در روزها و هفته های گذشته، مکررا گزارشهایی از مزاحمت سگهای ولگرد در برخی محله های شهرواصل شده... چند تن از شهروندان درتماس با قم نا، عملا خروج بدون خودرو را در ساعات بامدادی و سپیده دم به خاطر وجود سگها غیر ممکن می دانند.
کد خبر: ۷۱۲۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۲ 06 February 2019

به گزارش تابناک قم، اگر در یکی از محله های حاشیه ای شهر قم ساکن هستید؛ شاید در این روزها از فصل سرد سال، شاهد مهمانانی ناخوانده باشید. "سگهای ولگرد"، مهمانانی که احتمالا حضورشان چندان به مذاقتان خوش نیاید و صداها، نگاهها و شاید آب آویزان از دهانشان، شمارا یاد خاطره گازگرفتگی، فرار خود و یا یکی از آَشنایتان از این موجود و یا حتی صحنه حمله این حیوان به انسان در یک فیلم مهیج، مثل سکانسی از "جانگوی از بند گسیخته" تارانتینو بیاندازد!

سازمان بهداشت جهانی _ WHO_ برآورد کرده بیش از 200 میلیون سگ ولگرد در جهان وجود دارد و همین باعث شد که این مسئله، به عنوان یک معضل جهانی در این سازمان مطرح شود. سگها به خصوص اگر ولگرد نیز باشند منبع برای انگلهای داخلی و خارجی و همچنین مخزن انواع بیماریها از جمله هاری محسوب می شوند. به گزارش این سازمان سگ ها، به عنوان بیشترین ناقل مرگ و میر ناشی از هاری انسان معرفی شده اند. اگرچه گفته می شود آمار مبتلایان به هاری در ایران به صورت انگشت شماری رسیده است؛ با این وجود بنا بر گزارشی که «اتحاد جهانی علیه هاری» در سال ۲۰۱۵ منتشر کرده؛ سالانه حدود ۵۹٬۰۰۰ نفر در جهان با ابتلاء به این بیماری عفونی در اثر گازگرفتگی سگ جان خود را از دست می‌دهند و همین اهمیت این موضوع را به عنوان یک جنبه معضل سگهای ولگرد، در کنار انگلهای این حیوان، در خور توجه قرار می دهد.

افت دما باعث روی آوردن سگهای ولگرد به سطلهای زباله محلهای حاشیه ای شهر قم شده و اسباب مزاحمت را برای برخی شهروندان قمی فراهم کرده است. در روزها و هفته های گذشته، مکررا گزارشهایی از مزاحمت و _ حتی حمله_ این سگهای ولگرد در محله هایی مثل شهرک صادقیه، پردیسان، مهدیه و ... واصل شده که ترس و نگرانی ساکنان این محله ها را برانگیخته است. چند تن از شهروندان درتماس با قم نا، عملا خروج بدون خودرو را در ساعات بامدادی و سپیده دم به خاطر وجود سگها غیر ممکن می دانند و به واسطه این تماسها از مسئولین شهرداری و محیط زیست استمداد می طلبند.

منبع: قم نا

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
راهکار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
سلام با کمک نهادهای مردم نهاد میتوان سگها را جمع کرد ودر مکانهای مناسبی نگهداری کرد که راهکاری مردم دوستانه هست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار