در جلسه ستاد تنظیم بازار از کمبود نظارت و تفاوت اندک قیمت در سطح نمایشگاه‌های بهاره و فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح شهر انتقاد شد.
کد خبر: ۷۱۴۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۶ 13 February 2019

به گزارش تابناک قم، جلسه تنظیم بازار با حضور مهرداد غضنفری معاون استاندار قم در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

در این جلسه مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی قم با اشاره به ذخیره و جذب استان از سهمیه شکر اظهار داشت: 300 تن شکر برای مصرف خانوار 1000 تن شکر برای بخش صنعت و 21 تن نیز برای نیاز زنبورداران استان در روزهای اخیر تأمین‌ شده است.

1000 تن شکر برای واحدهای صنعتی قم تأمین شد

بهزاد رادمنش با بیان تدابیر انجام‌ شده برای تأمین نیاز واحدهای صنعتی استان به شکر نیز تأکید کرد: در بخش صنعت 1000 تن شکر برای واحدهای قندریزی تأمین‌ شده که باید برای مدیریت صحیح آن‌ها بین واحدهای تولیدی تدبیر درستی اندیشیده شود.

وی با اشاره به مجاری تولید شکر موردنیاز استان خاطرنشان کرد: انجمن شکر و کارخانجات تولید این محصول دو مجرای دیگر استان برای تأمین شکر، برنج روغن علاوه بر شرکت غله و خدمات بازرگانی قم است.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی قم تصریح کرد: تا به امروز مشکلی در زمینه تأمین شکر در کشور وجود نداشته و التهابات اخیر بازار نیز به‌زودی از بین رفته و وضعیت بازار عادی می‌شود.سهمیه 160 تن برنج استان از ماه گذشته به 500 تن افزایش پیداکرده است،بخش قابل‌توجهی از سهمیه برنج استان در دو گریت درجه‌یک و درجه‌دو جذب‌شده است.

واسطه‌ها عامل اصلی افزایش قیمت شکر در قم هستند

عضو هیئت رئیسه اتاق رئیسه اتاق اصناف قم نیز در بخشی از این جلسه، با اشاره به وضعیت کلی شکر در استان اضافه کرد: قیمت مصوب شکر در صنف و صنعت قم 300 هزار تومان بوده اما در نهایت با قیمت 3700 تومان به دست مشتری نهایی می‌رسد که علت اصلی آن نیز رکود برخی از کارخانجات نیشکر شهرهای جنوبی کشور است.

سید ابراهیم صحفی با اشاره به دو مجرای غیررسمی تأمین شکر استان بیان کرد: در حال حاضر بار اصلی تأمین شکر در استان را واسطه‌ها و عمده‌فروشان انجام می‌دهند، تأمین 1000 تن شکر نمی‌تواند نیاز استان را تأمین کند، نیاز واقعی قم 3 هزار تن شکر در ماه است.

وی با تأکید بر عدم نظارت کافی بر کارخانجات شکر در فروش مستقیم این محصول به عمده‌فروشان عنوان کرد: کارخانجات شکر برای این‌که هزینه‌ها و کسری درآمد خود را جبران کنند شکر را به‌صورت گسترده و با قیمت 3500 تومان به واسطه‌ها و عمده‌فروشان می‌فروشند.

رئیس سازمان صمت استان قم نیز در بخشی از این جلسه، تأکید کرد: از 3 هزار تن نیاز شکر استان در روزهای اخیر 1000 تن برای مصرف صنعتی، 300 تن مصرف خانوار و 21 تن نیز برای مصرف خانوار تأمین‌شده است.

محمود سیجانی با اشاره به گوشت گرم فریز شده شرکت نفت خاطرنشان کرد: این اقلام در بین مددجویان کمیته امداد و بهزیستی استان قم توزیع خواهد شد، تاکنون فقط مددجویان کمیته امداد برای دریافت این اقلام مراجعه کرده‌اند.

تفاوت قیمت نمایشگاه بهاره با فروشگاه‌های دیگر بسیار اندک است

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان قم نیز در ادامه این جلسه، با انتقاد از نبود نظارت کافی در برپایی نمایشگاه‌های بهاره بیان کرد: قم از برپایی نمایشگاه‌های بهاره تجربه خوبی نداشته و در این نمایشگاه‌ها نوعاً نسبت به‌حق مصرف‌کنندگان اجحافاتی صورت می‌گیرد.

محمد جلال گلدوست تأکید کرد: کالاهای مصرفی قبل از ورود به نمایشگاه بهاره باید به‌صورت دقیق ازنظر قیمت و کیفیت مورد کارشناسی و ارزیابی قرار بگیرد، سال 96 مشکلات زیادی در عدم کارشناسی قیمت‌ها برای شهروندان ایجاد شد.

وی تفاوت اندک قیمت محصولات در نمایشگاه‌های بهاره و فروشگاه‌های معمولی سطح استان را مورد توجه قرار داد و گفت: نمایشگاه‌های بهاره باید در وضعیتی برپا شود که خرید کالاها در آن به سود مردم تمام شود. اجاره غرفه‌های نمایشگاه بهاره برای واحدهای صنفی بسیار زیاد است و این مسئله سبب می‌شود که واحدهای صنفی برای استقرار در آن رغبتی نداشته باشند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان قم گفت: حداکثر تفاوت قیمت در نمایشگاه بهاره و فروشگاه‌های دیگر در حدود 10 درصد است که به‌هیچ‌وجه زیبنده نیست. متأسفانه دستگاه‌های نظارتی به‌عنوان دستگاه بالادستی نسبت به بازرس مستقر به‌عنوان مجری برخورد می‌کند و همین مسئله به یکی از اشکالات اساسی برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در قم تبدیل‌شده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار