورش قم با حضور رضا سیار فرماندار قم در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.

رئیس آموزش‌وپرورش ناحیه چهار قم در این جلسه، با اشاره به تعداد دانش‌آموزان مشغول تحصیل در مدارس غیردولتی استان اظهار داشت: 35 هزار دانش‌آموز در 500 آموزشگاه در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند.

علی فیض با بیان اهمیت مدارس غیردولتی در کاهش هزینه‌های آموزش‌وپرورش در امر سیستم آموزشی کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر 14 درصد از دانش‌آموزان استان در مدارس غیرانتفاعی استان مشغول تحصیل بوده بخش مهمی از هزینه‌های آموزش پرورش را به نحوی کاهش داده است.

وی طرح‌های نوسازی و بازسازی مدارس روستایی استان را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: امسال با اعتبارات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بسیاری از مدارس بخش‌ها و روستاهای استان نوسازی و تجهیز شده‌اند.

طرح نماد در 172 مدرسه قم اجرا می‌شود

رئیس آموزش‌وپرورش ناحیه دو قم نیز در این جلسه، با اشاره به برخی از مشکلات اسکان مسافران نوروزی در سطح مدارس استان، عنوان کرد: وضعیت نمازخانه‌های مدارس قم برای اسکان مسافران نوروز وضعیت قابل قبولی نداشته و شایسته بوده مجوزهای بند ج در این زمینه در زمان لازم صادر شود.

علی‌رضا اسلامی با اشاره به طرح کلی نماد در ناحیه دو آموزش‌وپرورش قم ادامه داد: 172 مدرسه تحت پوشش این طرح بوده و 92 مشاور رسمی تخت عنوان سفیر نماد در این طرح مشغول فعالیت هستند. قم سومین استانی بوده این طرح در آن اجرا می‌شود.

مدارس غیرانتفاعی قم مشکل سخت‌افزاری دارند

معاون تجهیز و نوسازی مدارس قم نیز در ادامه این جلسه، عنوان کرد: صرفاً امکانات سخت‌افزاری مدارس غیرانتفاعی در اختیار بخش تجهیز و نوسازی مدارس استان است، تأییدیه ساختمان و کیفیت مدارس غیردولتی ملاک عمل معاونت نوسازی مدارس استان بوده و اختیار بیشتری در این زمینه ندارد.

ظهرابی با اشاره به مشکل عدم استحکام بنا و عدم ایمنی لازم مدارس غیرانتفاعی استان ابراز کرد: ملاک عمل، الزامات مدارس، مقاومت در برابر زلزله و اموری ازاین‌دست ازجمله مسائلی بوده که در بسیاری از مدارس غیرانتفاعی استان رعایت نشده است.

وی با اشاره به مشکل نوسازی و عدم تأییدیه استحکام بنای برخی از مدارس غیردولتی استان تأکید کرد: در آئین‌نامه جدید نظارت استحکام بنا علاوه بر ناظر نظام‌مهندسی باید توسط ناظران آتش‌نشانی نیز مورد تأیید قرار گیرد.

ظهرابی ابراز کرد: مشکل برخی از مدارس غیرانتفاعی استان این بوده که این مراکز از واحدهای مسکونی و یا امور دیگر به‌عنوان مدرسه تغییر کاربری داده و از این نظر برخی از ضوابط اصلی موردنیاز برای کاربری مدرسه را دارا نیستند.

تنوع مدارس قم در بین شهرهای دیگر مشاهده نمی‌شود

خلیلیان مدیر یکی از مدارس غیردولتی قم نیز در این جلسه، ابراز کرد: متأسفانه نگاه شهرداری به مدارس غیرانتفاعی به‌شدت مادی و بر مبنای اصل درآمدزایی بوده و سخت‌گیری‌های بسیار زیادی را در خدمات‌رسانی مختلف به مراکز غیردولتی تحمیل می‌کنند.

وی اضافه کرد: در استان قم 9 نوع مدرسه به عناوین و اسامی مختلف مشغول فعالیت بوده که نظیر آن در استان‌های دیگر کمتر مشاهده می‌شود، قم تنها استانی در کشور بوده دو مدارس ماندگار دران ثبت‌شده است.

وی فرماندار قم نیز در بخشی از این جلسه، زیرساخت‌های گردشگری و اقامتی راهی جز اسکان مجدد مسافران نوروزی در مدارس استان نیست، ازنظر قانونی آموزش‌وپرورش هیچ‌گونه مسئولیتی در اسکان مسافران نوروزی نداشته و تمام این فعالیت‌ها را صرفاً از این نظر منظر انجام می‌دهد که بخشی از مجموعه بزرگ دولت بوده و ازنظر اخلاقی نیز به اصول شهروندی پایبند هستند.

رضا سیار ابراز کرد: اوج سفر مسافران نوروزی در هفته نخست ایام نوروز بوده و بعدازآن به‌مرور روند مسافرت به شهر قم به روال طبیعی برگردد، پیش‌بینی می‌شود شب عید بالاتری حجم مسافران نوروزی به قم سفر کنند. بیشترین حجم مدارس استان برای اسکان زائران نوروزی در هسته مرکزی شهر انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: وضعیت پیش‌دبستانی استان به‌شدت نامطلوب بوده و به‌زودی نسبت به ادامه فعالیت واحدهای فاقد مجوز تصمیم‌گیری می‌شود، فضای محیطی و فیزیکی بسیاری از واحدهای پیش‌دبستانی استان نامناسب و با اهداف سودجویانه انجام می‌شود، به‌زودی بسیاری از مراکز پیش‌دبستانی استان با ورود دادگستری و نیروی انتظامی تعطیل خواهند شد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار