رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری:
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: وضعیت منابع طبیعی در کشور خوب نیست و این مساله پیرامون هر شهر و روستایی مشهود است.
کد خبر: ۷۲۰۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶ 28 February 2019

به گزارش تابناک قم، خلیل آقایی ظهر امروز در گردهمایی روحانیون استان قم با موضوع نقش آموزه‌های دینی در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی در سالن جلسات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت محیط زیست اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در سال 93 فرمودند که اهمیت مساله خاک بیشتر از اهمیت مساله آب است، چون نمی‌توان که خاک را وارد کرد.

وی ادامه داد: بهترین و موثرترین روش برای حفظ خاک، ایجاد پوشش گیاهی است و با وجود این پوشش، فرسایش بادی و فرسایش آبی تاثیر ندارد، بهترین روش برای جلوگیری از سیل ایجاد پوشش گیاهی است و این پوشش سرعت حرکت سیل را کاهش می‌دهد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: اصلی ترین وظیفه این سازمان حفاظت از انفال است و سازمان نماینده دولت در خصوص انفال است، وظیفه سازمان حفظ انفال و نه واگذاری زمین است و این سازمان نقش مستقیمی در واگذاری زمین ندارد، زمین‌های مستعد به لحاظ آب و خاک در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد.

آقایی تخصیص زمین به پروژه‌های مختلف را براساس پروانه‌های صادر شده توسط وزارت خانه‌ها دانست و تصریح کرد: در سال‌های اخیر سند مالکیت به بهره برداران واگذار نمی‌شود و مالکیت با دولت باقی می‌ماند، تنها حق بهره برداری به آن‌ها را می دهیم و در صورت عدم بهره برداری از متقاضیان، خلع ید می‌شود.

وی ادامه داد: وضعیت منابع طبیعی در کشور خوب نیست و این مساله پیرامون هر شهر و روستایی مشهود است، همچنین در شرایط تحریمی هم وضعیت بودجه خوب نیست، و براساس اولویت‌بندی تخصیص بودجه صورت می‌گیرد، برداشت از صندوق توسعه ملی هم با اجازه مقام معظم رهبری است و در سال جاری براساس اولویت بندی این برداشت صورت گرفت.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: در بودجه سال آینده برداشت 150 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی با اذن رهبر معظم انقلاب برای اجرای طرح‌های آبخیزداری پیش بینی شده است و این مساله اهمیت فقهی توجه به این منابع را آشکار می‌کند.

آقایی مشارکت مردم در حفظ منابع طبیعی را ضروری دانست و تصریح کرد: سازمان در 80 درصد از شهرستان‌های کشور در سال جاری پروژه داشته است، آبخیزداری از جمله پروژه‌های سازمان است که در زمان خشکسالی موجب حفظ آب محدود و در زمان پربارشی جلوی سیل را می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: راهی جز درگیرکردن مردم در مساله حفاظت از منابع طبیعی نداریم، روحانیون با استفاده از نفوذ مردمی خود باید به این مساله کمک کنند و در منابر و سخنرانی‌های خود به این مساله بپردازند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار