گزارشی از حضور عکاس انگلیسی در قم؛
امیلی گرت ویت، عکاس مسیحی اهل کشور انگلیس با حضور در قم در نشست تخصصی عکس اربعین از تجربیات سفرش به مراسم پیاده‌روی اربعین و تأثیرات این سفر معنوی گفت.
کد خبر: ۷۱۶۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۱ 17 February 2019

به گزارش تابناک قم، «اشک‌های عکاس انگلیسی در زیارت اربعین» این تیتر فیلمی بود که در روزهای اربعین امسال در فضای مجازی و سایت‌های خبری به صورت گسترده انتشار یافت و بسیاری را کنجکاو کرد تا بیشتر از این عکاس بدانند.

خانم امیلی گرت ویت، عکاس ۲۵ ساله مسیحی اهل لندن، در ایام اربعین امسال توانست در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) حضور یابد و گوشه‌هایی از عظمت این رویداد و اجتماع بزرگ شیعیان را از زاویه دوربین خود ثبت کند.

او پس از طی مسافتی از مسیر پیاده‌روی اربعین، توانست به پشت بام حرم‌های مطهر سید الشهدا(ع) و قمر بنی‌هاشم(ع) نیز راه پیدا کند و فیلم اشک‌های او در حرم مطهر امام حسین(ع) خبرساز شد.

او این روزها به ایران سفر کرده تا تجربیات جدیدی از سفر به کشورمان را کسب و پروژه‌هایی را دنبال کند که کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) و شبکه بین‌المللی هدهد از این بانوی عکاس برای حضور در قم دعوت کردند و نشست تخصصی عکس اربعین عصر شنبه با حضور خبرنگاران، عکاسان قمی و فعالان فضای مجازی با عنوان «دلداده مسیح از حسین (ع) می‌گوید» برگزار شد.

سالن اجتماعات بعثه مقام معظم رهبری در قم محل برگزاری این نشست تخصصی بود که با استقبال علاقمندان مواجه شد و بسیاری از فعالان رسانه‌ای استان برای شنیدن تجربیات امیلی گرت ویت؛ عکاس و مستندساز جوان انگلیسی تبار از سفرش به عراق در ایام اربعین حسینی(ع) در این سالن حضور یافتند.

امیلی در این نشست ابتدا از چگونگی سفرش به عراق می‌گوید که فروزان یکی از مستندسازان ایرانی در هفته‌های قبل از اربعین از او دعوت می‌کند که اگر تمایل دارد برای ثبت صحنه‌های جذاب اربعین حسینی(ع) به کربلا بیاید که او هم می‌پذیرد.

او می‌گوید که پس از انجام مطالعات در خصوص اربعین فهمیدم که این رویداد در حقیقت می‌تواند نمادی از صلح باشد چرا که میلیون‌های نفر از کشورهای مختلف در این ایام گردهم جمع می‌شوند و عراقی‌ها نیز در کمال محبت و احترام از آن پذیرایی می‌کنند.

رویداد اربعین در جهان بایکوت خبری است

این عکاس انگلیسی می‌گوید دنیا از ماجرای اربعین خبر ندارد و این رویداد با ابهت بایکوت خبری شده است و یکی از دلایل حضور من در ایام اربعین شناخت و انعکاس این اجتماع بزرگ بوده که امیدوارم در سال‌های آینده بتوانم با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و بهتر مستندهایی از این مراسم تهیه کنم.

وی حضور زنان در مراسم اربعین حسینی(ع) را نیز جالب توجه دانست و ابراز داشت: بسیاری از خانم‌های عراقی روزهای متوالی برای زائران دیگر غذا تهیه می‌کنند و بدون چشم داشتی به انسان‌ها محبت دارند که البته کار بزرگ خانم‌های عراقی کمتر دیده شده است که امیدوارم بتوانم گوشه‌ای از کار آنان را نیز انعکاس دهم.

ایملی می‌گوید، باید تلاش کنیم تا مسیر پیاده‌روی اربعین تمیزتر از هرجایی دیگر باشد و توجه به محیط زیست موضوع مهمی است که اعتقاد دارم کسانی که پیرو واقعی امام حسین(ع) هستند در این زمینه تلاش و همت خود را به کار می‌گیرند و باید فرهنگ‌سازی کنیم تا هر زائر وسایل ضروری برای خوردن و آشامیدن از قبیل قاشق و چنگال و بشقاب را همراه خود داشته باشد تا کمتر به محیط زیست عراق آسیب وارد شود.

این مستندساز معتقد است که زندگی مسلمانان در دنیای امروز به خوبی تصویر نشده است و بسیاری از غربی‌ها نگاه خوبی به مسلمانان ندارد و این هم به دلیل آن است که رسانه‌های دنیا تمایلی ندارند خوبی‌های مسلمانان را نمایش دهند.

او می‌گوید برنامه‌هایی برای شناساندن صحیح مسلمانان به جهان دارد و این کار را با ساخت مستندها و تهیه مجموعه عکس‌ها دنبال خواهد کرد.

گرت ویت گفت: با سرکار آمدن ترامپ تبلیغات فراوانی علیه مسلمانان صورت گرفت و جنایت‌ها علیه جامعه مسلمانان از ۴۰۰ درصد نیز گذشته است که باید برای مقابله با آن راهکارهایی پیش بینی کرد.

در اربعین برخلاف دیگر اجتماعات چیزی جز آرامش نیست

او می‌گوید در دنیا اجتماعات مختلفی برگزار می‌شود که اغلب آن‌ها با خشونت و اعتراض همراه است اما در اربعین که از آن می‌توان به عنوان بزرگ‌ترین اجتماع جهان یاد کرد، چیزی جز آرامش و طمأنینه نیست و همه مردم در کمال آرامش و امنیت به سمت کربلا حرکت می‌کنند.

وی دلیل گریستن خود در حرم امام حسین(ع) را این‌گونه بیان می‌کند که این حجم از دلدادگی و عشق آدم‌ها به یک شخصیت متحیر کننده است و گریه من نیز به همین خاطر بوده و بعدها نیز از من پرسیدن تو که مسلمان نیستی چرا گریه کردی که من هم همین پاسخ را به آن‌ها دادم.

این عکاس از تأثیرات زیارت اربعین بر خودش نیز برای جمع حاضر اینگونه گفت که امام حسین(ع) درب ایمان را به روی من گشود و من دیندار واقعی نبودم هر چند که به خداوند اعتقاد و باور داشتم اما پس از اربعین نوع دینداری من تغییر یافت.

او می‌گوید امام حسین(ع) با حضرت مسیح شباهت‌های زیادی به هم دارند و معتقدم حضرت سیدالشهدا(ع) مسیح ثانی است.

در کشور انگلیس کمتر کسی در خصوص اربعین می‌داند

این عکاس انگلیسی می‌گوید در کشور انگلیس کمتر کسی در خصوص اربعین می‌داند و صحبتی در مورد این رویداد نمی‌شود اما من سعی کردم هر کجا که می‌روم در مورد این موضوع صحبت کنم.

امیلی می‌گوید بسیاری از غربی‌ها وقتی اسم عراق را می‌شنوند به یاد داعش می‌افتند و شاید همین ترس مانع از حضور آن‌ها در کشور عراق شود؛ در صورتی که وضعیت عراق امروز بسیار متفاوت است و بسیاری از مردان و زنان در کمال امنیت مسیر ۷۰ کیلومتری و یا ۳۰۰ کیلومتری از بصره به کربلا را طی می‌کنند تا خود را به حرم امام حسین(ع) برسانند.

وی مردمان عراق را میزبانان شایسته‌ای برای زائران اربعین حسینی(ع) دانست و عنوان کرد: در طول مسیر تلاش کردم تا با مردم عراق ارتباط بیشتری برقرار کنم و برخی از آن‌ها در گفتگو با من می‌گفتند که ما در برابر داعش و برای دفاع از وطن و ناموس خود ایستادگی کردیم و ما تنها با کسانی که علیه ما به جنگ برخیزند مبارزه خواهیم کرد اما گاهی این تصور می‌شود که عراقی‌ها مردمانی جنگجو هستند که این تصور درست نیست.

وی از همکاری خوب ایران و عراق برای برپایی مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) گفت و بیان داشت: گزارش‌های مختلفی در راستای کارشنکی داعش و تهدید حملات آن‌ها در ایام اربعین به دستمان می‌رسید اما عراقی‌ها به همکاری ایران توانستند امنیت خوبی را در این کشور ایجاد کنند و خوشبختانه مشکل خاصی وجود نداشت.

پس از صحبت‌ها خانم امیلی گرت ویت و در بخش پایانی این نشست، خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای استان قم سئوالات خود را از این عکاس و مستندساز انگلیسی پرسیدند.

در پایان این نشست نیز حجت الاسلام احمدی رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین حسینی تابلوی زیبای زیارت اربعین که اثر خوشنویسی یکی از هنرمندان قمی و از آثار برگزیده سومین سوگواره عبرات بوده را به این عکاس اهدا کرد.

سعید فرجی و امیر حسامی‌نژاد دو تن از عکاسان با سابقه کشور نیز کتاب‌های عکس خود را به این عکاس انگلیسی تبار اهدا کردند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
سه ماه قبل اسرائیل
سه سال قبل تفریح سواحل اسرائیل
دلداده حسین!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار