معاون شهردار:
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت: شهرداری در نظر دارد برای سال آینده سه پارکینگ دو تا سه طبقه زیر معابر پرتردد قم ایجاد نماید.
کد خبر: ۷۱۷۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۰ 20 February 2019

به گزارش تابناک قم، عباس ذاکریان افزود: طراحی ها در حال انجام می باشد و قرار است معاونت فنی و عمرانی شهرداری پیمانکار مناسب برای این طرح ها را انتخاب نماید تا تملک ها نیز صورت گیرد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه تملک قدری مشکل است، تصمیم گرفته شد زیر معابری که تقاضای پارکینگ زیاد است، پارکینگ های زیرزمینی و طبقاتی احداث شود.

وی با بیان این که تعداد زیادی پارکینگ در شهر قم نیاز است، ادامه داد: هر کدام از پارکینگ ها ظرفیت 200 تا 300 خودرو خواهد داشت و امیدواریم سال آینده با اجرایی شدن این طرح ها، نهضت ساخت پارکینگ در این شهر کلید بخورد.

ذاکریان بیان کرد: در چند سال گذشته ساخت پارکینگ در طرح تفضیلی در دستور کار بوده، ولی تملک نقاطی که برای پارکینگ پیش بینی شد دشوار بود و این طرح قدری با تاخیر مواجه شده است.

وی با اشاره به تعداد پارکینگ های عمومی در سطح شهر قم، بیان کرد: پارکینگ زائر با گنجایش 2 هزار خودرو و پارکینگ شرقی حرم مطهر حضرت معصومه (س) نیز با ظرفیت حدود یک هزار و 500 تا 2 هزار جای پارک خودرو در هسته مرکزی شهر واقع شده اند.

وی با بیان این که ایجاد پارکینگ طبقاتی در محل پارکینگ شرقی از برنامه های آینده شهرداری است، خاطرنشان کرد: تعدادی پارکینگ نیز در بستر رودخانه و مجاور حرم مطهر ساماندهی شده که ظرفیت مناسبی برای پارک خودرو دارند و پارک های حاشیه ای کنار معابر نیز محل مناسبی برای پارک خودرو شهروندان است.

به گفته معاون شهردار قم، 2 زمین خالی که در چهارراه شهدا و کنار بیمارستان کامکار قرار دارد نیز به صورت موقت به عنوان پارکینگ استفاده می شود.

وی با تاکید بر سخت گیری در صدور پروانه ساخت برای تامین پارکینگ مورد نیاز، بیان کرد: هنگام صدور پروانه مالکان موظف هستند پارکینگ مورد نیاز را یا در ملک خود تامین نمایند و یا در شعاع 200 متری ملک، زمینی خریداری و به عنوان پارکینگ استفاده نمایند.

وی گفت: با توجه به اینکه در طرح تفضیلی، برای ساختمان ها با کاربری مسکونی تا 250 متر، اداری و تجاری 50 متری یک پارکینگ در نظر گرفته شده، در صورتی که یک پارکینگ پاسخگوی نیاز ساکنان این ساختمان ها نخواهد بود.

ذاکریان افزود: به عنوان مثال یک فروشگاه زنجیره ای 200 مترمربعی بر اساس ضوابط طرح تفصیلی نیاز به چهار پارکینگ دارد؛ در صورتی که این تعداد پارکینگ حتی برای کارکنان این فروشگاه نیز کافی نیست.

وی با تاکید بر این که ضوابط تامین پارکینگ باید تغییر کند، گفت: از سوی دیگر طبق قانون مجلس شورای اسلامی ایجاد ساختمان هایی با کاربری درمانی از جمله ساختمان پزشکان، در ساختمان های مسکونی نیز ممکن است و اگر به ازای هر 250 متر مربع یک پارکینگ تامین شود، این تعداد پاسخگوی مراجعه کنندگان نمی باشد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار