از افزایش شمارگان تلفن ثابت تا تولید محتوای دینی در بستر ارتباطات در قم
استفاده از ظرفیت های ارتباطی همگام با سراسر دنیا از ظرفیت هایی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در قم ایجاد شده و در زمان کنونی دفاتر بیوت علما و اندیشمندان از سرویس های ارتباطی مخابرات بهره مند هستند و از این بستر در استان قم برای تولید محتوای دینی بهره برده می شود.
کد خبر: ۷۱۴۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۰ 13 February 2019

به گزارش تابناک قم، توسعه صنعتی درجهان افزایش جمعیت شهرها و دگرگونی وضع اجتماعی، تاسیس کارخانه ها و افزایش فعالیت های صنعتی موجب پیدایش وسایل نوین ارتباطی شد. اختراع تلگراف در سال 1832 توسط «ساموئل مورس» و تلفن در سال 1876، به وسیله الکساندرگراهام بل و توماس واتسون تحولات شگرفی را در جهان رقم زد و شرایط ارتباط مردم جهان را آسان کرد ولی با توجه به اینکه از برخی کشورها مانند ایران به عنوان کشورهای جهان سومی یاد می شود برخی تحولات به ویژه تحولاتی که در زمینه ارتباطات صورت گرفته قابل تامل است. یکی از مهمترین دلایل اینگونه تحولات در این کشور پیروزی انقلاب اسلامی و خارج شدن از زیر سیطره مستعمران غربی تبلور دانش در ایران است که این رویدادهای شگفت در هراستان به ویژه استان قم نسبت دوران پیش و پس از انقلاب قابل بررسی است.

افزایش شمار تلفن های ثابت به بیش از 623 هزار شماره

سید اسدالله دهناد وضعیت ارتباطی در استان قم را در زمان انقلاب مورد اشاره قرار داده و می گوید: از ابتدای پیروزی انقلاب تا پایان سال57 تعداد کل شماره های تلفن ثابت در قم از 7 هزار شماره تجاوز نمی کرد و در روستاها نیز امکاناتی وجود نداشت.

وی با تاکید براینکه تلفن ثابت در آن زمان فقط به معدود افرادی اختصاص داشت، عنوان می کند: 7 هزار شماره تلفن ثابت فقط به مسئولان دولتی، تجار و یا افرادی که از وضعیت مالی و اقتصادی برخوردار بودند؛ اختصاص داشت.

به گفته مدیرعامل مخابرات استان قم در طول 40 سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می گذرد، شمار تلفن های ثابت در قم از 7 هزار به بیش از 623 هزار شماره افزایش یافته است.

بنا به گفته این مقام مسئول در ابتدای انقلاب تنها یک مرکز مخابرات در قم فعال بود اما در حال حاضر؛ 79 مرکز تلفن شهری و روستایی در قم فعال هستند و به مردم خدمات رسانی می کنند.

رویای دسترسی به تلفن در گذشته

دهناد ادامه می دهد: در گذشته دسترسی به تلفن یک رویا بود تا جایی که در اوایل پیروزی انقلاب تلفن متقاضیان فراوانی داشت ولی امکانات زیر ساختی مخابرات در قم آماده نشده بود اما در طول گذشت چهار دهه امکانات زیرساختی برای 623 هزار شماره تلفن ثابت ایجاد شد که از این شمار حدود500 هزار شماره تلفن مشغول به کار است و120 هزار ظرفیت خالی وجود دارد که به محله ها و ساخت و سازهای جدیدی که در توسعه شهر و روستاها ایجاد شده آماده واگذاری است.

وی با اشاره به شرایط واگذاری تلفن ثابت پس از انقلاب بیان می کند: در آن زمان کسانی که متقاضی تلفن ثابت بودند باید ثبت نام می کردند و در قرعه کشی قرار می گرفتند و سپس در نوبت های چند ساله منتظر می ماندند و در بازار آزاد هم قیمت تلفن بسیار بالا بود، به گونه ای که در سال های 1369-1370 تلفن ثابت با قیمت 400 هزار تومان در بازار آزاد به فروش می رسید که در آن برهه زمانی مردم می توانستند با این مبلغ یک قواره زمین در نقاط بالای شهر خریداری کنند اما در حال حاضر ظرف24 تا 48 ساعت پس از تقاضا برای دریافت تلفن ثابت شهروندان می توانند یک شماره تلفن ثابت دریافت کنند.

ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان قم از دیگر موضوعاتی است که این مقام مسئول از آن به عنوان یک شاخص مهم در ارتباطات مخابراتی یاد کرده و می گوید: در زمان انقلاب ضریب نفوذ تلفن ثابت در قم زیر 2 درصد بود اما در حال حاضر به ازای هر 100 نفر در قم 37 نفر تلفن ثابت دارند.

ایجاد و نصب تلفن همگانی دیگر خدماتی است که مخابرات از دوران پیش از انقلاب برای آسان شدن راه ارتباطی مردم در محله ها و مناطق گوناگون به آن اهتمام داشته و در طول چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی دچار تحولات خاصی شده است.

مدیرعامل مخابرات استان قم با اشاره به تعداد دستگاه های تلفن همگانی در دوران پیش از انقلاب می گوید: پس از پیروزی انقلاب در کل استان فقط 29 دستگاه تلفن همگانی وجود داشت اما در زمان کنونی به حدود 2 هزار تلفن همگانی در استان قم وجود دارد.

وی با تاکید براینکه در طول 40 سال گذشته یک هزار و 912 تلفن همگانی به تعداد تلفن های همگانی در قم اضافه شده است، اذعان می کند: جای انکار نیست که در طول سال های گذشته تعداد تلفن های همگانی در استان قم بیشتر بود ولی با توجه به ورود تلفن همراه به کشور، نیاز کمتری به تلفن همگانی احساس شد که براساس نیاز مناطق تلفن همگانی در نقاط حساس و پرکاربرد استان دایر شد و سایر تلفن های همگانی که به صورت کم کاربرد و یا غیر ضروری بود از سطح استان جمع آوری شد.

تلفن همراه از بدو ورود به کشورمان به عنوان یکی از پرکاربردترین ابزارهای ارتباطی واقع شده است و برای بسیاری از افراد کاربرد آن از حالت ارتباطی به ابزاری اقتصادی تبدیل شده است.

امکان واگذاری یک میلیون و 500 هزار سیم کارت

دهناد اضافه می کند: تلفن همراه سال 1373 وارد کشور شد و در ماه های پایانی همان سال 200 دستگاه تلفن همراه به استان قم وارد قم شد که به تدریج توسعه یافت و در حال حاضر امکان واگذاری یک میلیون و 500 هزار سیم کارت وجود دارد که از لحاظ سوئیچ و شبکه هیچ مشکلی برای واگذاری وجود ندارد.

وی با اشاره به قیمت فروش تلفن همراه در گذشته بیان می کند: در ابتدای ورود تلفن همراه 2 تا 3 میلیون تومان تلفن همراه بین مردم خرید و فروش می شد اما امروز یک سیمکارت و اعتبار تلفن همراه را می شود با 20 هزار تومان تهیه کرد.

به گفته این مقام مسئول در حال حاضر ضریب نفوذ تلفن همراه اول در قم 113 درصد است و ممکن است افرادی دارای دو یا سه سیمکارت باشند که این رقم نشان می دهد بیش از ظرفیت جمعیت استان امکان واگذاری وجود دارد.

دهناد از محدودیت واگذاری سیم کارت تلفن همراه به اشخاص حقیقی برحسب قانون خبر می دهد و عنوان می کند: در گذشته برای واگذاری سیم کارت به افراد حقیقی محدودیتی وجود نداشت ولی در حال حاضر به یک شخص حقیقی با توجه به محدودیت هایی که قانون برای افراد قرار داده حداکثر 10 سیم کارت قابل واگذاری است.

وضعیت اینترنت در قم

بسترهای مخابراتی برای گستره ارتباطی در استان قم پهن شده و شرایطی را فراهم کرده که شرکت در کلاس های درس را از طریق بسترهای اینترنت پر سرعت فراهم کرده است و نه تنها فضای اطلاع رسانی تحت وب افزایش یافته بلکه شرایط را برای کسب و کارهای اینترنتی که طرفداران آن کم هم نیستند فراهم شده است.

مدیرعامل مخابرات استان قم با اشاره به تغییر شرایط تحصیل نسبت به گذشته را مورد اشاره قرار داده و عنوان می کند: اگر یک جوان قمی در دانشگاهی قبول می شد که در شهر دیگری قرار داشت باید سفر فیزیکی انجام می داد تا در انتخاب واحد شرکت کند اما امروز با زیر ساخت هایی که فراهم شده است به ویژه دیتا و اینترنت، بسیاری از سفرها حذف شده است و از طریق سیستم های ارتباطی با دقت، سرعت و کیفیت بالا و قابل پیگیری از جهت شفاف سازی اطلاعات را از بستر این زیرساخت ها می تواند انجام دهد. برخی از موسسات آموزش عالی نیز کلاس های مجازی دارند که دانشجو به آسانی می تواند از مباحث استاد بهره ببرد.

دهناد با اشاره به تعداد پورت های ADSL اینترنت که از طریق بستر تلفن ثابت به مشترکین واگذار شده است، بیان می کند: 128 هزار پورت ADSL از طریق بسترتلفن ثابت به مشترکین در استان قم واگذار شده که 105 هزار پورت آن به شرکت مخابرات اختصاص دارد.

وی از ظرفیت واگذاری 25 هزار پورت ADSL در قم خبر می دهد و می گوید: در صورتی که فرد یا افرادی برای دریافت خدمات اینترنت در قم درخواست دهند در مدت زمان کمتر از 24 ساعت به این درخواست پاسخ داده شده و اینترنت پرسرعت با حداقل قیمت واگذار می شود.

مدیرعامل مخابرات استان قم با عنوان اینکه 50 درصد سرویس های اینترنت پرسرعت از شرکت مخابرات و 50 درصد از شرکت های FCP به مردم واگذار می شود، تصریح می کند: مردم با انتخاب خود با هرکیفیت و قیمتی می توانند از شرکت مورد نظر خدمات اینترنتی در قم دریافت کنند.

دهناد همچنین از ایجاد سرویس های جدیدی مانند VDSL در قم خبر داده و می گوید: در حال حاضر برای 2 هزار سرویس؛ ظرفیت وجود دارد که در حال حاضر یک هزار و 635 سرویس دایری شده است.

وی در ادامه به حساسیت استان قم در راستای تولید علم و ضرورت خدمات با کیفیت اینترنت اشاره و عنوان می کند: ارائه خدمات اینترنت FTTH از سال 94 آغاز شده است تا با سرعت و کیفیت بیشتر به متقاضیان خدمات اینترنت ارائه شود و با توجه به حساسیت بالای استان قم به عنوان نخستین مرکز تولید محتوا بشود از این بستر محتوای اسلامی و دینی را به سراسر دنیا انتقال داد.

استفاده از ظرفیت های ارتباطی همگام با سراسر دنیا از ظرفیت هایی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در قم ایجاد شده و در زمان کنونی دفاتر بیوت علما و اندیشمندان از سرویس های ارتباطی مخابرات بهره مند هستند و از این بستر در استان قم برای تولید محتوای دینی بهره برده می شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار