مدیر کل اداره محیط زیست استان قم در رابطه با تامین حق آبه ی زیست محیطی رودخانه ها بیان کرد: در سال های گذشته در رودخانه ها آب جریان داشته است، اما متاسفانه به دلیل اقدامات نابخردانه ای همچون سد سازی ها و پروژه هایی که به نام توسعه انجام شده، این حق آبه های زیست محیطی قطع شده است، متاسفانه تالاب های استان قم نیز به دلیل برخی از این اقدامات نا آگاهانه در معرض خشکی قرار گرفته اند.
کد خبر: ۷۱۵۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۳ 17 February 2019

به گزارش تابناک قم، سید رضا موسوی مشکینی عنوان کرد: جمهوری اسلامی علی رغم برخی کمبودها، کاستی ها و مشکلات داخلی و بین المللی، در مسیر توسعه قرار گرفته که باهمت مردم و مسئولین، این مسیر باید با شتاب هرچه بیشتر طی شود.

وی افزود: همیشه زمانی که صحبت از "توسعه" می شود، مسئله ای تحت عنوان توسعه پایدار نیز مطرح می شود که تمام سیاستمداران و اندیشمندان در این زمینه، این موضوع را به رسمیت می شناسند و تاکید می کنند که توسعه در حالی می تواند ارزشمند باشد که از نوع توسعه پایدار باشد.

موضوع "محیط زیست" یکی از آیتم های اساسی در توسعه پایدار

مدیر کل اداره محیط زیست استان قم با بیان اینکه یکی از آیتم های مهم و اساسی در توسعه پایدار، موضوع "محیط زیست" است، گفت: توسعه پایدار، توسعه ای است که بتوان ضمن استفاده از منابع فعلی موجود برای رشد و رفاه جامعه، از به خطر افتادن استفاده نسل های آینده از این منابع جلوگیری کرد.

مشکینی تصریح کرد: در کشورما منابع بسیار غنی و ارزشمندی به لحاظ تنوع زیستی، زیستگاه های مختلف، ذخایر و منابع مختلف از جمله جنگل ها، رودخانه ها، مراتع، تالاب ها و... وجود دارد و در واقع این موارد از داشته های مهم کشور محسوب می شوند.

وی بیان کرد: تمام دقت و تلاش ما در طرح های توسعه ای باید به گونه ای باشد که علاوه بر بهره برداری و استفاده معقول از این منابع ارزشمند موجود، از تخریب آن ها جلوگیری شود.

مدیر کل اداره محیط زیست استان قم تاکید کرد: یک اصل بسیار مترقی در قانون اساسی جمهوری اسلامی وجود دارد که مستقیما به حوزه محیط زیست پرداخته و در آن اشاره شده که هر اقدامی که منجر به تخریب غیرقابل جبران محیط زیست شود، ممنوع است و این اصل یک سند بالادستی است که مبنای کارها قرار گرفته و اقدامات باید بر اساس آن، انجام شود.

در برخی شاخص های زیست محیطی، دچار عقب گرد شده ایم

مشکینی با اشاره به اینکه در طی 40 سال انقلاب اسلامی در حوزه دانش زیست محیطی پیشرفت های قابل توجهی داشته ایم، گفت: دانش فنی که هم اکنون در حوزه های مختلف محیط زیست موجود دارد از جمله این پیشرفت های ارزشمند است اما متاسفانه در بسیاری از موارد کمبودها و کاستس هایی نیز مشاهده می شود که امیدواریم مسئولین به ویژه در حوزه توسعه کشور که به نوعی با اقتصاد هم در ارتباط هستند، این کاستی ها را تا حدودی برطرف کنند.

وی با بیان اینکه ما در برخی شاخص های زیست محیطی دچار عقب گرد شده ایم، افزود: این گونه مسائل در برخی کشورها وجود دارد اما انتظار می رود، از آنجا که کشور ما در مسیر توسعه قرار گرفته است، بتواند شاخص های زیست محیطی خود را ارتقا دهد و باعث شکننده شدن اکو سیستم ها نشود.

مشکینی تصریح کرد: مسائلی از جمله خشک شدن رودخانه ها، ازبین رفتن پوشش های گیاهی در برخی مناطق، گرد وغبارهای موجود که زندگی را برای ساکنین آن نواحی مختل کرده است و... ناشی از عدم توجه به مسائل زیست محیطی است.

مردم باید مطالبه گر مسائل زیست محیطی باشند

وی افزود: تمام تلاش ما این است که مسائل زیست محیطی را بدون ملاحظه کاری و اغماض، برای مسئولین و مردم تبیین کنیم؛ مردم نیز باید در این راستا بیشترین مطالبه را داشته و در واقع مدعی العموم باشند.

مدیر کل اداره محیط زیست استان قم گفت: بسیاری از مسائل در حوزه های مختلف در استان، نظام مند شده و در واقع فعالیت های صنعتی و معدنی گسترش پیدا کرده است و این نشان دهنده آن است که یک نظام هماهنگی برای مدیریت اصولی مشترک در استان وجود دارد که علاوه بر بخش های گوناگون، بخش محیط زیست نیز می تواند در شهرک های صنعتی نسبت به واحد های پراکنده به نفع مطلوب تری مدیریت شود.

گسترش مناطق تحت حمایت محیط زیست استان قم

وی خاطر نشان کرد: در حوزه مسائل محیط زیست طبیعی، نسبت به سنوات گذشته مناطق تحت مدیریت را گسترش داده ایم، چراکه این ها ذخیره زیستی برای نسل های آینده هستند و وقتی ارتقای سطح پیدا می کنند و جزو منابع تحت حمایت محیط زیست قرار می گیرند در واقع دست کاری ها در آن به حداقل می رسد، چرخه های طبیعی اکوسیستمی به روند طبیعی خودش باقی می ماند و مشکلات متعدد آتی در این زمینه به وجود نمی آید.

مشکینی با اشاره به مناطق حفاظت شده قم، تصریح کرد: تعداد مناطق شکار ممنوع زیادی نیز در استان وجود دارد و در واقع سعی می شود تا ورود انسان و دستکاری هایی از این قیبل به حداقل برسد؛ منطقه حفاظت شده کویر در استان قم نیز که حد فاصل استان قم و تهران را شامل می شود و منطقه " پلنگ دره" نیز از جمله مناطق حفاظت شده استان به شمار می روند.

وی با تاکید بر اینکه گشت و کنترل اداره محیط زیست استان قم، در مناطق مختلف استان گسترش پیدا کرده است، افزود: این اداره در زمینه پایش صنایع نیز حضور مستمر و بیشتر از گذشته دارد که طی این گشت ها صنایعی که مشکلات زیست محیطی دارند شناسایی شده و اقدامات پیشگیرانه ای صورت گرفته است و حتی در برخی موارد به برخوردهایی نیز منجر شده است.

گردو غبار، زنگ خطر جدی زیست محیطی کشور

مشکینی در رابطه با ریز گردهای دشت مسیله قم، گفت: موضوع گرد و غبار یکی از مشکلات اساسی استان است که اگر اقدام فوری در این خصوص صورت نگیرد، می تواند قم را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: تا چند سال گذشته در بررسی ها، مشخص شد که گرد غبار ها، منشا خارجی دارند و در فصولی از سال که حتی در کشورهای خارجی همچون سوریه، عراق و عربستان گرد و غبار ایجاد می شد، ایران نیز تحت تاثیر قرار می گرفت.

مدیر کل اداره محیط زیست استان قم خاطر نشان کرد: مطالعات و بررسی های اخیر نشان می دهد که در سال های اخیر، ما در گیر کانون های داخلی گرد و غبار هستیم و این یک زنگ خطر جدی برای کشور است و باید در حوزه های مختلف، افراد و دستگاه هایی که دخیل هستند اقدام جدی کنند تا علاوه بر اینکه از گسترش کانون های گرد و غبار جلوگیری شود، این کانون ها نیز ترمیم شود.

وی گفت: ملاک و مرجع ما نیز در این زمینه، مصوبه هیئت وزیران در خصوص نحوه جلوگیری از ایجاد گرد و غبار است و ما به عنوان دستگاه هماهنگ کننده از تمام دستگاه های مختلف از جمله، شهرداری، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، آب منطقه ای و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه هایی را در این خصوص مطالبه کرده ایم.

مشکینی با تاکید بر اینکه عملیات های اجرایی باید با سرعت و دقت انجام شود، تصریح کرد: مسئله کمربند سبز در قم، استفاده از آب های خاکستری صنایع و ایجاد پوشش های گیاهی در مناطق ریز گرد، از جمله برنامه های مهمی است که در دستور کار این اداره قرار دارد.

تلاش جهت احیای حق آبه دریاچه نمک و تالاب مره

وی در رابطه با تامین حق آبه ی زیست محیطی رودخانه ها بیان کرد: در سال های گذشته در این رودخانه آب جریان داشته است، اما متاسفانه به دلیل اقدامات نابخردانه ای همچون سد سازی ها و پروژه هایی که به نام توسعه انجام شده است، این حق آبه های زیست محیطی قطع شده و تالاب های استان در معرض خشکی قرار گرفته است.

مدیر کل اداره محیط زیست استان قم در پایان تاکید کرد: دریاچه نمک و تالاب مره قم نیز از جمله مناطقی است که حق آبه آن ها قطع شده و ما در پی آن هستیم که این حق آبه احیا شده وعلاوه بر تعیین این حق آبه، آن ها را به محل اصلی خودشان برسانیم، که در صورتی که این مسئله حل شود، در پی آن مشکلات گرد و غبار استان نیز رفع خواهد شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار