مدیران استان قم باید برنامه ریزی و اقدام برای کاهش آمار طلاق را در اولویت خود قرار بدهند و از کارهای کلیشه ای در این زمینه خودداری کنند، باید آمار بالای طلاق در استان زنگ خطر را برای آن‌ها به صدا درآورد.
کد خبر: ۷۱۸۷۲۰
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۹ 25 February 2019

به گزارش تابناک قم، طلاق یکی از آسیب‌های اجتماعی در استان قم است، طی دو دهه اخیر آمار این پدیده در استان نسبت به میانگین کشور بالا بوده است و همیشه استان قم به عنوان یکی از استان‌هایی با آمار طلاق فراوان در کشور شناخته می‌شد.

طی سال‌های اخیر طرح‌های بسیاری در استان قم برای کاهش آمار طلاق به اجرا درآمد، آخرین این طرح‌ها، فعال کردن سامانه تصمیم بود. سامانه ای که توسط برخی از نهادها همچون قوه قضائیه و سازمان بهزیستی طراحی و پس از اجرای موفقیت آمیز آن در استان خراسان رضوی، اجرایش در برخی از استان‌های دیگر همچون قم شروع شد.

سامانه تصمیم یک کار گروهی است که تاکید آن بر وارد شدن زوجین متقاضی به روند مشاوره پیش از ارجاع پرونده‌های آن‌ها به محاکم قضایی است تا امکان بیشترین سازش برای جلوگیری از طلاق وجود داشته باشد.

فعال شدن سامانه تصمیم

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید یزدی با اشاره به فعال بودن سامانه تصمیم در استان قم اظهار کرد: این سامانه برای مشاوره پیش از طلاق از ماه‌ها پیش در استان، فعالیت خودش را آغاز کرده است، در گذشته فعالیت آن منحصر به طلاق‌های توافقی بود، ولی گسترش پیدا کرد و تمام طلاق‌ها در استان را شامل شد.

وی ادامه داد: هر کسی که به دنبال ارائه دادخواست طلاق در استان قم است، ابتدا باید در سامانه تصمیم ثبت نام کند، سپس از طریق این سامانه به مشاور دارای صلاحیت معرفی می‌شود و پروسه مشاور پیش از طلاق را از این طریق طی می‌کند، زمان ثابتی برای این کار مشخص نشده است و هم زن و هم شوهر باید در جلسات مشاوره شرکت کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قم افزود: فعالیت سامانه تصمیم و برگزاری جلسات مشاوره پیش از طلاق در استان، تاثیراتی را روی کاهش آمار طلاق داشته است، اما برای ارائه ارزیابی دقیق در این زمینه نیاز به زمان وجود دارد و تاثیرات چنین اقداماتی در بلندمدت خودش را نشان خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته پیش از ثبت دادخواست طلاق، جلسات عمومی چند صد نفره با حضور زوج‌های متقاضی طلاق در استان قم برگزار می‌شد، اما در ادامه برای تاثیر بیشتر تصمیم گرفته شد که این جلسات به صورت کارگاه‌های 10 تا 15 نفره برگزار شود و تاکنون شاهد برگزاری 170 کارگاه این گونه برای زوج‌های متقاضی طلاق در قم بودیم.

گسترش فرهنگ مشاوره تنها راه کاهش آمار طلاق

علیرضا آقایوسفی با اشاره به ویژگی‌های طلاق اظهار کرد: طلاق به فرجام نرسیدن یک رابطه است و هیچ زن و مردی برای رسیدن به طلاق ازدواج نمی‌کنند، یکی از دلایل طلاق این است که یک ازدواج از ابتدا اشتباه شکل می‌گیرد، زوج‌هایی که چنین مشکلاتی دارند، با مشاوره پیش از ازدواج متوجه پرخطر بودن ازدواج خود می‌شوند.

وی ادامه داد: زوج‌های در آستانه ازدواج با مشاوره پیش از ازدواج می‌توانند از ازدواج‌هایی که به صورت قطعی به طلاق می‌رسد، جلوگیری کنند.

بازرس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور افزود: برخی از طلاق‌ها ناشی از عدم مهارت کافی زن و شوهر برای مدیریت روابط با همدیگر و خانواده‌هایشان است، در چنین مواردی باید زوجین پیش از طلاق به مشاوران واجد شرایط مراجعه کنند تا مهارت‌های حل مساله، ارتباط، مذاکره و ارتباط با خانواده‌های یکدیگر را یاد بگیرند و مانع از به شکست رسیدن زندگی‌هایشان شوند.

آقایوسفی با اشاره به راه‌های کاهش طلاق اظهار کرد: مشاوره پیش از ازدواج و مشاوره‌های زناشویی می‌توانند که جلوی بسیاری از طلاق‌ها را بگیرند، دستگاه‌های دولتی باید شرایطی را فراهم کنند که مردم به مشاوره مشتاق شوند، البته باید این مشاوره توسط افراد متخصص صورت بگیرد.

عضو هیأت‌ علمی دانشگاه پیام نور قم ادامه داد: صدا و سیما، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها باید به دنبال برگزاری کلاس‌های آموزشی و تبلیغات برای ایجاد گرایش در مردم به سمت مشاوره باشند، هر چه این مشاوره برای ازدواج بیشتر صورت بگیرد، آمار طلاق در جامعه کاهش پیدا می‌کند، آموزش مهارت ارتباطی به زوجین پیش از ایجاد نفرت و مشاجرات خانوادگی توسط مشاوران موجب می‌شود که زندگی‌های زناشویی به جای طلاق، ادامه پیدا کند.

لزوم اولویت دادن مدیران قم به مبحث کاهش طلاق

مدیران استان قم باید برنامه ریزی و اقدام برای کاهش آمار طلاق را در اولویت خود قرار بدهند و از کارهای کلیشه ای در این زمینه خودداری کنند، باید آمار بالای طلاق در استان زنگ خطر را برای آن‌ها به صدا درآورد تا اقدامی جدید انجام بدهند، نه اینکه صرفا به دنبال توجیه این آمار باشند و کارهای گذشته را تکرار کنند.

بالا بودن آمار طلاق شایسته قم به عنوان حرم اهل‌بیت(ع) نیست، طلاق به عنوان یک آسیب اجتماعی عامل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی دیگر در جامعه است و بی توجهی به این پدیده و عدم تلاش برای کاهش آمار آن، نتیجه ای جز افزایش روزافزون آسیب‌های اجتماعی در جامعه نخواهد داشت.

 

اخبار قم

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار